Nio tänker rätt?

Fast många bilar har ju ändå “små” batterier som måste laddas ofta. Dessa slits ju då ändå men utan att man sedan kan använda bilen för långresan utan att ladda ofta. Beror kanske på vad man anser är stort, mellan och litet batteri. Men mitt antagande är att jorden inte har råd med att alla bilar byggs med 100kwh batterier så då kan det ju vara bra att ha i olika storlekar och kunna byta och i gengäld att fler personer kan välja elbil.

1 gillning

Jag tänker också att det ena inte behöver utesluta det andra . Säg att första ägaren som är stadd vid kassa väljer att köpa batteriet , men att en del bilar kanske kommer tillbaka till Nio , eller återförsäljare / finansbolag i samarbete som ägare . Då borde andra / tredje ägaren kunna välja hyra av batterit . Dom tror jag skulle vara mer benägna att välja hyra .

Du tror inte att försäljningssiffror kan visa en stor dissonans, mellan vad nybilsköpare väljer och vad begagnat köparen vill ha ? . Europas mest sålda bilmodell 2024 är Dacia Sandero , kommer dom kunderna vilja köpa en 10 år gammal Elbil ? . Jag tycker även att du glömmer bilarnas livslängd , som med ett batteribytes system skulle kunna bli väldigt lång . Där batterier som inte duger i bilar längre , lätt kan få fortsatt liv i energilagring , medans bilen fortsätter sitt liv med annat batteri . Och det är ju vad begagnat köparen vill ha och är beredd att betala , som sätter restvärdena på era bilar .

Vad begagnatmarkanden ”vill” ha styrs till 100% av nyförsäljning.

Dvs man kan begagnat köpa en bil man ville ha ny men inte hade råd med.
Samt att man där än mer än med en ny bil värdesätter att tillverkaren är en stabil part som kan erbjuda reservdelar.

Då fortsätter NIO att vara en minimal spelare på markanden då utbudet är litet och oskäkerheten stor.

Vidare skall vi också ha i beräkningen att priserna för batteribyte när du inte hyr dessa är ganska höga.
Typ 6:-/kwh kostar det vid byte idag.

Vad gäller nyförsäljning av bilar så drivs just det segmentet med Europas mest sålda bil mot billigast möjliga A-B transport.
Ägare med NOLL intresse av bilar.
De kommer inte köpa en 10år gammal Tesla, och de kommer definitivt aldrig köpa en NIO. :man_shrugging:

Sen gällande livslängd på batteriet så tror jag personligen problemet är mindre än du målar upp det.

Att du vill byta ut ett ”utslitet” batteri på en gammal bil betyder inte att bara för att NIO har möjlighet till snabba byten så blir det en gratisaffär.
För det första så har de hyrt ut dessa batterier under låt oss säga 12år, och fasat ut dåliga under den tiden.
Dvs du, och tidigare ägare har redan förskottsbetalat 250k för ett batteribyte du kanske aldrig behövt att göra ändå.

Artikel på ämnet.

Oj så fel man kan ha , Om köpbeteende . Men jag förstår att många med lite svag självkänsla , vill tro att alla skulle vilja ha våra elbilar om dom hade råd . Men man kan välja att köpa en Dacia av en massa olika skäl ( sparsamhet , pengar på andra dyra nöjen ) mm mm . Och hade du haft någon insyn i entusiast och veteran bils kretsar ( väldigt bilintresserade folk och värdefulla bilar ) . Så hade du vetat att många av dessa kör både Dacia och gamla Volvo mm till vardags . Och många av dessa skakar på huvudet åt oss som vill förlora halva värdet på tre år , och skulle hellre äta sina skor än att köpa en elbil . Och hade dom flesta suktat avundsjukt efter din elbil , så hade knappast restvärdena på dessa varit en katastrof jämfört med bränslemotor bilar . Men det om batterierna kan du mycket väl ha rätt om , jag vet inte och inte någon expert heller verkar det som . Sånt där dryg snack ökar polariseringen i samhället, och försenar omställningen. Man får ta av skygglapparna och försöka vara vidsynt, och försöka förstå att det finns väldigt olika människor och prioriteringar här i värden . Kanske är det just en Nio som skulle få den med en BMW M5 i garaget , och en Dacia till vargdags . Att gå över till Elbil ? . Vad vet jag ? . Men jag vet att alla inte tänker lika . Så dina 100% kan du glömma .

