Det har känts som ett problem med laddning på dagen som nattarbetare . Men så kom jag att tänka på att det kanske snarare är en fördel för dom som har solceller ? . Det borde väl inte behövas något batteri till anläggningen då ? . Bilen står ju där och tar emot . Men då kanske det inte ska vara kopplat till nätet , med tanke på effektavgift ? . Eller hur funkar det ? . Jag själv ska nog inte pendla så mycket efter 2027 , så kanske inte lönsamt för mig . Men en rolig tanke ändå . Kan flera millioner Tyskar ha balkongkraftverk för låga investerings summor , anslutna till ett vägguttag. Så kanske det inte måste vara så storskaligt och komplicerat heller ? .
Absolut ladda på dagen! Min solcellsanläggning är prio last i huset, sedan batteri så brukar låta solcellerna ladda upp batteriet först och när de är fulla så kopplar jag in bilen (går att sätta upp efter klockslag efter att ha testat en solig dag). Finns säkert smartare system som kan sättas upp mer intelligent.
Jag tänkte mig ett enkelt osmart system likt Tyska lägenhets boende har . Hörde om det på SVT ekonomiprogram, googlade och hittade ett reportage i Aftonbladet . Dom köper dom här med två solceller på 900 W och sätter i en kontakt i vanlig väggkontakt . Finns för dom att köpa på bygghandel eller IKEA. Kostar ca 1000 Euro proffesionellt monterade . Det var en kostnad i min smak . Jag har ju separat elcentral till laddbox och med trefas plus 16 A enfas uttag . Allt nytt och fräscht . Det borde ju inte vara några problem med säkerheten då ju. Dom räknade med att man tjänade in investeringen på 4 år . 900 W är ju ändå ett rejält bildrag på sommaren med många soltimmar. Inte tillåtet i Sverige tydligen , varför måste det kosta så väldigt mycket i Sverige att få till lite solel kan jag tycka .
Kunde man dessutom svetsa ihop en rejäl fästram på ett kullager lagrat järnrör med handtag , så kan man ju vrida på den mot solen varje gång vi går ut med hunden . Då skulle man nog kunna få ihop 10 KWT en solig dag .
Förbjudet med den typen av installationer i Sverige av en anledning.
Inte ens tyska versionen av elsäkerhetsverket har en bra förklaring hur detta kan vara godkänt i Tyskland ![]()
Elsäkerhetsmässigt är det rena döden med stickproppsanslutna Solceller, finns ju liksom en anledning att den strömförande änddelen på en kabel alltid har en HON och inte en hankontakt ![]()
Ja dom finge gärna koppla i den direkt i centralen om det är det det hänger på . Men varför behövs inte dom dyra tillbehören där ?
Att kräva fast installation är bara en del i dilemmat, den säkrar anläggningen för användaren.
men jag skulle inte vilja stoppa in fingrarna i en elfördelning i ett bostadshus som har microproducenter och där avstänga delar av en anläggning hux flux kan bli strömförande.
Som jag skrev tidigare, inte ens Tyska motsvarigheten elsäkerhetsverket kan förklara hur detta kunde bli godkänt i Tyskland. ![]()
Elsäkerhet är viktigt . Så är det inte säkert ska vi inte ha det . Jag får väl vara utan solceller , och Elbil nästa år då tyvärr . Synd för jag är väldigt nöjd med min Cupra annars . Visst skulle jag kunna ladda bara på jobbet , men då blir det inte ekonomiskt försvarbart att ha kvar elbilen utöver dom andra .
Spanade lite på Elbruk nu . Det såg ju lite tokigt ut med lägsta priser mellan 1200 och 1500 på dagen . Och inte alls så lågt pris på natten . Ändå ska man betala straffavgift om man laddar på dagen . Tittat lite då och då , och inte vekar det vara så billigt på nätterna så här års .