Miljözoner i städer fler och större , eller mindre / inte alls?

Tycker ingenting alls i denna fråga eftersom det inte berör mig , mer än att parkera längre ut vid besök som går så fint så . Men kunde vara intressant att höra hur ni som bor i städer tänker om detta .

Bor på södermalm och ser gärna att avgaser minskar (försvinner) från luften vi andas :+1: .

2 gillningar

För typ 15 år sedan cyklade jag till och från arbetet varje dag. Cykelbanan gick 2-3 km längs med en väg där trafiken i princip stod still under rusningstid. Där och då blev det ganska tydligt hur avgaser förpestade luften och hur obehagligt det var att andas in.

Jag har också bott intill en stor vägkorsning (där två riksvägar/motorvägar möttes) med så mycket avgaser att det vita porslinet i badrummet behövde torkas av 2-3 gånger i veckan för att vara vitt och inte grått.

Den dåliga luften lägger sig som lock i vissa städer/områden. Som besökande är det bara bekvämt att ta bilen in, men som boende i ett sådant område blir det obehagligt.

Vi gamlingar jag och Gumman, som inte är vana vid den intensiva trafiken i Stockholm, brukar tycka att det är mer bekvämt att välja Hotell i ytterområden. Då låter vi bilen stå där ( även Elbilen ) och åker kollektivt in till den fina sommarstaden . Klippte precis gräset nu med våran allt för gamla gräsklippare tydligen . Hela trädgården och hela jag stinker avgaser ojade sig Gumman om när jag kom in . Ingen avgasrening på den .

Det bör gälla hela sverige, inte bara städer.

1 gillning

Köpte en eldriven klippare i fredags, pensionerade Klippo’n.
Sålt även moppen och motorcykeln i Maj.

Kommer inte att hända dom närmsta 30 åren . Där jag bor och trakterna runtomkring är det garanterat noll problem med luftkvalitet , om jag inte klipper gräs då vill säga :rofl: . Men man kan ju välja var man vill bo .

Kollade nu , och en hyfsad självgående batteridriven ca 9000 kr . Det tycker jag är lite för mycket pengar till att klippa gräset. Jag brukar köpa begagnade för 1000 lappen .