@cgullin Vore det inte kul om vi kunde hitta nån sponsor som vill göra nåt liknande i Sverige. Jag skulle gladeligen ställa upp gratis som en av förarna
Vinterperiod:
Sommarperiod:
@cgullin Vore det inte kul om vi kunde hitta nån sponsor som vill göra nåt liknande i Sverige. Jag skulle gladeligen ställa upp gratis som en av förarna
Vinterperiod:
Sommarperiod:
Ställer också upp om det blir av!
Skulle jättegärna men kräver så mycket planering. Inte nog med att man ska ha ett 10-tal förare, man behöver ett 10-tal som står redo med lastbil/trailer för bärgning sen. Vi är ju dock redan 5 här, räknar kallt med att @Esse och @Kristofer också skulle vara med på något sådant
Jepp det kräver en massa resurser och för er som knegar med annat för att få ihop det, så skulle det behövas säkras med ersättningar.
Som du säger innebär det en stor apparat att boka bana, trailers och de bilar som skall ingå förutom förare, där det sistnämnda nog är det enkla att få ihop.
Tänkte det kanske finns de som har känningar hos lämpliga intressenter av ett dylikt återkommande evenemang och som kunde lägga fram ett förslag på upplägg som ni 3 givna huvudpersoner skulle kunna godta?
Intressenter kan t ex vara:
Ägare av lämplig testbana
Bärgningsfirmor
Billeverantörer
Mediakanaler
Ganska bra test det där, speciellt jämfört med norrmännens helt usla val av sträcka på sitt test.
Men frågan är om det behöver göras i sverige?
Resultatet från dessa i UK borde ju stämma även här även om de kör på fel sida vägen.
Sen att köra räckviddstest på vanlig väg med olika chaufförer och bilar är totalt missvisande egentligen.
Allt för många variationer som spelar in
Att göra sådana tester på våra vanliga vägar är uteslutet!
För bra resultat, krävs en testbana och att bilarna är likvärdigt inställda och körs på samma sätt av förarna som framgår på filmerna.
Sedan är fördelen med Sverige att vi har mera vintriga förhållanden än i UK, samt att vi då kan plocka in och göra tester på Sverigebestyckade bilar.
Jag tror och hoppas det finns sponsorer som ser ett värde i detta!
Luktar det vintertest på Gotland ring?
Spånar på lite olika upplägg hur vi kan gå vidare:
Vore förstås kul om vi kunde göra en kraftsamling och samla ihop de resurser som krävs, för att kunna genomföra en liknande test i Sverige, alternativt få ihop tillräckligt för att visa på potentialen av hur ett konsumentupplysningsprogram skulle kunna se ut.
Det kritiska är att få låna en testbana någonstans. (Kanske finns nån som känner någon som kan låna ut en lämplig bana)?
Sedan kanske nån känner nån som kan fixa de lastbilar/trailers som behövs. Här behövs ju inte antalet vara ett hinder, liksom antalet testbilar?
Sedan åtgår det förstås en hel del planering som drabbar våra tre huvudrollsinnehavare och testexperter, så kan vi fixa in lite sponsring för det så går det nog att få ihop det.
Ett annat och kanske bantat alternativ är ju att i avsaknad av de större resurserna med testbana m.m istället försöka få ihop tillräcklig sponsring för att marknadsföra hur ett nytt konsumentupplysningsprogram i stil med det gamla trafikmagasinet skulle kunna se ut.
Jag tror vi är ganska många som vill ha tillbaka ett nytt “trafikmagasin” och möjligen kan ett färdigt format av ett nytt konsumentupplysningsprogram för elbilar även locka gammelmedia att pånytt satsa på det. Så att grabbarna kan fortsätta sitt jobb, utan det ständiga osäkra resursjagandet.
Är vi ett gäng som sponsrar grabbarnas jobb med att sy ihop ett avsnitt, så vore det alternativet också möjligt!
Finns det dessutom någon med kontakter in till nån/några av våra gammelmedia kanaler och som kan väcka intresse där så vore det mycket värt.
Vet inte hur många som läser detta, men kom gärna med synpunkter och dela gärna förslag vidare i eran bekantskapskrets så kan det kanske bli nåt av detta.
NAF (i Norge) gör ju i princip den här typen av test i nordisk kontext.
Men klart man kan ställa upp för att köra en sväng!
Skulle nog räcka med en flakbärgare. När man väl står stilla så spelar det ju ingen roll om man får vänta 30 minuter eller så. Det motsvarar ju “verkligheten”…
Sedan vore det även intressant med begagnade bilar med varierande grad av SoH/batteridegradering för så ser ju verkligheten ut för de flesta kommande elbilsägare. Det stora flertalet av privata elbilsägare just nu kommer nog att fortsätta att handla nya bilar. Nu gäller det att motivera de kommande elbilsåkarna att lämna ICE spåret.
Skulle definitivt ställa upp om det vart av och inget annat superviktigt krockar.
Sedan så anser jag att räckvidd i start/stop samt <50km/h eller ens 70km/h är ointressant. För det sker “alltid” vid kort pendling vilket elbilar excellerar i (men ICE fordon inte klarar så bra). Låg temperatur och motorvägsfart är problemet när det gäller räckvidd.
