Mercedes GLB 2026 eller Polestar 4?

Hej,

Börjar bli dags för ny bil och har spanat in nya Mercedes GLB och Polestar 4 för privatleasing. Har ingen egen erfarenhet av varken Polestar eller Mercedes elbils plattform. Så tar gärna emot lite åsikter.

GLB blir väl en större och mer praktisk familjebil men dyr om man lägger till utrustningspaket, är Mercedes något att ha i sitt standardutförande?.. P4 mer utrustning utan att behöva lägga till något extra.

En CLA shooting brake skulle också kunna vara ett alternativ.

Tack på förhand!

Det är nog mycket en fråga upp till en själv. Gillar man SUV och vill ha ett kantigt bagage är naturligtvis GLB att föredra, har man inget behov av det eller vill sitta närmare marken är naturligtvis Polestar 4 bättre. Likaså om man klarar sig med basutrustning eller inte. Med den utrustning jag önskar blir GLB allt för dyr i förhållande till det som ingår i leasingpriset på en Polestar 4, men gillar man SUV är det såklart en annan sak.

1 gillning

Låg och fin! Vore mitt val bland dessa

1 gillning

Jag har varit ute testat lite laddning med GLB 250+, saker utöver laddning låter jag andra bedöma.

Den laddar bra om vet vad man gör. Den inbyggda förvärmen är så där, den adderar för mycket värme när man kör motorväg. Batterivärme avslutas när batteriet når 21C men på 120-väg får du 28-29C i sluttemp när du kör ner till 4-5% pga ökad resistens i botten som är naturlig, den värmen försöker inte bilen kyla bort under körning och hålla 21C, vilket är synd. Resultatet är överhettning redan vid 20% där batterit når 40 C och börjar bromsa DC-ström. IONITY Halmstad ger ”bara” 300kW så jag fick byta operatör till en som använder Kempower för att få ut 350kW. Spänningen i packet är 700V i botten vilket är bra.

Mycket pedagogiskt av Mercedes att visa max DC-effekt i realtid och även temperatur på packet. Du kan också välja om du vill att navigatorn skall sköta förvärme eller MANUELLT tack för det Mercedes.

Min korta summering på grenen laddning är mer än godkänt för det flesta men jag tror Mercedes kan bättre, fila mer på mjukvara och kraftigare värme/kyla till batteriet så kan detta bli ännu bättre. Räckvidd på motorväg är ungefär 35mil vid fullt batteri och det är ungefär som förväntat för batteristorlek och biltyp, yttertemperatur var ca +5 C.

Eftersom vi har P4 i den här tråden kan jag bara kommentera att GLB är totalt överlägsen P4 i grenen laddning.

6 gillningar

Ladda 350 kW. Wow!
Backa 10-15 år då vissa bilar laddade på 35-50kW

1 gillning

:smiley:

Informativt som vanligt! Verkligen hög tid att P4 får 800V som Zeekr 001 haft länge i Kina.

1 gillning

Intressant! Vad var anledningen till att ionity inte klarade 350 och kempower gör det?

En del IONITY är begränsade med mjukvara, som tidigare hade etikett ”350” är nu ”250”. I Halmstad står alla som ”350” i appen, men den gav ”bara” 300, kan vara så att en power-stack just i det Alpi-skåpet var nere det skulle förklara 300kW. Bilen indikerade också att laddaren begränsar hastighet på IONITY.

Jag litar på Kempower, det är alltid transparent även mot kund vad som händer. Jag var där på natten så det var inga andra kunder där i båda case.

1 gillning

Hallå Haris!

Faktum är att bilen har olika tröskelvärden för värme beroende på om du manuellt förvärmer eller om du navigerar till en laddare. 21c med manuell värmning och 25c vid automatisk värmning via navigationen.

Tempgivaren i displayen är den genomsnittliga celltemperaturen. Kylarvätskan som värms upp håller en högre temp, så även om värmaren slår av så kan värmen fördela sig bättre och vätskan kan fortsatt avge mer värmeenergi. Därför kan det också gå över 21c respektive 25c en stund efter att värmaren slutat värma.

Några överhettningsproblem har inte setts till i själva packet. 40c är absolut inte en övre tröskel utan den börjar vid ca 50c. Det kan absolut vara samma saga som med andra starkströmsbilar som EQS och EQE, där det är laddarens kabel som klagar på överhettning, oftast då i kontaktstycket mot bilen. Vi har kunnat följa detta på EQS och EQE på icke-kylda kablage att när man toppar över 70-75c (bilens mätdata) på DC+ och DC- så stryper laddstationen effekten, inte bilen. Laddkurvan blir trots detta drabbad, men på GLBn så ser du enkelt i displayen om det är strypt pga laddaren eller batteritemp.

Det kan vara skoj om du kan testa detsamma för jag förutsätter att du kan ta ut motsvarande data från en laddsession fast från andra sidan.

Med det sagt. Bilen i sig ska inte överhetta, särskilt inte för att den kliver upp mot 30c innan en session, det trivs den bra med. :slight_smile:

Hallå Markus!

Kul att du skriver. Jag hade bilen några timmar bara och hann med att tömma den och ladda en runda, den gick väldigt snabbt upp i temp i botten både på urladdning och laddning, kom dock inte upp i 50C men jag laddade inte så länge.

Ang kablar så är EQE och EQS mycket tuffare mot kablar än GLB eftersom 400V bilarna håller hög ström så mycket längre då packen är lika stora eller större än GLB.

Det är många torra Amphenol kablar hos många CPOer, dessa överhettar garanterat när en EQE laddar. Med torra Phoenix kablar är det bara en E-Actros 600 eller en Scania som kan överhetta dessa.

Se länk:

Du som har tillgång till alla bilar, återkom så kan vi gärna testa mer när det passar. Jag har både Amphenol och Phoenix i drift där all temp-data loggas.

1 gillning