Nissan byter till agentmodell

Nissan följer det numera rätt upptrampade spåret och byter till agentmodell – att återförsäljarna fungerar som showrooms och leveranscenter men det är den svenska generalagenten / biltillverkaren som är säljaren och ansvarar för lager och de konsumenträttsliga spörsmålen. Det är emellertid enbart i Sverige detta görs och vår marknad fungerar därmed som en testmarknad för att se om detta är något för Nissan att förändra på flera marknader.

Artikel på Teknikveckan / Nissans pressmeddelande.

Vad är anledningen till att man byter modell? Har återförsäljarna svårt att ta kapitalkostnaderna av att ha lager, eller vill tillverkaren själv ta alla vinsterna? Vad är för- och nackdelarna med detta?

En fördel är ju att en i norrlands inland kan gå in och köpa en bil som står i Malmö, vilket leder till en större flexibilitet. Men sen är det nog trevligt att centralt kunna bestämma över prissättningen, och priset kunden betalar beror inte på hur hård förhandlare kunden är.

1 gillning

Ser egentligen inga nackdelar – som @Bankiren säger så blir det ett och samma virtuella centrallager. Enhetliga priser ger ju också ärligare prissättning – hos exempelvis VAG-koncernen men också Kia mfl har ju priserna varit väldigt flexibla stundtals och då är det svårt att sitta och jämföra priser hemma.

Det är bara ni tekniknördar som vill göra det :smile_cat: vanligt fölk går till en bilhall sparkar på däcken rycker lite i växelspaken tar minst två koppar gratis kaffe och sätter sig i en kubik med en säljare och börjar förhandla

Vi har nog Tesla att tacka för att fler och fler märken börjar med “agentmodellen” det förenklar processen att sälja och leverera bilar (med nummerplåtar :thinking:) men den som förlorar mest är ÅF Volkswagen tex tjänar mellan 12-17.000.- per såld bil (har min ÅF berättat i all hemlighet) det ska täcka personal lokaler marknadsföring etc för många Volkswagen handlare är det inte ett oöverkomligt problem då dom ofta har en väl fungerande serviceverkstad med en inarbetad och stabil kundkrets Stellantis kör fortfarande den gamla stilen och i deras bilhallar lönar det sig att gå in och ta en kopp kaffe om man är ute efter en bra affär KIA och Hyundai kör väl än sålänge samma system

Tekniknörd skulle jag inte benämna mig, mer luddit! Prylar ska bara fungera, hatar krångliga handböcker och instruktioner, det ska vara intuitivt! Och att förhandla i bästa hästhandlarstil är något jag hatar och suger på! Så fasta priser och tydlighet vad tillägg kostar tycker jag är rätt väg att gå! Sist jag skulle köpa bil hotade försäljaren med att slog vi inte till nu skulle bilen skeppas till Finland! Gör ni det tänkte jag och gick därifrån! Köper 80% av alla mina prylar, inkl kläder och mat på nätet, passar mig utmärkt! Att kunna provköra (som om jag skulle märka någon större skillnad på 20 min?) går väl att ordna.

Läste denna artikel där man pratar bland annat om agentmodellens för- och nackdelar (mest för säljsidan):

Ja vi är ju alla olika handlar också en del på nätet kläder JA småprylar JA böcker JA bildelar JA dyrare kapitalvaror NEJ och mat skulle jag aldrig komma mig för med att handla på nätet jag köper helst kött frukt och grönt som kommer i en radie på 4mil hemifrån och nästan aldrig utanför Sverige (OK lite från Italien dyker upp då och då) jag vill veta vad kon och grisen heter…

Mat handlar jag gärna på nätet, behöver inte klämma på mjölken, mjölet eller potatisen. Tycker kvaliteten känns bra. Om det funnits närodlad mat så är det perfekt, vi har kolonilott så det är 500 m bort😀! Är för att gynna närproducerat där det går men det är svårt att hitta något sådant! Jo det finns bondens marknad på Söder i Stockholm men det är för de med en massa pluring!

1 gillning

Man får hoppas att med en mellanhand färre i ledet så kan biltillverkarna pressa priserna en aning mer (men bibehålla marginalen), men det återstår väl att se.

Det som jag ser är mindre ansvar och färre människor att prata med om något går fel. Ibland kan det vara värt att betala några kronor för en god kontakt, andra gånger behövs det inte, men det är svårt att veta innan.

Jag skulle tex aldrig tänka mig att köpa en bostad utan att ha tittat på den, pratat ordentligt med mäklaren. En av de största affärer man gör i livet ju. Bilen kommer väl som god tvåa?

Däremot är det inga som helst problem att boka ett hotellrum eller en hyrbil utan att testa den innan. :slight_smile: