Letat men hittar inte svar.
Hur gör jag minst laddförlust? Främst är frågan kopplade till laddning hemma. Kan ladda 10kw/h men kan ju ställa ner till långsammare. Förlorar jag mindre ström då?
Letat men hittar inte svar.
Hur gör jag minst laddförlust? Främst är frågan kopplade till laddning hemma. Kan ladda 10kw/h men kan ju ställa ner till långsammare. Förlorar jag mindre ström då?
Generell regel på AC laddning hemma, ju långsammare du laddar desto högre blir procentuell förlust. Det kan dock ändå vara mer lönsamt att hålla ner effekten mot nätägaren och brösta energiförlusten när man laddar långsamt, låt säga med 5kW (8A 3-fas).
Tack. Då kör jag på max det jag kan. Flerfamiljshus så drabbar inte mig kostnadsmässigt att köra max.
Behöver du inte tänka på effektavgift är ju 11kW laddning minsta laddförlusten. Det finns förstås fler parametrar, om det är vinterkyla säg 10 minus och du parkerar utomhus eller i kallgarage kan det spara lite energi om du laddar direkt när du parkerar och batteriet är varmt.
Alternativt ställer in avresetiden i elbilen och laddar precis innan du åker, då många elbilar värmer batterilådan vid kyligt väder så blir det lite som att använda motorvärmare innan du åker iväg.
Sommartid är ju det senare att rekommendera för att minska slitaget på batteriet. Det åldras ju lite mer vid hög SoC och hög temperatur under lång tid. Och att batteriet kan behöva svalna ner för att inte batterikylan ska dra igång vid laddningen.
Indirekt “drabbad” kanske man ska tänka? Kan ju hända att hyresvärden höjer avgiften för laddningen istället. ![]()
Inget hyresvärden nämnt. Men han går ju inte i förlust på att jag laddar.