"Liter" som muntlig kortform av kilowatt-timmar?

Förvirringen hos gemene man kring kW och kWh kommer nog aldrig att lösas helt och hållet eftersom så många bokstäver i dessa ord sammanfaller med enheterna km och km/h. Och då betydelserna i princip är omkastade för det man använder dem för i dagligt tal så blir det nog för komplicerat för de flesta.

Så jag gillar tanken på ett nytt förenklat uttryck, men ordet liter är verkligen inte rätt väg att gå tyvärr.

“Kilowattliter” – nu var det löst :slight_smile:

4 gillningar

Ja men trots att man EGENTLIGEN tankar energi då man fyller bensin/diesel på macken…tankar vi och betalar i ”liter”.
Bensintanken mäts därför i liter.

Att därför räkna förbrukning i liter per mil är naturligt. Därför säger de flesta ”0.6”, underförstått 0.6 l/mil.
Mil är en svenskt lagom stor sträcka att mäta avstånd med. :smiley:
Ytterst få säger därför 6, underförstått 6l/100km.

Laddar vi elbil, tankar o betalar vi per…trumvirvel …kWh !
Batteriet mäts i…trumvirvel…kWh.

Att det råkar vara en mer fysiskt korrekt enhet på energi än liter, förstår gemene man inte.
Och de som vet, skiter i. Man köper tex ”en stor stark” per styck och inte per liter ELLER per kcal :sweat_smile:

kåWehå har bara tre stavelser. :smile:

1 gillning

Problemet löst imho! :grin:

Yepp, tror det blir det de flesta säger! Enkelt o snabbt.
Men tror ni 1.6 eller 16 blir det normala? Förbrukning per mil eller 100km…

Jag skulle aldrig säga 16. Givetvis mäter man per mil i Sverige.

3 gillningar

Vet inte…

Här i EUs norra hörn är vi ganska ensamma om att mäta i mil stora delar av EU mäter i km och den där ön (England) som valde att lämna EU (som vissa tydligen ångrar) har precis som USA sitt egna sätt att mäta saker och ting för att ingen annan ska fatta vad dom menar men nu är det flera på ön som börjat mäta vätska i liter confusing…

Så om vi ska (precis som dom på den där ön) sticka ut och mäta i mil så får ni gärna göra det men för mig som kallar mig Europe håller jag mig till km :eu:

Så kWh/km blir det för mig älskar att se uppåt 50kWh/km förbrukning när det verkligen rör på sig 5.0 låter så futtigt…

f13-1-300x82
Inte heller räknar du med mil/h.
Den här idiotin med mil bör stoppas.

2 gillningar

Självklart kåwehå per mil! Vi som är vuxna på riktigt har lärt oss att man då pratade om liter per mil, det gjorde vi alla. Vem bryr sig om sydeuropeer/engelsmän som inte har fattat vad en mil är?

2 gillningar

Bara för att skyltar har km, betyder det att mannen på gatan säker km.
Ingen jag känner säger ”det är 105km till Stockholm”, man säger 10 mil.

1 gillning

Nej jag är högst medveten om att folk i allmänhet (helt inkonsekvent) gör det. Men man borde inte, precis som vi slutade med hektogram-idiotin.

Vad är det för inkonsekvent i att uppge den lägre siffran? Det är nog ingen som säger 0,7 mil, eftersom 7 km passar bättre att säga i det fallet.

Vi klarar liksom av att förhålla oss till olika enheter dagligen.

Självklart 1,6 eftersom det är sen gammalt hur man har sagt att en fossilbil drar L/mil :slight_smile:

Här har youtube-kanalerna chansen att fokusera rätt och inte dra alla värden på 3 olika sätt i varje läge (tröttsamt) utan istället sätta ner foten och hålla sig till ett begrepp

2 gillningar

Jag skulle kunna skriva mer och argumentera punkt för punkt, men jag orkar inte vara så dryg (jag är redan dryg nog); det är en ganska ointressant diskussion och för att vara ärlig är jag militant i frågan och i slutändan bottnar det i min oomkullrunkeliga principfasta övertygelse (skitviktiga ord :D) att:

regionala hittepå-enheter (oavsett ursprung) skall helt enkelt utrotas, hela världen skall använda SI-enheter och det skall inte ens diskuteras.

Norge/Sverige är inte så exceptionella och unika att de ska behöva en egen avståndsenhet p.g.a. ett misstag som gjordes 1875 och inte ifrågasatts sedan dess.

kWh/100 km är också en styggelse. Wh/km tack.

Varning för fysik-nörderi :rofl:
Om nu ditt citat “hela världen skall använda SI-enheter och det skall inte ens diskuteras” - varför då använda Wh/km?"
Och varför är ett “k” före meter OK, men inte OK före Watt?

Energi mäts i den “härleda SI-enheten” Joule, som uttryckt i SI grundenheter är kg*m² /s² vilket är för jobbigt att ha med i formler. (hoppas forumet fixar de små 2’orna)
Effekt är energi per tidsenhet men istället för Joule/s brukar man använda den “härleda SI-enheten” Watt.

Dvs det är inte helt enkelt att vara konsekvent. :grin:
Man får istället vara lite praktisk, och hålla tillbaks “fysik-nörden” lite.

Man “laddar inte batteriet med 23000 Wh energi”, man “laddar 23 kWh”…får sin elräkning i kWh…och batteriet kan lagra 60kWh…

Men varför slog Watt ut Joule?
Kunde ju lika gärna var J och J/s vi använde för energi resp effekt!
Men vi använder det mer praktiska kWh för energi och kW för effekt.
Varför det blev så, kan ni fundera över :wink:

Sorry for OT

1 gillning

Felrepresentation. Jag sade att kWh/100 km inte är OK. Jag sade inte att kWh i allmänhet inte var OK. Varför inte J & J/s? För att det blir svårt att undvika att jobba med 3600 i en massa beräkningar. Oväsentligt i vilket fall som helst då båda är härledda.
Dock var det sådan här astråkig skit jag ville undvika, men mitt fel… Ingen diskussion sade jag! :slight_smile:

Tror inte du menar det men ditt svar uppfattas som något tyket. Är ju ett diskussionsforum.
Men ok, vi stannar här.
Min poäng är att “det enkla vinner” över det som anses vara korrekt.