Nu börjar EV i större volymer rulla in för besiktning

Härom veckan var jag och besiktigade min 35 år gamla VW Golf Cabriolet på lyften bredvid en 5 år gammal Tesla Model S jag såg själv hur bakbromsarna visade 0 utslag på mätarna och när ägaren fick protokollet gick han fullständigt i taket och skulle tala med stationschefen “det är ju en nästan ny bil NI måste ha gjort något fel” fick höra att den fick tre 2or och nätt och jämnt klarade sig ifrån en Spansk flagga

Några dagar senare på ett motorevent träffade jag igen stationschefen och som vi gör här på landet satte vi oss ner och snackade bilar han berättade om att nu när EV i större volymer börjar rulla in hos dom upptäcks många småfel han menade på att många early adopters inte är “bilfolk” och inte har känslan och vetskapen om varför den knarrar här och där vibrerar lite och om det ska vara så ID.3 och ID.4 har börjat komma in och dom har en del problem med framhjulslager stabbstag och styrlänkar (jag fick ett hjullager bytt på min ID.3) Teslor har problem med bromsar länkarmsbussningar och även hela länkarmar som har sprickor Han berättade om en Model X kund som fick 2a på helt slut bussningar i bakre länkarmar “är det därför det knarrar” frågande kunden han kom tillbaka för ombesiktning och då hade den varit på Tesla verkstad och fått dom bytta på garanti när bilen kom upp på lyften visade det sig att det hade sprayats silicon på dom gammal bussningarna och knarret var borta han fick ett försök till att åtgärda Renault Zoe som rullar i Hemtjänsten och misshandlas där är otroligt problemfria bilar och riktigt trevligt byggda enligt Stationschefen “men jag har fortfarande inte sätt en EV som är byggd med samma kvalitet som vilken Toyota av vilken årsmodell som helst och inte många kommer att var lika felfria under sina år på vägarna men det kanske blir bättre”

Simrishamn är ingen storstad men förvånansvärt många åker EV här och så passar en hel del sommar Österleningar på att besiktiga sina bilar med i princip 0 kö att få en tid Besiktningschefen menar att procentuellt till bilbeståndet besiktigar dom många EV

35 år gammal VW Golf Cabriolet rent papper och beröm för skicket

5år gammal Tesla S 3 st 2or och inte långt från en Spansk flagga

Räkna på den ekvationen

Kan tänka mig att Golfen har rullat färre mil.

8000 mil har den rullat

Spelar ingenroll om det är el eller ice. Man lämnar in bilen på en check engång om året. Simple as that. Jag är mån att min familj åker i säker bil.

3 gillningar

Tror detta kan bli ett stort problem när EV-bilar rullar in på första besiktningen efter 3år och de rullar 5-10000mil utan en enda service.

Speciellt de som ägs av icke ”bilmänniskor”

Så du menar att vi skulle lämna in vår ID 4:a som är 1,5 år på någon service? Låter underligt att man skulle behöva göra det.

Inom 24månader skall dessa in på service.

Du gör självklart som du vill. Men jag vill lämna in bilarna på kontroll varje år. Har alltid gjort så.

Vad är det för typ av kontroll? Typ bromsar etc?

Är slarvigt och oansvarigt att inte hålla koll på säkerhetsgrejer. Kollar alltid igenom min bil när jag byter däck. Fyller jag spolarvätska passar jag på att kolla bromsvätska, kylvatten, om något läcker och så alla kontakter och slangar är hela.

Känner också på spindelleder och styrleder sant kollar bromsbeläggen när hjulen är av.

Har aldrig fått en anmärkning :smirk:

Jag ska erkänna att jag var nervös inför min treårsbesiktning av Model 3. Jag har hört att många blir underkända på grund av felinställda ljus. Jag körde en kalibrering av dem innan jag åkte in på besiktning.

Bilen gick igenom utan anmärkning. Spontant tänker jag att jag borde kolla lite bromsvätska och så nu när bilen är tre år. Det rekommenderar Tesla… så jag får väl boka in en sådan service snart. Men eftersom det inte är obligatoriskt har jag svårt att få tummen ur. Jag borde egentligen ha en bil med påtvingande serviceintervall. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jo precis. Däcken, balansering, vätskan, felkoder etcetc.
Tar någon timma.

Ena bilen rullar 20mil om dagen så den åker in på " normal" service 2ggr om året.

Just bromsvätskan är väl en sådan sak som är rekommenterat att kollas en gång om året?.. har ju inget att göra med om det är en Tesla eller Volvo.

Tesla skriver: ”Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov).”

Det låter ju som en bedrift utan dess like i besiktningslotteriet :+1:

Under 2000talet har vi i hushållet säkert gått igenom ett 20tal bilar dom flesta på första eller andra besiktningen och någon gång har man fått en 1a på en skyltbelysning torkarblad eller något annat litet men det känns som 3-5 år gamla bilar är riktigt bra idag Sen det blev konkurrens på bilbesiktning känns det som om gränserna för anmärkningar har tänjts rejält på vissa stationer (som ska förbli onämnda) har det släpps igenom bilar där man undrar vad som har hänt

På den “gamla goda tiden” med Svensk Bilprovning på 70-80talet gick man med en knut i magen från det man fick en “inbjudan” fram till besiktningsdagen då hade jag oftast inte råd med dom bästa bilarna så ett fullklottrat protokoll var inte ovanligt och en “inbjudan” till efterkontroll var nästan obligatoriskt det känns som att man gick mycket hårdare åt bilarna på den tiden och gjorde allt för att hitta 1or och 2or på varje bil

En historia från våren 1977 hade jag varit på Överskottslagret i Solna och köpt en Televerks Volvo Duett glad I hågen bokade jag en tid på Svensk Bilprovning i Arninge som var nybyggd men hade lite av ett rykte om sig som “väldigt noggranna” bilen gick genom hallen med lyften med påpekande om rost runt reservhjulsluckan (som senare ramlade av på E4 utanför Mjölby) besiktningsmannen körde ut runt hörnet och skulle upp på bromsrullarna men stannar inte utan far rakt igenom och stannar med en handbromssladd bromspedalen hade gått rakt av det var första (tyvärr inte sista) gången jag fick en Spansk flagga

Det var bättre förr eller…

Då gör du det och jag vill göra det oftare.

1 gillning

några erfarenheter av Hyundai EVs?

Tack för din rapport!

Det skall bli intressant att se hur många av de nyare biltillvkerkarna klarar sig när det gått lite tid. Det återspeglas kanske redan idag i hur det ser ut med begagnatpriserna, och det du beksriver, antyder ju inte direkt att de borde bli dyrare som begagnade.

Japp. Säg att dom hade haft serviceintervaller, då kanske aldrig bärarmarna bak på Model S blivit ett problem eftersom men hittat det långt innan dess och bytt dom på en servicebulletin eller återkallelse.

2 gillningar

Allt handlar ju om man har intresse och har kunskap. Vissa förare bara kör tills det rasar och endel har järnkoll.
Endel sätter kinesiska billiga däck och endel köper märkesdäck.
Folk som hänger här kanske generellt har större bilintresse och bryr sig om sin bil. Det är ju tex inte mycket jobb att knacka ur beläggen när man lägger om däcken. Borsta rent anläghningsytor och se till att grejorna funkar.
Man märker ju rätt snabbt i bilhallen om man tittar på begagnat om förra ägaren skött om sin bil… Kantskrap, repor och bucklor är ju inte ovanligt på bilar som varit leasade.