Nissan Ariya och ladda till 100%?

Hej! Fick rekommendationen på senaste elbilsmässan - från Nissan och deras teknikchef - att det går alldeles utmärkt att ladda Ariyan upprepat till 100%. Och att vi kan ha det som standard hemma att alltid ladda till 100%. Era kommentarer?

Bara ladda. Är få bilar som inte tål det eller tagit höjd för att tåla det.

Jag laddar alltid till 100%, avverkat två Ariya (87kWh) med totalt ungefär 7000mil, har inte märkt någon negativ effekt på någon av dem.

Oj, nu blev jag lite överraskad. Jag laddar också alltid fullt men jag privatleasar också bilen. Är det här med endast att ladda till 80% på väg att försvinna utifrån ett batterihälsa-perspektiv?

ID.3 har blivit väldigt påstridig om 80% laddning i senaste mjukvaruuppdateringen det går tillbaka till 80% efter varje laddning och påpekar att den är i batterisparläge
Jag har laddat till 100% hemma med en kontinentresa varje år med snabbladdning under dom 3åren jag haft den och om jag minns rätt så hade batteriet vid servicetest degraderat under 3% över 3år och 5000mil

Där håller jag inte riktigt med, ja batterierna tål det men degraderingen blir högre jämfört med att ladda till 80%.

Om det skulle försvinna så är det isåfall för att buffertzonerna utökas för att hantera det.
För degraderingen kommer alltid finnas där i ökande grad när man går mot ytterligheterna i SOC. Och framförallt när man är på varmare breddgrader eller sommartid här.

Tack alla, förvirrad - men på ett högre plan!