NMC Vs LFP I kallt klimat räckvidd/laddning

Hej!
Jag funderar på om NMC eller LFP är bäst i vårt nordiska klimat.
Jag har googlat en bra stund men hittar mycket motsägelsefull fakta.

Så jag vänder mig till den breda kunskapen som finns här.

MNC vs LFP, vad fungerar bäst i Sverige i vintertider?

Laddning: såg ett inlägg från elbilsmacken att LFP laddar långsammare än NMC I kyla (Tesla Model 3/y), men motfrågan är då, tappar den mer/lika/mindre räckvidd i kyla än NMC?

Hur blir den totala upplevelsen från A till B i -20? Tappar man både laddhastigheten och räckvidden eller det ena väger upp det andra?

Mvh
Fabian Hallbom

Generellt så klarar sig batterier med mycket kobolt bättre i kyla.

Fick verkar bl.a Tesla fått till LFP bra så där verkar knappt va nån skillnad.

En kvalificerad gissning är att det i praktiken inte spelar så stor roll.

Hej Fabian!
Gällande effektivitet vintertid finns det inget som generellt påverkar om det är LFP eller NMC. Jag är absolut inte nån expert på batterier men det jag har sett är att NMC generellt hanterar kyla bättre gällande laddeffekter vintertid. Tesla har dock visat att man kan runda detta även med LFP (BYD blade celler) som sitter i Model Y SR tillverkad i Berlin, med så pass kraftfullt och effektivt värme/kylasystem att man alltid kan ladda snabbt oavsett yttertemp.

De flesta tillverkade förstör upplevelsen för sina kunder i nordiskt klimat, inte för att batterier är dåliga, utan för att man har designat ett ”klent” värme/kylasystem kring batteriet som är mer anpassat till en global marknad där temperaturer är högre än här. Dessutom är det en kostnad som man vill undvika, paradoxalt nog är det just i kalla delar av världen där elbilar har högst andelar med undantag för Kalifornien.

3 gillningar

Hej, Tack för svar!
Så om man har en bil med sämre värmesystem så är NMC att föredra om jag förstår dig rätt?
Mvh
Fabian

Generellt kan man nog säga NMC för prestanda/högre energitäthet men du har Cobolt i cellen som väcker en del moraliska frågor samt högre pris.

LFP när du sätter fokus på kostnad och hållbarhet både moraliskt och tekniskt. Vi ser också en trend att branschen är mer på väg mot LFP-teknik.

Ska bli spännande att se hur EX30 funkar med LFP batteriet. Har själv beställt en sån, kommer i April