Någon som köpt Leapmotor B10 (MG4 ev urban)?

Hej!

Dags att införskaffa en elbil och har en budget på max 350k. Såg nya Mg4 ev urban men även Leapmotor B10 och tyckte det var mycket bil för pengarna. Har någon erfarenhet av märkena eller bilarna (MG4 då exempelvis)?

Kör korta sträckor till vardags med någon enstaka sportlov och sommar-roadtrip. Två vuxna och två barn och har inga problem med mindre bilar sålänge det inte blir helt orimligt för småbarnen.

Söker ett så problemfritt och billigt bilägande som möjligt och fastnade på MG’s långa nybilsförsäkring.

Kolla Renault 4, bör finnas ex för 350k.
Klart alternativ, Renault är på G rejält inom el.
Inte provat men de (två pers) jag litar på som köpt Renault 4 är nöjda.
Kort räckvidd är nackdelen. Stabilt europeiskt märke fördelen! Tänk service/reparation av kinabilar med långa transporter för delar…
Sponsa EU-företag är bra det med.

Kia EV2 kanske?

2 gillningar

Jag tror inte att Leapmotors kommer ha problem med varken service eller reservdelar hos säljande ÅF Importören Wismo Automotive (fd KW Bruun) har reservdelslager i Danmark och ett stort lager utanför Strängnäs När jag jobbat med dom har jag som oftast haft reservdelar väntande nästa morgon

Hur det är med MG vet jag inte men vi har ju alla hört om hur Hedin sköter det och har kanske inte finanserna att lägga upp ett reservdelslager i Sverige dom får möjligtvis ta från England där SAIC själva står för import och reservdelar och det kan vara några dagar bort men om Hedin har avtal vet jag inte

1 gillning

Kollade in renault 4 men tyckte de blev betydligt dyrare men kanske kan hoppas på lite kampanjer m.m. Hade också helst sluppit de kinesiska märkena och stött europeisk industri men tkr prisskillnaden är jobbigt stor..

Tack för svar! Lutar åt B10, ska testköra nästa vecka.

Om du söker ett billigt bilägande så bör du nog inte köpa en ny elbil. Isåfall kanske köpa en bil med nollräntekampanj med lång avbetalningstid. Annars kan du få riktigt bra, knappt använt, begagnat elbil för 350k, långt över vad du får med dessa två märken.

Hittade fina Kia E-niro årsmodell 2023 för priser mellan 250k-290k som jag tror kommer passa oss fint. Verkar dyka upp ofta som bra val med bra drivlina även om ICCU-problemen finns men den risken är jag nog villig att ta ändå med tanke på nybilsgarantin.

Tänkte bara lägga in att MG4 urban är en mindre bil typ som en golf.

Kia är vettiga bilar.

Var NOGA med att kolla att bilen är servad till punkt och prickar att den inte har gått över körsträcka eller tidsperiod då KIA är otroligt noga med sånt annars släcker dom garantin

Kolla både en och två gånger annars kan det bli ett dyrt köp

Lycka Till

Inga ICCU problem med Kia Niro då den har helt annan, äldre plattform än deras EV-bilar. Nackdelen då är långsam laddning. Men skönt iallafall känna att man inte behöver vara rädd för spontan död på motorväg. Jag håller med att Kia Niro är bra funktionsbil.

Det blev en Kia e-niro! Gillade den starkt och utseende i mörkt grå växte på mig. Fick ok av familjen också samt kändes väldigt lagom. 2023a, 280 000kr med runt 3000 mil :slight_smile:

9 gillningar

Grattis, en trevlig bil det där :slight_smile:

1 gillning

Grymt! Tror du kommer vara mycket nöjd. Oerhört mycket bil för pengarna och tickar av många rutor för flesta bilister.

Stabilt val, grattis!