kör ni mer mil per år nu ? . Mitt transport beteende har ändrats ganska mycket sedan jag började köra Elektrifierade fordon . Kortare ärenden som jag förut undvek att ta bilen till , för att det kändes onödigt och dåligt att kallstarta en ICE bil för att köra en kort sträcka. Undviker jag inte på samma sätt längre. Vi åker också med gott samvete på fler utflykter inom räckvidd, för det kostar ju nästan ingenting ändå på hem El . Milen ramlar på i en rasande takt . Något att tänka på när man skriver sitt Privatleasing avtal kanske ? .
Kör nog exakt likadant. Inga större skillnader i beteende. Gör inga omfattande förberedelser heller om jag kör nya sträckor, laddare finns ju överallt i dag.
Trots att ID4:an laddar långsamt, kör jag upp till Lappland på ungefär samma tid som med vår förre diesel-Merca.
Skulle nog säga att jag kör mer, inget dåligt samvete för jag tar bilen till affären fastän det går att cykla. Sedan är det lite svårt att bedöma då jag vårdat äldre föräldrar under 2 år vilket dragit upp körsträckan rejält (35 mil tur och retur) och så har ett av barnen tagit körkort och så beror det på var hustrun har jobben (egen företagare inom trädgårdsbranschen). Så det är lite svårt att veta vad som är vad?!
Ja, vi kör mycket mera nu. Vi köpte elbil när vi gick i pension. Från 2500 mil förr och nu är vi uppe i 4100 mil/ år. Ingen leasing för vår del, vi var säkra på vårt bilval och nu har vi rullat 17933 mil sen juni 2021. Elbilen är den bästa bil vi haft….som pensionärer har det blivit många långa resor söderut
Kör lika mycket eller mindre. Man ska spara på energin ![]()
Jag (vi) kör då vi behöver, drivmedel alt el ändrar inte detta.
Ja, jag kör definitivt mera.
T.ex det blir “billigare” att köra sonen till stan för att träna, åka hem i några timmar sedan köra dit och hämta honom igen, detta jämfört med att han skall åka med kollektivtrafiken (typ halva kostnaden trots två ToR resor). Det lönar sig att åka runt och handla till specialpriser. Sedan alla besök till vänner och bekanta som aldrig hade skett med bränslebilarna.
Elbilens rörliga kostnad är “försumbar”. Jag betraktar elbilsägandet som en fast månadskostnad på alla transporter. Min bedömning att jag/vi åker minst 50% mer nu än vad vi gjorde med bränslebilarna (undantaget arbetspendlingen).
Körde tex 60 mil igår och 80 mil förra helgen.
Fast normalt blir det inte lika många resor på helgerna
Jag tänker lika dant , men är begränsad av leasingavtal. Och det är ju inte bara merkostnaden som är försumbar, utan även utsläppen med Svensk elmix . Utsläpp av koldioxid och lokal miljöpåverkan ligger ju på tillverkning. Och då är det väl bra att nyttja bilarna så mycket som möjligt innan man når stupet , när det går snabbt utför vill jag minnas att han sa . Skärmdump från @cgullin video / intervju med Dekras batteri expert , hoppas det är OK . Väldigt få fel på batterier under deras livslängd. Men dom har ju en begränsad livslängd i tid som man ser nertill.
Åkte ni Volvo Elbil eller Mercedes diesel då ? . Om ni åkte Elbil , hur tyckte ni att det funkade med snabbladdning / rast / mat som ni gillar ?
Min instegselbil har nyligen passerat 20 tusen mil.
När jag köpte den begagnad med 850 mil på mätaren och 18 månader så var SoH 96%.
Nu när den har rullat 20 100 mil och är fem och ett halvt år gammal så ligger SoH på 92%.
Så batteridegraderingen är knappast något att bry sig om alls, räckvidden utan laddning på resa minskar men är knappast ett verkligt problem. Man sänker bara farten med 4km/h så har den samma räckvidd som när den var ny…
Jo milen är inget problem, och det var ju inte det jag skrev heller utan tvärtom. Men batterier har ju uppenbarligen en viss tid att leva . Och då är det ju synd om bilen inte används . Många kör ju inte så många mil om året , och visst bilen lever ju sina år ändå . Men då kan kanske Bildelning eller bilpool av Elbilar vara ett ännu mer klimatvänligt alternativ . Jag skulle dock inte vilja vara nybliven ägare av bilen strax innan stupet , när det nu inträffar . Gamla elbilar bör ha ett mycket lägre restvärde än gamla ICE bilar .
Långa turen med MB förre helgen och igår med cabben. Skulle tagit cabben även förra veckan, trevligare.
Hade cabben nere igår morse, underbart att åka i växelvis dimma o sol och känna lukterna från skogen, ca 1-2 plusgrader. 3timmar njutning.
Åkt C40 flera långturer, ladddning funkar perfekt på Tesla, 100% perfekt. Testat några andra, alltid något stök: kö…tar tid att få igenom betalning och tar tid att starta laddning.
Men Tesla, skitenkelt att hitta lediga laddare i appen (och i bilens navi) då de visar laddare OCH lediga. Enkel betalning i appen.. Laddning startar snabbt.
Toppklass.
Har med oss mat/vatten och väljer sedan ut BRA ställen att stanna på, emellanåt.
Men klart längre restider med elbil trots att den har wltp 50 mil PÅ RIKTIGT.
Positivt överraskad av att en 4wd tegelsten drar så lite i 100+.
Glad vi köpte en facelift 2024
Ska tillägga att den är otroligt snabb! Skönt att kunna köra om i hög fart utan problem.
Mer jobb i en ICE där man behöver växla ned först. Elbil = tryck ned “gasen” bara!
Och från stillastående märks 4WD, där min Miata bara spinner innan jag lägger in 2’an på allt annat är perfekt torr och ren asfalt.
Skitbra, vilken bil?
Jo det kräver lite planerande om man ska få till det . I alla fall om man har lite krav på restauranger vid laddstopp . Men Eviny som etablerar sig mer centralt i många städer hjälper mycket .
Njae, 50mil WLTP med 20-80% laddning är 30mil verklig körsträcka.
Jag är positivt överraskad av att C40 fixar det på motorväg.
Tyvärr äter vi inte så ofta, och inte där laddare finns.
Hemma är det perfekt med elbil, på resa…inte ännu.
Det enda som hjälper är större WLTP, något jag sagt sedan elbilar kom ut på marknaden.
Fått höra “behövs inte…ingen vill ha det…kommer inte ske”, och jag har hävdat att med teknikutvecklingen kommer räckvidd på sikt inte vara ett problem.
Nu börjar nya premiumbilar CLA, iX3 mm ha 80 mil WLTP.
Utvecklingen har bara börjat.
Kommer bli kanon, om 5år tippar jag vi har 100mil WLTP i premiumsegmentet = 60 mil på vägen. Där någonstans närmar vi oss godtagbar långkörningsförmåga för vår familj.
PS
Vi köpte mercadiesel för att bättre fixa långresor, den kommer 120mil mellan tankning som tar 5min.
Renault Zoe ZE50 R135 Intens.
Sedan så håller jag med, en WLTP ger i bästa fall halva körsträckan vintertid i motorvägsfart.
Lite krasst så är WLTP en snitthastighet på 55km/h i 20 grader C omgivningstemperatur med 20 gradigt batteri och SoC 100% hela vägen ner till 0% SoC, vid 100% SoH. Så WLTP är utopiska för verkligen elbilsanvändning när man verkligen behöver räckvidden…
Nyttjar ni det? I sådana fall har ni imponerande blåsor - eller dricker väldigt lite. ![]()
Jag har kört Malmö-Dorotea flera gånger per år (under senaste 10 åren) med olika bilar, bland annat diesel-Merca som hade 120+ mils räckvidd och nu kör vi ID 4. Kör ungefär på samma tid. Rekordet är med en XC90 under pandemin, då skippade vi flera mackar då det var för mycket folk inne i butikerna.
Tycker faktiskt att det är stressigt på laddstoppen. ![]()
Personligen tycker jag att 50 mils WLTP funkar bra på långresor, i och med att man vill stanna. Men man lär såklart köra på ett annorlunda sätt med längre räckvidd. Att man inte måste ladda på ett stopp vore såklart trevligt.
När det gäller toastopp, så räknar jag inte WLTP utan tid. Hur långt hinner man på ca 2 timmar ![]()