Jag har ett par kollegor från Nissan Design som startat ett litet mest på skoj företag nu när dom är pensionärer Dom dammsuger bilskrotar på västkusten och har kontakter med försäkringsbolag där dom köper krockade/skrotade Teslor dom tar tillvara batterierna och bygger lagringsbatterier liknade dom Tesla säljer i USA Det dom trodde skulle bli mest på kul är nu ett företag med 7 anställda och en industrilokal i Riverside som har jämt skägg med att hålla takt med efterfrågan

Nu när Tesla levererar bilar med Mega Casting går många fler direkt till skrot bilar som tidigare kunde repareras Det dom upptäckt är att Tesla verkar inte ha riktig koll på eller bryr sig inte om var skrotet tar vägen så dom har inga problem att hitta relativt nya bilar med batterier med minimal degradering Ofta köper dom hela bilar och tillsammans med ett grannföretag som säljer beggade Tesla delar på e-bay gör dom bra affärer

Defa har köpt ett batteriåtervinnings företag i Tyskland med målet att ta reda på batterier från elbilar

Jo det där låter verkligen kanon bra :+1: . Jag tänkte också på att dom bilarna framåt , som har degraderade batterier till ägarens missnöje , kommer denna att kosta på nytt eller reparerat batteri ? . Jag vet inte , men det är ju mycket utsläpp med att tillverka en bil också. Och då hoppas jag att bilen får leva vidare .

Tack för att du bekräftade insikt över hur du för diskussioner. :man_shrugging:

Men sätt gärna etiketter på folk du inte känner, det är ok.
Har spenderat över 15år i diverse entusiastgarage av olika slag, och under många år varit drivande i en organisation som hade som mål att skapa bättre förutsättningar för utställningsbilar och bilmässor.
Har en bekantskapskrets här som är gigantisk i vanlig mått mätt, allt från rena bilbyggare som du läser om i diverse tidskrifter till de som bygger billjud där vissa anläggningar förmodligen kostat mer än en hel småstad i Norrland. :crazy_face::sunglasses:

Och just deras vardagsbilar varierar stort det vet jag.
Men rent krasst så är jag på rätt spår då de som köper en ny sådan och då även har en entuisatbil för solskensturer gör detta för att personen i fråga fullständigt skiter i vad han eller hon rullar med till vardags.

Kollar du medelåldern på ägarna så kommer du hitta en trend.
Och jag säger inte att bilarna är skit och inte uppfyller sitt syfte, för det är exakt vad de gör.
Det behövs billiga bilar på markanden, helst riktigt billiga elbilar.
Men i den kretsen hittar du aldrig en nio…för den kommer aldrig ens på tal.

Men vi lägger ner detta.
För så intresserad av att ta av vad andra kallar skygglappar är jag inte. :man_shrugging:

Skriver man att man köper en begagnad bil . Som man inte har råd med som ny . Så provocerar det . Det måste du väl ändå förstå . Jag skulle vilja påstå att det enda det visar , är att dom som köper en tre år gammal bil , är lite smartare än oss som leasar eller köper nytt . Och du har rätt , jag föredrar raka diskussioner .Men då hade jag fel om dig även om jag inte anser att jag satt någon etikett på dig , utan reagerat på vad du skrev , även om jag tycker att du fortsätter att kategorisera folk , med viss ålder och vissa intressegrupper som skiter i osv . Och motbevisen har du nära till hands här , med mig och jerasmie. Som inte skiter i vad vi åker i till vardags. Men vissa tendenser av gruppmentalitet kan förstås förekomma. För vi är ju flockdjur . Men alla och 100% stämmer inte . Jag känner mig ganska klar här nu . Så ni ska få slippa denna lite burdusa gubbe nu .