Efter att ännu en gång tittat på @cgullin , där han intervjuar batteri experten på Dekra , om bil batteriernas hållbarhet . Det där stupet på slutet när det går fort utför , som ingen verkar veta med säkerhet när det kommer 10 år ? 15 år ? . Så känns det som att jag skulle föredra att köpa en begagnad Nio med batteri hyra i framtiden . Att kunna välja storlek på batteriet efter säsongs behov ytterligare en fördel . Hoppas dom blir kvar på Svenska marknaden. En 10 år gammal Nio borde väl inte kosta en förmögenhet, och då kan väl 2000 kr i månaden för batteri hyra kännas rimligt . Värt varenda krona bara för att slippa oron över möjligt dyrt batteribyte , skulle jag tycka .
Om nio kommer supporta i 10 år och inte lämna gamla bilar åt sitt öde. Det vet ingen än.
En annan tanke är att mindre billiga elbilar borde vara konstruerade, så att det ska vara lätt och enkelt att byta och reparera batteriet till en överkomlig kostnad.
Jo jag hoppas som sagt . Men ditt svar gav inget svar på om du tycker att dom tänker rätt eller inte ? . Och hoppas att Nio nu när dom satsat på batteri bytes stationer . Kan komma att exportera begagnade bilar till Sverige .
Tycker inte nödvändigtvis det är rätt tänkt. Bättre att designa bilarna så batterierna går att reparera.
Med såna här registreringssiffror frågar man sig hur länge dom kan ha råd med showrooms bygga driva och serva batteribytesstationer
Frågar ni mig Är Nio kvar om 10 år? Om inget exceptionellt händer knappast troligt
Men som ryktet säger ingen Kinakrog har gått i konkurs bara bytt ägare ett annat rykte säger att åtminstone en i varje Svensk stad är finansierad av The Chinese Communist Party
Jo det är bra om dom går att reparera. Men när full livslängd uppnåtts på grund av att kemin i batterierna förändras över tid . Så hjälper det väl inte att byta vissa celler . Vi mer eller mindre entusiaster kan ju anse / tycka / gissa . Men inte heller batteri experten verkar ju veta hur lång den tiden är . Inga problem för mig som kör mycket , för hur många laddningar dom klarar , och därmed mil . Verkar det finnas statistik på . Och då hinner jag bruka det innan det dör av ålder ändå . Men dom som kör lite och köper en 15 år gammal elbil ??? . Då kanske det är ett bra koncept med batteri hyra .
Med den snabba utvecklingen som nu sker så lär nog mycket hända på 10 år.
Standardisering är ett annat problem, där det fortfarande är leverantörsspecifikt och där inte ens Nio med sina batteribytarstationer lyckas bygga sin nya lilla firefly så att den kan byta batterier i de redan byggda Nio batteribytarstationerna. Återstår väl att se om de löser det på nåt sätt.
Jag tyckte tanken var bra i början när deras batteribytarteknik introducerades. Förhoppningen från min sida var att om man standardiserade fordonsparkens batterimoduler, så skulle man också vinna på att smidigt kunna bygga upp infrastrukturen och hanteringen av uttjänta batterier. (på den tiden fanns inte så mycket siffror på batterilivslängd m.m, så det lät bra).
Nu har ju verklighetsbilden ändrats snabbt och med möjligheter att öka livslängder på batterier genom underhåll, (t ex cellbyten m.m) så är nog batterilivslängden nog inte det som skrotar bilarna först framöver.
Det är ju det där med nog . Tänk dig en person kanske ensamstående förälder , med begränsad ekonomi . Som behöver köpa en bil för säg 50000 kr på avbetalning . Kommer denne att nöja sig med att hen Nog inte behöver byta batteriet till en kostnad av 200000 kr = lika med skroten . Då skulle det behövas särskild försäkring på batteriet i sådana fall . Eller batteri hyra.
Ett fossilbränslemotorbyte hade också kostat mer än bilen är värd.
Jag tror vi måste sluta att ha inställningen att alla kommer att behöva byta batteri i sin elbil.
Det är ingen tillfällighet att batterigarantierna gäller ungefär lika länge som motorgarantierna.
Nä nu förstod ni nog inte vad jag skrev , jag skrev att t.e.x. Jag kommer att kunna nyttja batteriet fullt ut innan det blir för gammalt , för att jag kör mycket mil . Det finns exempel på taxi bilar som rullat 50000 mil med samma batteri . Det jag skrev om var livslängd i tid /antal år som batteriet kan vara funktionsdugligt . Och den ev ökade tryggheten som ett ägande av bilen , och hyra av batteriet skulle kunna innebära, på en 10-15 år gammal elbil . Jag som känner och umgås med många människor i grupper som många av er kanske aldrig möter annat än i matkön . Vet att många av dessa byter motorer själva , eller med hjälp av vänner och släktingar på sina bilar , och köper motorn på skroten för mellan 5-10000 kr . Eller får den bytt på den mindre by verkstaden för en kostnad av kanske 10000 kr . Ganska ovanligt med motorbyte dessutom. Jag sökte på laga.se på frugans Volvo , och det fanns massor till salu . Långlivade motorer. Dessutom så har jag ägt ca 200 bilar genom åren , och tidigare alltid fixat det mesta själv på mina bilar . Jag skulle säkert kunna byta ett batteri på en elbil själv också, med lite hjälp och råd om det sitter bra till , men problemet är ju att dom är väldigt dyra . Nu åker jag Elbil precis som ni , och vi skulle kunna köpa en till ny elbil kontant . Om jag nu hade varit sugen på att göra en sån urusel investering. Men det betyder ju inte att jag inte kan vara vidsynt , och förstå hur andra människor lever sina liv . Hoppar väl över politiska inslag denna gången .
