Mer mil i Elektrifierade fordon

Ville inte låta raljant, men jag tror bara att många överskattar sin effektivitet vid ”snabba” stopp. Väldigt få klockar nog tiden mellan det att man öppnade dörren efter att ha stannat tills man väl lagt i D igen.

I nya iX3 har man ju 37 (WLTP) mil på 10 minuter. Svårt att lösa två toalettbesök + eventuellt köp av kaffe på den tiden.

Jag kör lika mycket nu som tidigare. Men på grön el. Det känns bra.

1 gillning

Jag kör något mer nu med elbil, nästan så att jag letar efter en anledning för att få åka ut och köra :slight_smile:

2 gillningar

Jag kör ungefär lika mycket (eller lite) som tidigare när det gäller egna ärenden. Möjligen kan det vara så att när jag samåker med någon som har en fossildriven bil, så blir det oftast så att vi tar elbilen snarare än det fossildrivna alternativet. Den årliga körsträckan för mig och samåkande vänner blir ungefär densamma som tidigare, men en marginellt större andel av totalen körs med elbilen.

1 gillning

Nu började det bli lite för mycket mil på elbilen med tanke på leasingavtal , och lite för varmt för dubbdäcken . Så nu åkte den in i garaget och ut kom Opel . Jag har längtat efter detta , för lite omväxling förnöjer . Några veckor i garaget så kanske det bli lite roligare med elbilen igen .

Jag kör bevisligen mer med ID.BUZZ än jag gjorde med ID.3 då det blir en hel del okynneskörning elbilen är ju min A till B bruksbil Förra året körde jag inte ika ofta till Italien som med ID.3 utan flyger och hyr elbil där om jag inte måste släpa med mig större prylar så visst kör jag mer elbil nu än tidigare

Runt Valborg brukar jag öppna hangaren och göra mina 4 fossilbilar klara för säsongen så då använder jag inte elbilen lika mycket fram till det är dax för vinterförvaring någon gång i september oktober och så åks det ganska mycket Ducati och Vespa när vädret tillåter

En lagom mix av el och fossilt