Mässan Ecar Expo 2026

Jag har köpt biljett och planerar att besöka Ecarexpo i Stockholm/Södertälje. Jag har tidigare varit på den i Köpenhamn och tyckte då att den var mycket bra om man (som jag) är ute efter elbil och snabbt vill klämma och känna på modeller utan att behöva åka runt en massa.

Men jag blir inte riktigt klok över deras strategi när det gäller att meddela vilka bilmärken som kommer vara där. Första gänget släpptes i Augusti och nu har mer än halva september gått utan att andra släppet av utställare avslöjats. Man blir ju lite orolig över att det kommer bli en besvikelse om inte de stora välkända märkena som Audi, BMW, Volkswagen, Volvo, Mercedes mfl är med.

Är det någon som vet varför Ecarexpo är så sega med att släppa utställarna för man måste ju ändå anta att det är klart och planerat sedan länge?

Skulle tro att det är lågt intresse från biltillverkarna att vara med.

Som @Esse säger är intresset sådär från tillverkarna, det är inte gratis att ställa ut och frågan är hur mycket man får tillbaka. Tidningen Elbilen ska ställa ut och har sagt att man kommer ha sina finalister i Årets elbil på plats, där Mercedes GLC, BMW iX3 och Volvo EX60 ingår, så de kommer finnas där.

Pratat med Toyota/Lexus idag som ska dit. Renault ska dit, Hyundai vet jag också, säkert Zeekr. Volvo kommer inte vara där, Mercedes och BMW känns tveksamt.

Tack för infon, men så tråkigt. Jag och frun tänkte ta en weekend och när dom nu körde det samtidigt som villa-mässan så kändes det ju som kanon. Att Volvo inte dyker upp på den enda elbilsmässan i Sverige är ju en besvikelse. Man skulle kanske väntat en vecka och åkt till Paris istället, för visst är det mässa även där veckan efter?

Jag blev rätt förvånad över att den förra versionen av Ecarexpo gick i konkurs, jag har aldrig stått i en så lång kö till att komma in på en mässa som när jag besökte den i Köpenhamn.

Volvo verkar ju köra egna race än stora mässor när de presenterar sina bilar, så det får man nog vänta in när de landar hos ÅF om man inte är inbjuden till Volvo evenemangen gissar jag.