Mjukvaruuppdateringar - Volvo vs Audi

Nyligen meddelade Volvo att deras tidiga elbilar (t.ex. XC40 Recharge/EX40 från 2021 och framåt) kommer att få en stor OTA-uppdatering som kraftigt förbättrar mjukvaran och användarupplevelsen, i linje med nyare modeller som EX30, EX90 och kommande EX60.

Uppdateringen är en av de största hittills och innebär bl.a. en ny infotainment-upplevelse och AI-assistent – vilket i princip gör äldre bilar mer likvärdiga dagens bilar, rent funktionellt.

Detta är ett bra exempel på hur ett märke ger sitt befintliga kundsegment något betydande – samtidigt som man bygger lojalitet inför framtida köp.

Audi har sedan länge utlovat OTA-stöd för Q6 e-tron, där just updates över internet skulle vara en av fördelarna med den nya elektronikplattformen. Men från det vi hört i diskussioner bland ägare så verkar det som att Audi nu inte tänker rulla ut samma stora software-uppdateringar till 2025-modellerna som till 2026, trots att bilen tekniskt har stöd för OTA.

Audi riskerar att skapa klyftor mellan kunder baserat på vilket produktionsdatum bilen har – vilket i praktiken upplevs som att man struntar i tidiga köpare.

Det handlar om mer än bara teknik – det handlar om kundrelation och varumärkeslojalitet. För en kund känns det som att man köper en uppkopplad produkt … men får bara service som om det vore en traditionell bil utan internetstöd.

Och det är här poängen kommer: om ett märke vill positionera sig som tekniskt avancerat – måste man också vara beredd att leverera på löftena.

Jag tycker detta är rent utsagt USELT av Audi! Hade önskat ett segment kring detta i er utmärkta podd @Esse @cgullin . Vad tycker ni andra? Är detta ”tekniskt försprång” enligt Audi? Hur svarar Audi Sverige de kunder som nu köpt nya bilar för 800.000kr som blir ”daterade” över en natt?

4 gillningar

Medhåll mycket dåligt.
Att Volvo har Google, OTA och uppdateringar av äldre bilar var faktiskt en anledning till just inköpet av begagnad C40 i somras.

3 gillningar

Precis det var också en poäng och en farhåga för dess konkurrenter jag tog upp i en annan tråd om den stora uppgraderingen!

Hur ser det t ex ut med BMW, Mercedes och Audi vad gäller deras fordonsflotta och underhåll framöver med alla varianter på mjukvara?
De kanske i värsta fall slutar med support på äldre bilar med kortare tider allteftersom av kostnadsskäl.

1 gillning

Håller med. Köper man en bil från VAG så tycker jag man kan förvänta sig uppdateringar i 10 år.

2 gillningar

Nu är det ju i många fall så att OTA-uppdateringarna både i Volvos och Audis fall något som skall lösa problem som inte borde varit där på en färdig bil från början.

Men när det komme till gränssnittet och funktioner så är det mycket lustigt hur Audi gjort.

Det som A6 och Q6 får årsmodell 2026 är följande:

• Helt nytt gränssnitt
  • Röstassistent som är medveten om bilens funktioner – och kan styra dem.
  • ChatGPT
  • Ansluta trådlösa hörlurar och spelkontroller via blåtand (Just trådlösa hörlurar var något via kritiserade som de lovade komma men det var alltså inte på existerande bilar)

Till det verkar de nya årsmodellerna får saker så filbyte vid blinkers, klara att gå ner till stillastående med bara regenerativ broms (dvs utan att använda bromsskivorna – detta genererar ju stundtals lite konstiga ryck på bilen idagsläget – det måste de lösa även på de tidigare årsmodellerna). Dessutom en rad assistansfunktioner inne i städerna inklusive hjälp vid backning osv.

3 gillningar

Alltså precis det som Volvo nu levererar till sina 5 år gamla bilar men som Audi inte kan leverera på 1 år gamla bilar byggda på en dedikerad elbilsplattform.

Skamligt! Och med historien om förvärmning på tidigare bilar från VW-gruppen som enbart kom till nya årsmodeller, nu upprepar sig saker och ting fast på en bil som börjar på 700 000 kronor.

7 gillningar

Håller helt med. Det här gör det faktiskt ännu mer anmärkningsvärt.

Audi måste rimligen redan vid lanseringen ha vetat att vissa funktioner – t.ex. Bluetooth till hörlurar på passagerarskärmen – var under utveckling men inte skulle komma till 2025-modellerna. När man då säger till journalister och kunder att ”funktionen kommer senare” utan att vara tydlig med för vilka årsmodeller, så är det i praktiken vilseledande. Det låter som en framtida OTA-uppdatering för befintliga bilar, men i efterhand visar det sig gälla nästa modellår. Det är inte bara dålig kommunikation – det är att medvetet lämna ett falskt intryck.

Och sen har vi KD2-uppdateringen…

Att det finns flera rapporter om att moderkort har gått sönder / ”grillats” i samband med uppdatering är ärligt talat häpnadsväckande. Hur är det ens möjligt på en helt ny, dedikerad elbilsplattform att man inte kan genomföra en mjukvaruuppdatering på ett säkert sätt? OTA eller verkstadsinstallation – oavsett vilket ska inte risken vara att central hårdvara dör på en bil som knappt är ett år gammal.

Sammantaget blir bilden rätt dyster:

• Volvo levererar stora mjukvarulyft till 5 år gamla bilar

• Audi klarar varken att uppdatera funktioner till 1 år gamla bilar eller att göra uppdateringar utan risk för hårdvaruhaveri

• Och dessutom otydlighet (eller värre) kring vad som faktiskt kommer till befintliga kunder

På en bil som börjar runt 700 000 kr är det här inte acceptabelt. Det handlar inte om ”nice to have”-features längre, utan om grundläggande förtroende. Tyvärr känns det som att VW-gruppen återigen prioriterar nya årsmodeller framför befintliga kunder – precis som med förvärmningen tidigare. Samma mönster, ny plattform.

