Mikromobilitet elbil

Detta kanske inte är rätt forum men hur ser ni på ett fordon som Tace P1, räckvidd ca 170 km, max 90 km/h? Säljs som stadsfordon? Som pensionär skulle jag kunna tänka mig en sådan och hyra bil när jag ska åka långt och tåget inte är ett alternativ.

Jättebra om man inte kan cykla av olika anledningar.

Miljön vinner inget på att alla åker i gigantiska bilar som rymmer en normal veckas elförbrukning i för en villa i batteriet.

2 gillningar

Ja givetvis är cykling att föredra, gärna analog variant! Men Tace är ju lite vassare än en mopedbil och räckvidd och toppfart gör den lite mer användningsbar. När jag växte upp hade vi en sommarstuga 20 km bort och mestadels 50-70 väg dit, hade ju funkat med denna! Cykling är ju okej under april-september men sedan minskar komfortfaktorn. Tycker dock Den hade varit mer intressant i prisklassen 150tkr om den ska ha en chans mot begagnade elbilar som Zoe och e-up.

Jag har länge sneglat på både Fiat Toppolino och Citroen Ami som båda är på samma plattform men dom är “mopedbilar” altså 45km/h men med en lagom räckvidd skulle man kunna “skruva upp” dom till 70km/h vore dom en perfekt bil för mina inköpsrundor här på Österlen och jag skulle inte tveka en sekund på ett sånt köp Jag tittar även på EZGO EV golfbilar där finns det mängder av regulatorer på marknaden så man kan få dom ända upp till 80km/h (troligen helt livsfarligt) och det är ett alternativ som jag ska grotta ner mig i inför sommaren

Men först ska konvertera en 1985 Vespa PK125 som bara har 700mil på mätaren och är i princip i nyskick konverteringskittet kommer från Retrokit i Italien väntar bara på leverans och funkar det så bra som dom lovar har jag lite av en unicorn en 1967 Vespa SS90 som ligger nerplockad i lådor och tyvärr är (numbers matching) motorn borta så jag har inga större samvetskval över att konvertera den med ett likadant kitt

Jag vill inget hellre än att ha ett komplement till min container med 60-70tals Vespor och ett par elcyklar (som vi har till uthyrningshuset) typ en 4 hjulig EV med runt 10mil räckvidd och en toppfart på 70-80 kp/h för dom där korta transporterna och nöjeskörningarna på sommaren

1 gillning

Jag är positivt inställd till alla mindre och billigare elbilar så länge som de inte ersätter promenad och cykling. Elskoter är ett exempel på vad vi inte behöver.

Även det där med att hyra stor bil när det väl behövs på ex långresor men annars ha mindre bilar för vardagen och pendling till/från jobbet känns helt rätt.

Tyvärr ser jag väldigt lite som indikerar på att branschen i stort vill fokusera på detta. Känns ibland som att vi fick en flygande start med Nissan Leaf, Renault Zoe mfl men sedan blev elbil mer av en lyxprodukt som därav står och stampar.

1 gillning

Jag tror att det är två anledningar till det. Dels vill konsumenten inte ha någon större förändring mot tidigare räckvidd och användning. Dels har det hittills inte varit värt det då priset varit alldeles för högt, även om räckvidden varit kort.

Jag skulle själv tveka lite inför att ha en sån liten billig elbil om det inte fanns ett betryggande Euro-Ncap test med 4 eller helst 5 stjärnor.

1 gillning

Drar det gamla slitna ekonomiuttrycket Tillgång och Efterfrågan

Den första vågen av EV köpare i Europa och främst Nordeuropa är över medelinkomsttagare som villigt lägger ut 5-800.000 för att vara först i villakvarteret och många är företagsbilar I USA är motsvarande early adopters I en lite högre inkomstgrupp och där är det elbilar i million+ klassen som säljer bäst nya Porsche Taycan kommer att hamna runt $200.000 och över

När fler och fler städer i Europa inför förbud mot ICE bilar i större delar av städerna kommer marknaden att förstå att alla små/mindre bilar på sikt måste ersättas av prisvärda EV Stellantis gruppens Europeiska märken Renault/Dacia VAG och några Asiater är stora i Frankrike Italien Spanien Grekland och Balkan och lär nog se om sina hus med mindre enklare och billigare EV min gissning är någon gång på 2030talet för vi kommer att leva med ICE bilar på våra vägar i minst 30år till

Paris och andra Franska större städer är idag formligen nerlusade med Citroen Ami som man kan leasa/köpa för allt från 20 till 50Euro/månad beroende på upplägg Fiat lanserar Toppolino hårt i Italien så att behovet av en billigare EV är ju tydlig men här i Sverige där vi MÅSTE ha minst 40 mil räckvidd och kunna dra 1500kilo på kroken även om vi nästan aldrig gör det så får vi nog vänta ett tag på en billigare EV och kom inte med Tesla $20.000 bil Elon har aldrig hållit vad han lovat tidigare så varför skulle han just nu…

2 gillningar

Ny Dacia Spring introduceras, samma teknologi, 25 kWh batteri 45/65 hk (varför pratar man hk när det är elbilar?) och under 200 tkr. Mycket snyggare nu tycker jag men ska inte säljas i Sverige (de krängde över 100 000 i övriga Europa).

Ska tydligen ha något med Euro NCAP att göra I resten av Europa säljs den både som ICE och EV

Onödigt vetande: Levereras bara med 14 eller 15 tums plåtfälgar och navkapslar Old School

Så Euro-NCAP gäller inte i Sverige? Eller har vi särskilda krockkrav? Låter som ett handelshinder, sådana gillar inte EU!

Hört från en Dacia ÅF jag känner att Svenska importören avvaktar pga bilen fick dåliga resultat i Euro NCAP krocktestet men att en kommande face lift skulle kunna åtgärda det och det kan vara detta som är det bilen har ju funnits något år ute i Europa

Jag hörde från en finsk motorjournalist att Dacia Spring saknar förutsättningarna för ett värmesystem, typ avfrostning av framrutan.

Du är nog inne på rätt spår, en klimatanläggning anpassad för sk “nordiskt” klimat saknas.