När blir man gubbe nog att gilla höga SUV:ar

Jag har sedan länge passerat det stadiet och värdesätter en praktisk SUV som sparar mina ben och rygg vid inklivande, men gubbe kan man ju vara på sportiga lägre sedanbilar också.
Vore kul att höra om det finns statistiskt åldersskillnader när man kanske redan väljer den ena bilen före den andra, eller kanske till och med en snittålder då man går från lägre sedan till högre SUV om man bara har en bil att välja på?

Tankarna är fri att utveckla :slight_smile:

1 gillning

Då kan jag få känna mig lite ung då som 62 åring , för dit har jag inte kommit än . Jag är väl en sedan gubbe då . Bilen jag köpte i våras är en sport sedan som klyver luften väldigt energisnålt . Jag lockas inte alls av SUV trenden utan har i alla tider lockats av strömlinjeformade bilar . Bilen på bilden hade en 3,8 liters V6 och klarade sig på 0,85 liter milen på min pendling till jobbet . Jag har haft lite högre bilar när jag några år bodde på landet , med grusvägar som ingen annan än jag själv skötte snöröjningen på . Men då hade biltypen ett särskilt syfte . Drömmer om stora pickisar men det får väl förbli drömmar , med tanke på energiåtgången. Elbilen jag kör ( Cupra Born ) är ju ingen SUV , men är ju ganska ful tycker jag nog ” fyrkantig liten låda ” . En bil som Tesla model 3 , men som inte var en Tesla , men som var lika prisvärd hade jag hellre haft . BMW och Polestar har ju en del fina Elbils sedaner , men är lite för dyra för min smak . En Tesla model 3 förbrukar väl mindre energi än min lilla låda , det säger väl lite om hur en Elbil bör designas. Visst är det bekvämt insteg i högre bilar , men är det verkligen värt energiförlusten ?

1 gillning

Kommer nog aldrig bli gubbe nog för att köra SUV (OK min XC90 räknas inte) jag har i många år haft lite högre pickuper som arbetsbilar på gården men våra daily drivers har uteslutande varit sedaner stationsvagnar och combi cupe men jag har levt och verkat i SUV revolutionen med KIA Peugeot och i viss mån Fiat och Alfa Romeo

I USA på 80talet fick alla suburban moms Toyota Previa och Chrysler Voyager som var otroligt praktiska när man skulle lämna ungarna på dagis och skolan man satt lite högre upp med bättre översikt i trafiken Då fanns det framförallt i storstäderna DINKs (double income no kids) och där ville min x-frus tjejkompisar även dom sitta lite höger men en mom-wagon aldrig i livet så dom började lämna sina Mazda Toyota VW BMW för bilar som Isuzu Trooper Mitsubishi Montero och några med fetare plånbok Mercedes Gelendewagen Min x-fru hade sin graduation present en cabbad Mazda 626 Coupe och ville även hon upp vi köpte först en Isuzu Trooper sen en Range Rover LSE V8 LWB till henne

Jag jobbade under den tiden på Nissan Design Center i Torrance med Infiniti Q45 projectet en ny luxury sedan precis som Toyota med Lexus LS400 och Honda med Acura Legend sedaner som i princip tog död på Mercedes E och S Klasse försäljning i USA under många år

i början på 90talet började även vi snegla på SUV segmentet våran Range Rover var uppe i studion några gånger och vi köpte in Isuzu Trooper och Mitsubishi Montero och den första SUV från Infiniti blev 1997 QX4 en inte helt lyckad bil Chevrolet hade Blazer och Ford Explorer som blev otroligt populära sen är det historia vi har fått SUV MellanSUV CompactSUV och Crossovers som allt för ofta är svåra att skilja från märke till märke

ID.BUZZ som idag är min daily driver är i min bok en anti-SUV

Lite från historiegubben

1 gillning

ID.Buzz är väl en MPV rent definitionsmässigt och en MPV är väl i min värld möjligen en ersättare till en högre SUV att lättare ta sig in och ut ur. Är lite avis på de som kan sitta ner i sina bilar för visst är det roligare att sitta närmare underlaget man färdas på, men jag gissar att hälsan är en tydlig markör för vilka som gillar höga SUV:ar, även om det också kan sammanfalla med ålder. Jag är ju dessutom SUV gubbe för att jag gillar dess praktiska sida och bryr mig mindre om förbrukning i det fallet, då jag ändå måste pausa min färd ganska ofta på långfärder.

Problemet som jag ser i dag är ju att SUV:arna är stora men saknar ofta en praktisk sida. Egentligen föredrar jag en kombi varje dag!