Skamligt är faktiskt rätt ord. @Esse @cgullin

4 gillningar

Man kan fråga sig vilket vägval Europeisk bilindustrin är på väg.

Göra som Volvo och Tesla och nyttja OTA optimalt på ny och äldre fordonspark, eller göra som många kinesiska bilmärken och då kanske VW-gruppen att optimalt prioritera försäljning av nya modeller före OTA underhåll av den äldre fordonsparken.

2 gillningar

Tror du jobbat som IT-konsult, detta vet ju du. Vi båda är upprörda.
Har man en icke-skalbar plattform får man leva med högre underhållskostnad för att stödja gamla kunder i en plattform de köpt tidigare.
Eller… så skiter man i de kunderna, genom att bara vidareutveckla tjänsten för de kunder som köpt helt ny plattform 2026.

Sedan vore det klädsamt att under 2025, Audi meddelade kunderna om förutsättningar/begränsningar i det man köpte 2025.

Vi kommer ha samma debatt då de bilägare som köpte ny bilar 2025, som inte stödjer 4G, upptäcker att remote-tjänster slutar då 2/3G-nätverket läggs ned.
Har redan börjat på andra forum.

1 gillning

(kortade ned till essänsen)
Exakt så!

EDIT, ett mycket bra inlägg, tack !!

Låt säga att en elbil idag för enkelhets skull kostar 600k i snitt. Gissar att en sådan bil kostar kanske mellan 5000-10000kr/månad, när värdeminskning, försäkring, service m.m räknas in. (kanske helt ute och cyklar, så kom gärna med mera korrekta siffror).

På 3 år har man betalat ca 180 000-360 000kr att äga en sådan bil. Hur tänker sig leverantörer som skiter i att hålla mjukvaran i bilen up-to-date tekniskt och bara i bästa fall buggfri efter 3 år att bilen ska bli populär.
Vilken kund köper bilar med en sådan vetskap och hur tror de att dessa bilar ska bli attraktiva och säljbara på begagnatmarknaden också om man inte bryr sig om att hålla dom up-to-date så mycket som det bara går. Man kanske ska börja mäta nöjdsamhet och försäljningssiffror för bilmärkena på begagnatmarknaden, istället för nybilsförsäljningssiffrorna på topplistorna framöver, så det kanske blir till det bättre för oss konsumenter!

2 gillningar

Bryr mig egentligen inte om uppdateringar, förväntar mig kallt att bilen är färdig och allt som ska fungera fungerar när jag köper den.

Vill inte ha OTA, vill att min bil ska vara likadan varje gång jag ska ha den.

1 gillning

Precis så, och andrahansvärdet rent generellt på alla 400V bilar idag, som inte är superheta år 2029. Kommer ju nu en ny generation bilar som laddar i 300-400 kW till rimliga priser…

Nä, enda sättet är privatleasing tänker jag :nerd_face: (eller operationell företagsleasing)

Skulle aldrig köpa en ID.4, EV5, eller EX40 kontant idag. :money_with_wings:

Bra, vi hoppas det.
Tror det kommer bli annorlunda när elbilsbranschen har mognat. Är fortfarande så dyra bilar att vanliga konsumenter inte köper elbil = tillverkarna fokuserar inte på “långtids-support” utan på 3års leasing till företag eller privatleasing.
Tillverkarna fokar bara på det som de måste.

Jämför med mobiltfn, numera är det långtids-support som tillverkarna fokuserar på,
Numera en mogen bransch med låga priser = säljer till konsumenter.

Ja givetvis ska det man köper vara färdigt.

Men tänk om du hade valet allt uppdatera med nya finnesser eller inte?
Att väja 3 and 10 ändringar…
Att ha ett val.
Tex få kartfunktion, 360-kamera förbättrad.

1 gillning

Nej samma här inte ny, men en buggrättad begagnad som uppfyller ens behov närmsta åren, kanske är bättre än en hyrperiod till efter 3 år med en ny buggig teknikstinn bil :slight_smile:

Håller med.

Ogillar allt det ”smarta” i t ex iOS där den rekommenderar diverse appar som alltid är på olika ställen. Jag vill att en funktion alltid ska vara på samma ställe.

2 gillningar

Skulle vilja ha automatiskt avbländbar backspegel och varning för lång spolarnivå, inget av det går att lägga in med en uppdatering.

Vad skulle det vara för finesser? På min budgetkärra är stolsvärme, adaptiv farthållare och sånt standard.

Skulle vara en servicemeny då, som på Tesla, där man kan aktivera olika service modes och självtester, men det är ganska osannolikt. Kommer inte ens till Volvo vad jag läst mig till.

Bättre fungerande adaptiv farthållare?
Stolsvärme som går på automatiskt vid viss temp? Som kan styras via app?
Tex

1 gillning

Nja, förvisso en bra tanke med en buggrättad beggad bil.

Men jag bävar lite ändock inför en begagnad bil
Pga

• vill inte ha äldre teknik (vill gärna ha batteriförvärming, snabb laddning, osv)
  • litar inte på att buggarna är rättade
  • vill helst ha nybilsgaranti kvar (iofs funkar ju en ex Kia EV6 då med sin långa garanti men ICCU:n…)
  • tveksamt om andrahandsvärdet står sig alls bra när man vill byta efter 3-4 år

Så min plan är att hugga på en kampanj på privatleasing, på ex en ID.4 som ju är ganska buggrättad vi det här laget (kommer jag få äta upp sen :smiley: )

2 gillningar