Mercedes sålde 0 (!) EQE i Kina i oktober

Jag har tidigare varit ett enormt stort fan av Mercedes-Benz men har blivit allt mer kritisk till hur dyrt man betalar för låg kvalitetskänsla.

Många har sagt att ”nu för tiden designar man bara bilar för den kinesiska marknaden”. Lite komiskt att man sålde noll EQE i Kina under oktober.

Har sagt det förr: man måste sparka Gorden (designchefen).

Jag hoppas mycket på Mercedes och deras nya plattform där låg förbrukning verkar prioriteras. Historiskt har jag sett Mercedes som ett gubb-märke men jag noterar även att en vän till mig som har en EQS hävdar att han får 50 mil i motorvägsfart på den vilket ju är imponerande + att när jag kände och klämde på en EQA så var golvet i baksätet orimligt högt. Blir hur som helst spännande att följa mercedes under 2025.

Jag håller med. Mercedes nya plattform och kommande batteriteknik verkar lovande, även om allt just nu i tysk bilindustri verkar ligga långt efter nivån i Kina.

Jag blir nog aldrig en Mercedes, BMW eller Audi ägare med tanke på prisbilden, men eftersom jag räknar mig till en gubbe idag, så är nog Mercedes det som passar mig bäst av de tre tyska premiumbilarna :slight_smile:

1 gillning

Själv vägrar jag att någonsin bli gubbe(även om jag snart är 50) och kan tänka mig alla de tre märkena som du nämner men samtidigt är mitt bilintresse relativt nytt(50-års kris kanske) och noterar att det verkar finnas en massa prestige, status och förväntningar på vilket bilmärke man väljer vilket jag inte känner mig bekväm i. Man vill väl göra det mest genomtänkta köpet oavsett märke och som passar dina behov? Man blir ju lite mörkrädd när man ser Gullins långresa till Belgien med en Porsche Macan 4 och inser att den har en del brister och att man istället kan köpa en Kia EV3 för betydligt mindre pengar och då kanske få en bättre bil. För typ en tredjedel av priset :astonished:

Tycker EQE i det närmaste är en perfekt bil designmässigt bortsett från brevinkastet därbak – hade det varit en halvkombi…

Inser att jag kanske nedan lockar till diskussioner som inte tillhör denna tråd, så låt oss här försöka få klarhet och fakta kring försäljningsstatistik kring Mercedes EQE i Kina, som denna tråd egentligen handlar om.
Det är nog en tillräckligt stor utmaning för oss lekmän att försöka få klarhet i?

Exemplen i nedan filmer, där det verkar stå en massa Mercedes och andra lyxbilar i en bilhall i Moskva trots sanktioner är det äkta eller fejk.
I en annan film visas en Tesla high-tech butik, där man kan beställa Tesla cybertruck med 6 månaders leveranstid i Ryssland. Är det äkta eller fejk!

Hade ju varit bra om någon expert kunde granska källorna till filmer som ett sidoprojekt kanske?

Gjorde nyligen en snabb tur och retur till Brescia och väl i Italien räknade jag till 5 st CyberTruck alla med Albanien plåtar Jag misstänker eftersom Albanien inte är med i EU och är en kleptokrati så är det inga problem att importera från USA (USA har en stor Albansk diaspora) och registrera dom där och sen vidare till Ryssland där dom reggas om

Jag har på sista tiden åkt Range Rover och även träffat ett par ÅF och alla pratar om uppköpare från främst Ungern men även Bulgarien som har järnkoll på lyxbils ÅF och deras begagnade bilar som dom köper upp utan prut detta har jag även fått berättat för mig av lokala Mercedes ÅF Bilarna går sedan via Vitryssland in till Ryssland där dom säljs med väldiga förtjänster

Så att det finns lyxbilar att köpa i Ryssland trots exportförbud är inget nytt…

Vet inte vad du ville med detta?

Vet att jag inte är bästa drängen själv att spekulera i saker, men med tanke på världsläget och den desinformation som sprids, så kanske man framöver ska vara noga med att försöka hålla sig till fakta och inte spekulera för mycket, även hur säker man själv är med saker!

Vad gäller filmerna så hoppas jag att de blir faktagranskade av någon expert för det krävs mera än det man bara ser på film numera för att vara helt säker.
Att jag tror de är äkta och att jag hört att det förekommer smuggling m.m behöver ju inte vara sanning!

Inget påhopp kring ditt inlägg @Bankiren eller att jag tvivlar på att det inte stämmer, men vore intressant var du hittat informationen?

Jag hittar själv väldigt lite information och då av varierande mängd sålda EQE när jag söker och hittar mest information från användare eller reddit och liknande källor när jag söker, men det kanske finns några bra tillförlitliga statistiksidor nån kan ha tillgång till?