Nu börjar det komma en del intressant statistik kring bilars underkännanden i besiktning. Hade också varit intressant se hur många återkallelser för reperationer bilarna haft från leverantörerna också.
Sedan särskiljer man ju varken modeller eller drivlinor, så det blir ju väldigt trubbigt. Blir ju mera leverantörens samlade bilpark som visas.
Jag blev lite positivt överraskad att MG ligger så bra till, med tanke på att det i jämförelse är en billigare bil och som kanske fått lite dåligt rykte kring kvalitetskänslor i pressen. Har de mindre delar med tanke på priset, som kan gå sönder eller vad kan det bero på?
Det beror troligen på äldre men enkla beprövade konstruktioner och till visst del att zs och 5 är byggda på fossilplattformar som gjorts i miljoner och hunnit förbättras.
Jag har besiktat min Ioniq 5. Den hade 0 anmärkningar. Ingen långmilare körd ca 3000 mil. Bromsskivorna är rena. Kör med handbroms ( lvl 0 ) och motionerar bromsarna några gånger per dag.
VW har gått med trumbromsar bak på ID bilarna för att slippa byta rostiga skivor och kärvande ok (vanligt Tesla fel skivorna rostar långt innan bromsklossarna är slut) i början hånade YouTubers och influencers “gammelbilstech” men det har visat sig fungera mer än bra och håller ägandekostnader nere
VWs trumbromsar har blivit en het vara på bilsdemonteringar i USA Hot Rod byggare söker dom med ljus och lykta. Min vän Micke Fors monterar från ID.4 fram och bak i sitt senaste 29 A-Ford Brookville Roadster bygge Dom är lätta ganska smala stora med kylflänsar i ytterkant och fyller upp en 16" fälg perfekt old school look dessutom ger dom riktigt bra bromskraft