Ett av de största problemen med att äga elbil (ett s.k. i-landsproblem) är mätenheten för energi.
Som vi alla vet så mäts denna i elbilssammanhang ofta i kWh (kilowatt-timmar), och en kWh är den mängd energi som räcker till att ta ut 1 kW i 1 timme. Eller som man får in genom att ladda i 1 kW i 1 timme. Eftersom vi ofta mäter laddtider i timmar, och laddeffekt i kW, så är enheten väldigt smidig och lämplig för syftet, eftersom det är lätt att räkna med.
Nackdelen är att det är ett väldigt långt ord att säga. “Kilowatt-timmar”. Det är hela fem stavelser.
Det finns ett mycket kortare ord att använda för energi, och det är “joule”. Nackdelen med det är det inte går att ersätta ordet rakt av då 1 kWh = 3 600 000 joule. Så man skulle behöva använda “megajoule” för att det skulle vara någolunda kort, men det blir ändå långt, och dessutom är det i princip omöjligt att ställa om till en annan mätenhetet på det sättet. Det hade varit som att försöka få oss att börja mäta fälgar eller TV-apparater i centimeter istället för tum. Eller motoreffekt i kilowatt istället för hästkrafter. Det går liksom inte, även om det är mer rationellt.
Tittar man lite på hur vi gjort när det handlar om volym så har vi ordet liter. Det är intressant, för det är en synomym för det mer tekniska “kubikdecimeter”. En liter är helt enkelt volymen av en kub som är 1 decimeter (10 centimeter) hög, bred och djup. Men vi alla säger liter för att vi kan ju inte gå till butiken för att köpa en kubikdecimeter mjölk. Eller tanka 40 kubikdecimeter etanol i bilen till exempel.
Det jag därför tänker är, borde vi hitta på en nytt kortform, analogt med liter för volym, för kilowatt-timmar? Finns det redan någon sådan kortform som är i bruk, som jag inte känner till, kanske?
Mitt radikala förslag som jag slänger in i detta är att helt enkelt kidnappa ordet “liter”, och börja använda det som kortform för kilowatt-timme. Intuitivt förstår de flesta redan att liter, i bilsammanhang, är en energimängd. Det är ingen som ser framför sig en volym när man stoppar in ett munstycke i bensinhålet och fyller på. Det är bara siffror som låter bilen gå ett visst avstånd. Dessutom råkar ju storleken på enheten hamna ganska nära. 50 kWh laddning är ju åtminstone i samma storleksordning som 50 liter diesel t.ex. Visst är det inte exakt, men de flesta förstår ju att 50 liter diesel inte är exakt samma som 50 liter bensin eller etanol, och vad man får ut av den mängden energi varierar från bil till bil.
Gillar ni inte förslaget, kom gärna med något bättre.