Mängden plast i bilar

Plast i fokus i veckan . Misslyckas med plast avtal . Oljeproducerande länder vill inte . Var det bättre förr med dörrsidor i klädd papp ? . Var det bättre förr med mer plåt i och runt bilens front och akter ? . För miljön menar jag . Jag vet inte men man undrar . Rent praktisk för bilägaren , finns väl för och nackdelar med båda . Men dyrt blir det om större plast partier går sönder . I min ungdom glömde jag att jag parkerat min Volvo med fronten mot en betong sugga . När jag ett antal timmar senare skulle åka blev det tvärstopp med en bula på huvudet. Men bilen behövde ingen åtgärd alls , bara att backa och köra vidare . Hade jag gjort så med min Cupra, så gissar jag att det hade kostat försäkringsbolaget väldigt många tusenlappar.

Det som driver på plastanvändadet är krocksäkerheten och att det är billigt att göra roliga former.

Deformation vill man helst ha utanför passagerarutrymmet. I moderna bilar har man åtminstone en sportmössa att överleva om är med om en rejäl olycka.

1 gillning

I Cupran har jag i sätena Dinamica , alcantara liknande material a återvunnen plast . Känns som lite Greenwashing ändå . Det finns bättre material än plast som man kan använda i säten och inredning. Volvos Ull stolar gillar jag . Söta lamm och får som betar och göder våra marker, som sedan ger oss detta mycket fina material. Svalt på sommaren och värmande på vintern . Plast i säten är ju ett vidrigt material tycker jag . Inredning borde väl kunna till stor del kunna göras av tunn böjbar plywood, det borde väl vara mer miljövänligt ? . Kan nog bli snyggt också med rätt ytbehandling . Trä imiterad plast :woozy_face: . Det blir säkert lite dyrare , men ska vi värna miljön så ska vi väl göra det .

Det handlar om krocksäkerhet. Det är mycket lättare att kontrollera egenskaperna hos en formsprutad plastbit än i trä.

Jo på dom delarna man riskerar att slå i är det ju så . Om man nu riskerar det nu för tiden med alla krockkuddar. Men det finns många andra ställen i en bil där det behovet kanske inte finns . Som dörrsidor ,ovansidan av instrumentpanel , inklädning C stolpar och bagage , hatthylla mm . Plast front på bilen kan ju inte gärna öka krocksäkerheten. Jag tycker nog att en stor del av plasten borde kunna bytas ut . Plåt går att forma tillbaka , och lagas på ett annat sätt än plast som måste bytas i stora partier och tillverkas nytt . Kanske kunde skapa ett mervärde för val av Europeiska biltillverkare gentemot dom billiga Kina bilarna .

Såg en gång ett väldigt fint trägolv med skyddande gummi? ribbor i en Mercedes kombi 60 tal , som jag försökte hitta en bild på men misslyckades . Fen modellen vill jag minnas att det var , och att det var original vill jag minnas . Otroligt fint och praktiskt :slightly_smiling_face:

För oskyddade trafikanter, jo.

Ibland. Och det är bra mycket dyrare att göra än att bara köpa en ny front i plast och den blir ju aldrig perfekt igen heller.

Medhåll. Mycket snack om miljön…men vi använder olja i allt nästan. Göra plast eller plastkopia är inte bra för miljön.
Bättre med “äkta mtrl” som ull, trä, metall mm. ok den processen orsakar utsläpp med, men man slipper göda länder med tvivelaktig demokrati och syn på kvinnor.
Bättre att de erkänner, att orsaken till plast är priset. Tunn alu/plåt hade inte påverkar krocksäkerheten men vore dyrare.

PS
Mazda har kork i sin elbil…

1 gillning

Återvunnen plast är både mer miljövänligt och billigare än trä och ull. Jag gillar också naturmaterial men eftersom det redan är gnäll på att bilarna är dyra är det ingen som kommer vilja betala för det.

Återvunnen trä och ull finns väl med? Så vi jämför samma sak.
Vill helst tänka långsiktigt och då vill jag ha bort oljeprodukter helt.

1 gillning

Ganska ovanligt och svårt att få fram i de mängderna som behövs, är inte helt lätt att återvinna heller.

Plast kan man i princip återanvända i all evighet genom att smälta om och omforma och det är också tillverkarens ansvar numer. Finns heller inte mycket aluminium i bilarna som är nytt heller, nästan allt är återvunnet.

Tro mig, alla tillverkare jobbar stenhårt med att minska klimatavtrycket vid tillverkningen för att det också sparar pengar.