Garantierna! . 8-10 år . . Tid tid tid . Mina vänner får väl åka bensinbilar 50 år till . Det finns ju motorer som är 100 år gamla , som fortfarande brummar .
Alltså ska man vara sån finns det ju ett batteri som är 1000 år gammal och fortfarande ström i. (Bagdadbatteriet).
Jag tycker det är en dålig benchmark att det fortfarande finns bilar som är 100 år och fortfarande snurrar, om inte annat för att det också finns elbilar som gör det och dessa finns fortfarande fungerande reservdelar på hyllan till, batterier och kontaktkol, medan det inte är helt lätt att hitta förgasardelar till en 100 år gammal bil.
Avgasreningskomponenterna kommer ge upp långt innan det mekaniska men alla uppkopplade tjänster är det som kommer ge sig först.
Och därmed du kan inte förstå oron över att köpa en 10 -15 år gammal elbil ?, och ev risk med dyrt batteri byte ? . Det kan jag förstå oron över . Även om jag inte känner någon oro själv . Jo det finns blybatterier att köpa till 100 år gamla elbilar , men dom kostar inte från 200000 kr . Och jag skulle inte rekommendera att du säger till dina vänner att litium-jon batterier kommer att hålla 100 år . Sökte och hittade ett begagnat högvolts batteri till en Volvo laddhybrid ( litet batteri ) 70000 kr ville dom ha för ett batteri från 2013 ! . Så laddhybriden är kanske ännu värre , att äga som gammal bil .
Men varför behöver batteribyte bli en sån grej? Allt går att laga.
Nä vi kommer nog inte att byta batteri för egna pengar någon av oss . För vi kommer dom flesta av oss byta bil innan garantin går ut . Jag tänker på lång sikt 15 -25 år och dom som förväntas köpa dom då . Det finns batteri hyra på Zoe . Men lite för liten bil för många . Men batteriet håller kanske 20 år ?. Men ingen verkar veta med säkerhet ännu . Tiden får utvisa , och restvärden med den . Men visst kan det vara en stor sak , med batteri reparation för en ensamstående undersköterska eller biträde med tre barn . Det kan vara en stor sak med julklappar till barnen, eller nya däck till bilen. Kanske kan EU och dess sociala klimatfond bidra till dessa människor, som många av dom känner sig exkluderade från elektrifieringen. Men det beror ju på hur Regeringen tänkt sig att fördela dessa pengarna .
För att svara på din ursprungliga fråga. Ja, jag tycker att Nio alltid tänkt helt rätt med att enkelt byta batteriet. Tyvärr har det kanske visat sig att den lösningen blev lite för dyr och det tog ju ett tag innan det blev godkänt att byta mellan olika storlekar vilket jag personligen tycker är hela poängen. Man har ett litet batteri för jobbpendligen och för att åka i närområdet. Detta laddas upp på den egna uppfarten tills den dagen då du och din familj skall åka långt. Då byter du till ett stort. Jag tror dock inte att det kommer bli någon större framgång om inte Tesla (helt oväntat) skulle hoppa på det.
Nä dom skulle behöva sälja bilar utan batteri betydligt billigare . Men det kanske kommer ? . Många tänker nog att alla vill ha stort batteri samtidigt. Men så tror jag inte att det behöver vara . En del kanske kör långa sträckor till fjällstugan, och släktingar på vintern , och föredrar charterresor på sommaren . Och en del långa sträckor till sommarstugan , längre bort på sommaren . Men håller sig hemma vid eller charterresor på vintern .
Jag tolkar det som att Nio gärna vill vara något av ett premiummärke och därmed ta premiumpriser. Det finns säkert någon bra ekonomisk anledning till detta då det rent allmänt verkar populärt att vara premium, ex Polestar. Men jag uppfattar det samtidigt som att om det är någon produktkategori där det är svårt att bara komma in och vara premium så är det bilar.
Så fattar inte riktigt hur alla dessa nya märken tänker sig att de skall få ut sina produkter till dessa priser.
Anser att NIO är helt ute och seglar, och marknaden håller med då de inte säljer några bilar att tala om.
Deras koncept är dyrt, otympligt och användarovänligt.
Man är låst att byta på några få stationer och annars är det tänkt att man skall ladda som alla andra, fast så långsamt att man tror bilen var designad 2019.
Sen anser jag att det är feltänkt att sälja bilar med små batterier för att byta till större när man skall på långresa.
Dels så laddar man de små batterierna i fler cykler för vardagskörningen vilket sliter mer på dessa än om bilen hade ett större batteri.
Dvs hållbarheten per batteribank blir kortare, och bara för att man snabbt kan byta betyder inte det att det är ett hållbart alternativ.
Och förbrukningen på bilar med mindre batterier är inte så pass mycket lägre att det motiverar ett litet batteri.
Är övertygad att batteribyte, och märket nio också för den delen är en parantes i elbilshistorien.