Milersättning för elbil som tjänstebil?

Hej på er!
Ni som kör elbil som tjänstebil (företagsleasing).
Hur har ert företag löst elförbrukningskostnad per mil i tjänsten. Betalar ni all elladdning (hemmaladdning och extern laddning) och får sedan ersättning för tjänstemilen och vad har ni isåfall för ersättning per mil?
Eller har man löst det med företagskort eller annat?

Vi kör milersättning för tjänstemilen på 9,5kr. Enkelt och bra :slight_smile:

Jag valde att köpa min själv med Teslas finansiering i stället. Får 25:- milen skattefritt + 10:- milen skattepliktigt, runt 30:-/mil efter skatt. Det betalar större delen av min privata finansiering och blir inte en massa skatt på förmånsvärde.

Hur många mil per månad i tjänsten kör du?

Just nu 2000-2500 mil om året

1 gillning

Är det så pass olika ersättning beroende på tjänstebil eller privat bil så gör det mer värt med privat?

9,50 för tjänstemilen.

Har 9,50kr/mil för tjänstemil.

När jag kör långt i tjänst laddar jag på Ionity (3,50kr/kWh), Tesla som plan B om Ionity ser fullt ut innan ankomst på ChargeFinder, accepterar aldrig kö och har inte stått i kö för laddning sedan 2019.

Enda positiva med 9,50 är att det straffar dem som väljer ineffektiva elbilar vilket är kanon.

3 gillningar

Hur får du 3.50/kWh på ionity?

Instämmer. Var många år sedan man stod i kö till laddning… Iofs gjorde jag det för några veckor sedan men det var frivilligt.

Ionity plus som det kallas via BMW Charging.

2 gillningar

Aaaa just fasiken… Glömtbort den laddtjänsten. Får damma av den nästa gång jag är i EU å ska ladda.