Mycket bra poäng med hastigheten. Räckvidden är intressant endast när man ska köra långt, vilket man gör på motorväg. WLTP borde därför bytas ut mot räckvidd i 110/120 vid olika temperaturer. Det är det enda som är intressant kring räckvidd. Allt övrigt är bara bedrägeri
Bra synpunkter,
Det räcker nog långt med motsvarande 90 och 110 som @cgullin brukar testa.
Synd att släppa tankarna på ett nytt trafikmagasin eller vad säger ni andra?
Men vad tror ni (@cgullin , @esse , @Kristofer ) är det nåt ni skulle vilja förverkliga och vad behöver ni då i resurser för att sätta ihop ett pilotavsnitt av ett dylikt konsumentupplysningsprogram, som ni sedan kan presentera för lämplig TV kanal?
Vi kanske kan skramla lite extra för en god sak som det heter och möjligen finns det några sponsorer som kan hjälpa till också av det ni behöver.
Jag uppskattar ditt engagemang kring detta och jag skulle tycka det vore jätteroligt om jag fick en förfrågan om att vara med på något liknande men det är i nuläget inget som jag kommer jaga. Jag jobbar inte med det här på heltid och ska jag göra det måste jag veta att det fungerar långvarigt, ett par avsnitt som kräver all min tid skulle resultera i att jag skulle tappa konsultuppdraget jag har idag - vilket är det som ställer mat på bordet.
Jag tror det ligger fel i tiden just nu, dessutom har @Kristofer en liten hemma som kräver en hel del tid
Jag förstår och jag hoppas den dagen kommer när ni killar får en förfrågan att rodda ett sånt program med stabil och trygg inkomst. Det vore extremt synd om ni hamnar i ett läge att ni inte kan fortsätta med det fina jobb ni gör. Ni fyller en enormt viktig del i konsumentupplysningen!
Gillar dina tankar, du får bli vår manager Men samtidigt når vi ut på våra respektive kanaler på ett sätt som få andra medium klarar med dryga miljonen tittare per år redan nu.
Rent krast måste nog annonsmarknaden mogna till och anpassa sig till att det finns andra kanaler än traditionella tidningar med mera som har kanske 1/10 av räckvidden men 9/10 av annonspengarna.
Sedan får man inte glömma bort att en av anledningarna till våra individuella framgångar är att vi jobbar så hårt för oss själva. I samma ögonblick som det handlar om djupare samarbeten och kompromisser så är det långt i från säkert att det skulle bli samma framgång. Däremot samarbetar vi ju fint mellan kanalerna och har tex Elbilsveckan-podden ihop.
Kloka tankar!
Nån manager blir jag inte, men jag fortsätter på mitt sätt att försöka påverka programutvecklarna på de ingångar de tillåter på gammelmedia. Här kan vi alla vara med och påverka framtida TV utbud!
Sedan tror jag att ni skulle lyckas förträffligt bra även på en gammalmediakanal, även om de också har tuffa tider att få ihop sina budgets.
Jag må vara gammaldags, men så mycket dyrt producerat skit man sänder nu på TV kanalerna, så skulle alla må bra av lite allmänbildande men ändå trevlig underhållning som ni visar i era kanaler.
Men jag slutar inte hoppas att kanalerna inser att även Hus&hem och bilar, som är de i särklass två största utgifterna som vi Svenskar lägger pengarna på, förtjänar ett större och mera seriöst utbud på gammelmedia!
Våran publikservice TV SVT svarar iallafall snabbt när man skickar mail till kontakt@svt.se, men sedan vet man ju inte i vilket arkiv dessa mail hamnar i
"Hej, jag blir både besviken och förvånad att SVT inte har flera och bättre konsumentupplysningsprogram som handlar om de två enskilt största områdena där hushållen spenderar mest pengar.
Saknar faktaprogram om allt som handlar om vad man behöver tänka på inför, under och efter när man skaffar sitt boende, ett hus&hem program som hjälper oss konsumenter när vi ska göra vårat enskilt största köp i livet.
Saknar faktaprogram om allt som handlar om vad man behöver tänka på inför, under och efter när man skaffar sin bil, ett bil program som hjälper oss konsumenter när vi ska göra vårat enskilt andra största köp i livet. "
Svar:
"Tack för att du kontaktar oss och berättar vad du anser saknas i vårt utbud.
Jag kan inte lova något, men jag ser såklart till att spara ditt önskemål, så håller vi tummarna för att sådana konsumentupplysningsprogram kan produceras framöver. "
Har även försökt gå direkt på ansvariga chefer (de har många chefer ska ni veta), men där blir det stopp tyvärr och man hänvisas till deras b2b.svt.se programutvecklingssida med alla krav på programide’, programbudget och produktionsplan på de förslag man lämnar in. De har inte ens någon kategori där konsumentupplysningsprogram passar in i.
Man kanske ska fråga sig vad man får för licenspengarna. Färre chefer och bättre program vore inte helt fel, särskilt nu när publikservice ska bantas!
Vad är det här “TV” som nämns i tråden? Är det Trafikverket eller?
Teknikens Värld. Dom var störa förr och innan dom gick ihop med Expressen ganska bra också.