Plast har väldigt många fördelar i bilar men jag håller med, en bil i plåt och trä är trevlig men det är inte det kunderna vill ha.

Jag gillar plåt, knappar, plufsiga tyger och mekanik, jag saknar min gamla Volvo 740GLE med taklucka, och älskar att glida omkring med den gamla Opel rekorden från 1960 men till vardags kör jag hellre min plastiga elbil, särskilt om olyckan är framme.

1 gillning

Ja mina gamla ulltröjor får gärna bli sätesklädsel i Volvo bilar .

Är inte helt hälsosamt att återvinna trä. Går åt ganska trevliga kemikalier för att få egenskaperna man vill ha, men i Östtyskland gjorde man nåt liknande.

Men man kan köpa en Morgan, dom har fortfarande en ram i ask och dörrsidor i papper.

Jag är helt med på att dagens bilar är rena vansinnet och greewashing alltihop, den absolut miljövänliga bilen vore typ en Trabant med en drivlina från en i-miev.

Då håller man vikten nere och det går åt minimalt med energikrävande processer eftersom karossen kallpressas av gamla kläder och fenolharts. Som plywood men utan träråvara, hållbart och rostfritt.

Problemet är att ingen skulle köpa en vansinnesenkel bil utom idioter som typ jag.

Nu vill man ha en hemmabioanläggning, flera hundra hästar och så många motorer och stora batterier som möjligt utan någon tanke på insatsvarorna.

Ibland kan man lära sig mycket av att blicka tillbaka och i slutet 90-tal början av 2000-talet var det mycket fokus på hållbarhet där Chrysler bl.a släppte CCV efter inspiration från enkelheten själv - Citroën 2CV 25 år tidigare.

1 gillning

Meningen med tråden från min sida var Naturligtvis inte gamla bilar eller nya . Utan om man använde bättre material i bilarna förr till viss del . Plast är en produkt som produceras av olja i alldeles för stora mängder . Därav försöken till plast avtal . Bra om det används återvunnen plast naturligtvis. Men även i nya bilar skulle jag föredra mer av andra material där det inte påverkar säkerheten negativt.

Jag förstår vart du vill komma, plast är svårslaget i sin grymma avvägning mellan formbarhet, pris och möjligheten att kemiskt påverka exakt hur det ska bete sig vid varje givet scenario.

Dagens fula strålkastare hade inte heller varit möjliga utan plast.

Plast är också enklare och billigare att laga än plåt.

Miljömässigt sätt idag troende plasten är fel ställe att jaga, det är bättre att jaga överflödet och vansinnet att vi prompt måste ha flera hundra hästar för att bilen ska vara körbar när t.om en 25hk Saab 92 från 1947 gör 110km/h.

Med min tidigare Seat laddhybrid körde jag ihjäl en stackars Räv :cry: ,så att front partiet sprack i nederkant . Skade verkstadens chef pratade om möjligheten med lagning . Men hela fronten byttes till en stor kostnad för försäkringsbolaget . Det som kostar försäkringsbolaget får vi betala i försäkrings premier . Om det hade blivit billigare med plåt reparation vet jag inte .

Att en ÅF byter störfpngaren är försäkringsbolaget som bestämmer. Den ska vara likvärdig vad den var innan.

När jag jobbade som mek så pratade vi med kunderna, särskilt de med äldre bilar, och kunde ofta rädda dom genom att laga istället för att byta. Blir nästan lika bra för en tiondel av priset.

En bucklig skärm behöver plockas bort, riktas, slipas och spacklas samt lackas, en bucklad stötfångare kan oftast fixas med en varmluftpistol. Plåt är så känsligt i och med att man inte får kompromissa med rostskyddet, det är en ickefråga på plast.

En snabb googling gav svaret att endast 10 % av all plast återvinns. Vad händer med resten , eldas ? I bästa fall .i sämre och ofta förekommande fall hamnar det i naturen eller haven , och bryts aldrig någonsin ner utan hamnar till slut i våra kroppar . Men plåt bryts ner . Så Nej jag vill inte medverka till att hylla plast som material val . En annan googling om plåt , gav svarat att 92% av allt järnskrot återvinns :+1::smiling_face_with_three_hearts: . Färgad plast är svårt att återvinna , och svart plast allra värst . Att plast skulle försvaras till den milda grad i ett elbilsforum , var allt lite överraskande.

Hade något varit bättre förmöndamålet hade man använt det.

Men jag ger mig. Vad vet jag liksom. :slightly_smiling_face: