Mängden plast i bilar

Du vet naturligtvis mer än mig om fordonstillverkning / lastbilar och reparationer av bilar . Märkligt bara att det inte skulle gå att använda tunnplåt i större utsträckning i dagens bilar när det gick förr . Men jag är ofta på återvinning stationer , där man kan få höra lite om vad som återvinns och och vad som eldas . Plast är bra till mycket som proteser och tusentals andra sammanhang , Och är säkert lätt att tillverka och laga , misstänker att det är billigt också. Men någonstans i eller på bilen , måste det väl ändå gå att minska på plast användandet . Eller har jag hamnat i plastens förlovade forum .

CLS Shooting Brake har annars ett fantastiskt fint golv i bagaget.

1 gillning

Det var väldigt väldigt snyggt :smiley: . Riktigt trä tro ? .

Det ligger ute en MB 230 , 1967 Safari = kombi som avslutad på Bilweb Auktion. Den har trägolvet jag letade efter . Så MB håller i sina traditioner då :+1: . Det är typ sånt här som jag tror kan vara något för att särskilja sig från kinesiska bilar . Jag skulle i alla fall välja trägolvet framför större eller extra skärm alla dagar i veckan. Bräcka kineserna på bling bling och skärmar blir nog svårt .

Jag vill ha återhåller elegant klass, inte bling bling.
Typ SL, 911 eller nåt.
Fast min banpreppade Miata är otroligt mycket roligare, saknar jag lädret, träet och premiumkänslan som finns i min E-klass.
Många som byter Miata till Boxter / 911 byter tillbaka.
“Simplify, then add lightness” ni vet :wink:

För Olika typer av bilar . Och olika typer av kunder . Är det kanske mer eller mindre säljande med bättre materialval . Jag skulle mer lockas av säljargument som Mindre andel plast i våra bilar , än vi använder återvunnen plast . All plast går väl naturligtvis inte att ersätta , som isolering till kablar mm antar jag .

Härligt att man kan få lite nyanserade kommentarer också. Som trådens ingress antyder andelen plast , inte som en del reagerar . Hela bilen i papper och tyg eller moderna bilar måste vara fullproppade med plast . Det är väl inte konstigare än att jag vill ha en träslev inte plastslev i köket / eller en ull tröja från Får , Alpacka eller Get ( Kashmir ) / i stället för syntetmaterial av plast :woozy_face: , eller rejäla kängor i skinn med sydd skinn sula och limmad och spikad rågummi sula som det sista lagret , så man kan sula om dom hos Skomakaren. Jag hade ett par såna Kronans från överskotts lager . Dom var använda när jag köpte dom , sedan hade jag dom i 10 år varje dag på Jobbet . Dom arbets skor man får på jobbet i dag är ju rent skräp, limmade i olika plast kvalitet som håller i två år om man har tur , sen ska det tillverkas nya . Glashala att gå på som nya dessutom. Så nu har jag köpt spikskor till vintern . Slit och släng kulturen har inte jag anammat. Så jag skulle bara vilja ha lite mer trevliga material i bilarna för min trevnad skull .

1 gillning

Plast spoiler fram som sitter på lastbilarna som nya . Ska väl visa på lågt luftmotstånd. Hur länge tror ni den håller på ett yrkesfordon ? Den brukar hålla över sommaren om chauffören är försiktig och höjer bilen vid knölig mark . Sen brukar dom gå sönder första vintern när man ska ta sig igenom snövallar , och från andra lastbilars vagnar som släppt snö kockor uppbyggda och hårda i skärmarna . Hur hjälper dom säkerheten för någon annan än möjligtvis små kaniner ? .

Att ta bort spoilern gör att euroklassningen inte gäller och tekniksektorn sett är det ett miljöbrott.

Vore dock kul att se hur dom skulle driva det… :sweat_smile:

1 gillning

Men är det den enskilde användaren som begår ett lagbrott. Det kan jag inte tänka mig.

Fick lite vatten på min kvarn efter att ha lyssnat på det senaste avsnittet av Ekonomiekot extra . 2-3 liter olja till en tröja i syntetmaterial fick jag lära mig . Och att vi använder mer olja än någonsin . Ganska mycket till plast . Men det gäller ju inte bara bilar , utan för mycket i förpackningar och mycket annat .

Håller med, frågan är hur man skulle göra annars, plast är ett fantastiskt material för det går att bestämma vilken form, färg och egenskaper det ska ha sedan är det skitbilligt att tillverka.

Finns ju såklart alltid alternativ som även jag gärna skulle se mer av som typ hampa och sådant men det är (förmodligen) dyrare och svårare att ge rätt egenskaper för krockskyddet. Det är ju där det hamnar.

Sen är extremt mycket av plasten i dagens bilar återvunnen och i ELV-direktivet som alla är så emot ställs det väldigt hårda krav på återvinningsbarhet på bilarna.

Man ska inte se den plastens oljeförbrukning på riktigt samma sätt som drivmedel heller, plasten tillverkas, sitter i bilen, återvinns. Drivmedel bränns upp och försvinner.

2 gillningar