LFP for the win?

Nu har jag snöat in på LFP-batterier efter Laddstationens senaste podd (nörderi på hög nivå).

Tittade hastigt på dessa modeller:

Volvo EX30 single motor

Leapmotor B10

Citroen eC3 aircross

KGM Torres

Volvon är dyr och trång men välkänt märke (Gullin har ju sågat den trots det), KGM är stor och fick bra kritik av Tesla-Björn i 1000 km-testet till skillnad mot Cittran som sågades men dess enkelhet tilltalar mig. KGM ser ut som en Jeep vilket alltid är ett plus i kanten i min bok. Leapmotor är en dark horse med mycket pling och plong (negativt i min bok) och en anonym design, inte ful men heller inget som sticker ut, dock med kopplingar till Stellantis (om det är bra eller dåligt vet jag inte, senast jag ägde en Opel var på 90-talet och då fanns inget Stellantis, har dock en soft-spot för PSA av äldre årsmodeller). Nu finns det ju en massa kompetenta personer med erfarenheter av olika bilmodeller som säkert har synpunkter vilken som föredras. Handsken är kastad. Gissar att första kommentaren är köp Tesla med LFP (prisvärd, bra prestanda osv) men det är tyvärr ett no-no för mig och tänker inte diskutera politik i denna tråd.

1 gillning

Citroën skulle jag kunna tänka mig .

1 gillning

Lite besviken på att inte fler leverantörer satsat mera på LFP tekniken, men av de du nämner så skulle jag nog välja EX30, med en stor brasklapp. Det ryktas att deras facelift bl a kommer med en förarskärm och den går fetbort utan förarskärm för mig.

Ingen av bilarna ovan väcker några känslor EX30 är snygg utanpå men en katastrof Innuti

Batterityper är ju rätt ointressant till vi får en B-segment bil med ärlig räckvidd på 50 mil som väger in runt 1000 till 1200 kilo med mindre och lättare batterier Sign me up!

Vem behöver egentligen en 2.500 kilos SUV med 100 kWh batteri och 80 mils räckvidd i vardagen?

1 gillning

Tänker att de kan/ska laddas till 100% och är billigare samt ingen av dem väger över 2 ton. De har relativt små batterier och inte 80 mils räckvidd, mera ärlig räckvidd på 25-35 mil vilket skulle funka för mina behov. Så visst, ingen ger extremt habegär men jag prioriterar enkelhet och funktion. Talar ju emot Leapmotor, körde just en EV3 och det var mycket pling-plong som irriterade mig.

2 gillningar

Har haft min EX30 med LFP batteriet i snart två år och är supernöjd.
Synd bara att det inte finns värmepump ihop med LFP.

Vad kul att höra! Har du gjort några längre resor och har några ladderfarenheter att dela med anledning av att räckvidden är begränsad?

För mig är det just i vardagen detta behövs…

1 gillning

Jag gick för en 2023 MG4 med LFP och utan värmepump, ca 170k och 600 kr/försäkring.

Är väldigt nöjd överlag och jag gick för denna specifikt pga av LFP, även avsaknad av värmepump är positivt från min sida, mindre saker som kan krångla och ett mer robust batteri.

Någon gg har den haft lite effekt förlust/fördröjning pga av kyla men annars har den funkat fint på den korta tiden jag ägt den.

Liten med rymlig bil, även mg5 som är en kombi har LFP. Men rätt ful och inte suv lik heller om det är det du är ute efter.

Men MG kanske faller bort om Tesla faller bort.

Nejdå inte alls, har engelsk hustru och vi kan ju låtsas att det finns ett engelskt arv i även en Kinabil. Nu tror jag iofs att kineserna bygger bättre bilar än engelsmännen, förutom de i de japanska fabrikerna i UK. Jag är svag för MG5 också, såg en senast häromdagen, en riktig kombi, det gillar jag. MG4 också fin, ser sportig ut och relativt praktisk och så ett bra pris på det. Enda negativa jag hört är möjligen kvalitetsbrister (mindre nöjda kunder), det kanske är det engelska arvet​:grinning_face_with_smiling_eyes:

Det som jag har hört mest negativt om är mjukvaran, men tycker de har fått till det i min nuvarande bil efter uppdateringarna.

Och sen är det långsam ac (3kw) laddning hemma, men laddar alltid fullt över natten så ser inte det som ett problem faktiskt.

Det ända negativa jag har att säga är egentligen att växelväljaren kan vara lite buggig så man får välja drive en gg extra men resten har funkat. Radion är ingen hit heller men funkar helt okej med Spotify.

Men får se hur den håller efter ett par år.

Långresor görs ibland och då främst till Stockholm som t.o.r är 25mil och nu vintertid så räcker inte batteriet både dit o hem. Sommartid inga problem.
Laddningen tar ungefär 30min och då kör jag upp till 100% fast det inte behövs egentligen.
Hoppas dom vid en framtida uppdatering av EX30 stoppar in lite större batterier. Lutar starkt åt att det blir en EX30 igen om typ ett år då leasingen går ut.

1 gillning

Aftonbladet körde en Tesla model Y standard 100 mil i kyla . Verkar ha varit lite problem med det . Den har väl LFP batteri ? . Stadsbil för stora familjen då kanske . Vill man åka långt ofta i kyla så är det tydligen dom riktigt dyra bilarna som gäller , om det ska vara bekvämt .

1 gillning