Mer mil i Elektrifierade fordon

Tänk att denna kommentar alltid kommer…
Vi är två som kör, turas om och då tar kort kisspaus vid förarbyte.
Tar några minuter.
Är vana att förflytta oss snabbt o långt på effektivt sätt = undvika “stau”-tider på motorväg, färja och restauranter.
Vi har bott 5år i södra europa och hade 240mil hem till Sverige, med en övernattning på mitten.
Ca 5ggr/år upp o ned.
Bra bil + skitbra stereo + bra vägar utan trafik = super

Ville inte låta raljant, men jag tror bara att många överskattar sin effektivitet vid ”snabba” stopp. Väldigt få klockar nog tiden mellan det att man öppnade dörren efter att ha stannat tills man väl lagt i D igen.

I nya iX3 har man ju 37 (WLTP) mil på 10 minuter. Svårt att lösa två toalettbesök + eventuellt köp av kaffe på den tiden.

Jag kör lika mycket nu som tidigare. Men på grön el. Det känns bra.

1 gillning

Jag kör något mer nu med elbil, nästan så att jag letar efter en anledning för att få åka ut och köra :slight_smile:

1 gillning

Jag kör ungefär lika mycket (eller lite) som tidigare när det gäller egna ärenden. Möjligen kan det vara så att när jag samåker med någon som har en fossildriven bil, så blir det oftast så att vi tar elbilen snarare än det fossildrivna alternativet. Den årliga körsträckan för mig och samåkande vänner blir ungefär densamma som tidigare, men en marginellt större andel av totalen körs med elbilen.