2 gillningar

Ja det finns säkert många som skulle ha väldiga problem med en allt för låg bil . Och jag ska väl medge att jag inte kommer ut med grace längre . Men än så länge går det fint , jag kör inte så många resor med många korta stopp . Och jag sitter väldigt bra där jag sitter i förarsätet .

Ja en kombi med hög markfrigång hade varit idealt, då hade jag nog varit kombi gubbe fortfarande :slight_smile:
Sitter ju i en kombi idag, men sitter ju lika lågt som i en sedan, även om den är mera praktisk!

Nya Toyota bz4x touring är väl kanske det som tickar in flest gubb markörer på mig av det jag vet är påG. Bara de skippar denna fula svarta blaffiga plasten så kanske det kan vara en framtida gubb bil :slight_smile:

Den amerikanska versionen av bZ4X (bZ) kan man få i några färger (ett par grå, ett par vita, och svart) utan svartplasten, men inte beställbart hä. Och motsvarigheten till bZ4X Touring, bZ Woodland, har inte visats utan (lika med Subarus motsvarighet Trailseeker), så det ser lite mörkt ut. Mindre illa om man beställer en svart då.

1 gillning

Problemet är väl hur insteget är! Det var lättare att komma in i bår Skoda Fabia än svärfars Volvo V70 (2008) när jag hade ont i ryggen. Man sitter mer upprätt i många småbilar än i många större bilar. Älskar små kombisar!

1 gillning

Jo jag såg den amerikanska först och tänkte den kan nog bli poppis i Europa, men så såg man dessa monsterkåpor som förstör hela bilen när den presenterades här.
Skulle det komma någon utan det svarta, så har man väl oturen att det bara finns i toppmodellen och inte beställningsbart som separat paket. Men annars så kan det nog bli en intressant bil att köpa som begagnad då modellen rullat några år och med Toyotas bra garantier.
Svarta bilar har jag fått nog av då man levt med en i över 15 år bara för att jag tyckte det var en cool färg att ha :slight_smile:

Ja helt klart är insteget viktigt så man kan undvika en vridning av kroppen. Bäst om man kan backa in och först sätta sig på stolen, innan man viker in benen. Höjden på stolen i förhållande till ens ben/knän är också viktig, så man slipper sätta sig neråt för mycket på stolen. Testade Renault 4 e-tech för ett tag sedan och den funkade hyfsat. Den är ju lite högre markfrigång så det hjälper till en del, även om stolen är lite låg när man sätter sig ner. Kia EV3 är bra på det sättet att man har stor öppning och sätena är ganska höga och den har mycket utrymme att svänga in benen också. Man sitter också ganska upprätt och högt vilket jag gillar och den har trots det inte så hög markfrigång, så man kan lösa det på olika sätt. Den skulle helt klart kunna fungera väldigt bra för mig och andra med liknande problem. Ergonomi är väldigt viktigt i bilar, man önskar att flera biltillverkare tänkte lite mera på det och inte bara de som bygger bilar för yrkestrafik inom transport o.d!

Tänk vad olika det kan vara. Jag vill sitta tvärtom mot vad du vill
Lågt och något bakåt med ryggstöd med benen ganska raka. Vill även ha ratten nära mig. Tänk er en F1 bil (överdrivet, men ni förstår inriktningen)
Man kunde sitta så i Volvo 740 och jag sitter så i Miatan och E klass

1 gillning

Vet inte om du har några krämpor, men för mig skulle det vara rena döden att sitta så och sitter jag längre sträckor så, behöver jag troligen hjälp att komma ur bilen.

1 gillning

Låter lite som mina preferenser lågt upprätt och med ratten nära

Jag kör många bilar om året och i dom flesta nya bilar kan man få till en bra till acceptabel körställning Bilarna iår jag absolut inte fick till det i var KIA EV9 och väldigt trist Hyundai Ionic 5N men det beklagade sig även ägaren över

OG Volvo hade fan dom bästa stolarna i bilhistorien i So Cal hade jag en 1982 Volvo 242 GT och med distanser i underredet bortplockade satt man riktigt bra även på långa resor och en och annan Track Day den hade också en Ford 5.0 liter V8 och vad jag saknar den bilen

Helt rätt , alla är vi olika i både längd bredd och olika krämpor och smak . Att kunna ha plats för att ha benen utsträckta som du säger . Är en förutsättning för att jag ska kunna köra längre än några få mil ( dåliga knän ) . Jag sitter också gärna närmare marken då det ger bättre vägegenskaper med lägre bil . Jag vill också kunna dra ut ratten långt så jag kan luta mig lite tillbaka utan att behöva sitta med utsträckta armar.

1 gillning

Tränat på gymmet hela livet, vårdar kropp och knopp. Glad sålänge det funkar