Max 30 min DC laddtid?

Här på södermalm har MER några 50kW stolpar. Mycket trevligt.
Men, P-skylten begränsar laddsessionen till endast 30 minuter… dvs max 25kWh kan man fylla på :thinking:
Hur hårt är detta? Får P vakt sätta böter? Om man startar om med en ny session kan man stå längre?

Skylten är tydlig. Är det inte kö och jag behöver mer än så skulle jag nog starta om ändå.

Fast startaom?. En parkeringsvakt kan nog inte se på den laddaren hur länge man stått där?..

Går nog att se hur länge bilen laddat i alla fall.

1 gillning

Parkeringsvakterna brukar ju titta på positionen på hjulen dvs hur står luft nippeln på hjulen. Om dom tittar på det vi elbilsladdning vet jag inte. Men det är ju en risk att ladda längre än 30 minuter.

Jag tycker detta är snålt med tid. Synd att det bara finns 50kW stolpar i innerstaden med ett enda undantag. Hittar en 120kW stolpe på valhallavägen 7.

Jag har laddat på en 50kW stolpe på Scheelegatan men där fick jag bara 25kW eftersom vi var 2 som laddade och helt klart så splittades de 50kW mellan oss båda.

Kan va bekymmer med effekten i innerstäder. Inte helt lätt att bygga ut heller.

Syns tydligt på stolpen hur länge man stått…
Ok ja då får man starta om då, om det inte är kö :face_with_spiral_eyes:

30 min känns helt ok. Meningen är att man ska kunna toppa upp lite och sen köra igen. Bäst hade ju varit om laddaren helt enkelt stoppat laddningen efter 30 min och gett en frist på 5 min för urkoppling innan extra avgift. Tekniskt går det också att lösa att man inte ska kunna börja om med samma bil inom 24 timmar.

Laddaren ifråga ska vara ledig för så många som möjligt för en top up.

1 gillning

jo men tänkte: Står det på skärmen på just den typen av laddare?..var länge sedan jag använde en sådan.

Nja frågan är om det faktiskt går?. För VW bilarna tex har ju randomize Mac påslaget (@elmacken hette det så?..som en MAC adress på PC?) så laddaren vet inte om att det är samma bil där igen.

Självklart kan man kanske blocka en backend systemet (alltså appen för att starta laddning)…men finns flera olika appar som kan starta en laddare.
Så det blir nog svårt att göra så…och, varför vill man göra det?. De som har laddaren där vill ju tjäna pengar på den.

Det är nog ingen bra idé att spärra bilar på baserat på MAC id under 24h. Hos mig är det rätt vanligt att samma bilar laddar en runda på morgonen och en på kvällen. Sen går det inte rent tekniskt att spärra MEB baserade bilar då de slumpar MAC varje gång.

Men utifrån ett kundperspektiv, eftersom det alltid är viktigast, är din laddare full ofta bygg mer bygg smartare. Hinder och förbud brukar inte bli bra.

4 gillningar

Japp, det är en separat display med hur många minuter man laddat (ej stått)

1 gillning

Kan inte du taöver alla laddare i sverige <3
“är dina laddare full ofta bygg mer bygg smartare”…love it

3 gillningar

Skylten gäller väl bara hur länge du får parkera, alltså 30 minuter. Spelar ingen roll om du startar om laddningen. Det du får göra är väl att köra iväg bilen en liten bit och sen ställa dig där igen, då får du stå ytterligare 30 minuter.

Skyltarna ska alltid läsas uppifrån och ner

  1. Parkering 24h
  2. Endast bilar som kan laddas (du behöver inte ha aktiv laddning)
  3. Begränsar den allmänna 24h regeln till 30min
  4. Berättar hur du ska stå
  5. Osäker då skylten är vit. men den begränsar ytterligare till att bara bilar med aktiv laddning får stå där.
  6. Berättar åt vilket håll regeln gäller.
1 gillning

Det intressanta är att den skylten innebär parkeringsförbud för bränslebilar (och alla andra bilar som inte är inkopplade/laddar). Har någon sett en bil som fått en välförtjänt parkeringsbot någon gång mot just denna regel?

En elbil som är samtida med laddaren (typ Leaf 24kWh, egolf 24kWh och eup 18 kWh) laddar ju nästan fullt på den tiden, ser inget problem :wink: