Dags byte av vår ID4 snart. Hade personligen kunna tänka mig en “kombi” (A6, ID7 osv) men nu är det som det är att frun vill ha SUV. Har kollat på och provkört Audi Q6 etron Quattro och Polestar 3 LR Dual Motor. Sedan har den “faceliftade” BMW iX xDrive60 och Zeekr X7 Privilege AWD dykt upp lite från sidan. Dom två sista går inte att titta på eller provköra i dagsläget. Samtliga har mycket utrustning. Q6, PS3 och iX verkar landa hyffsat lika kostnadsmässigt (Q6 dyrast) medan Zeekr blir klart billigare än övriga. BMW verkar ha mest färdig mjukvara men har å andra sidan inte ett 800 v system. PS3 var fantastisk att köra men när man läser om alla problem med mjukvaran blir man ju skeptisk. Zeekern verkar ju lovande men man vet ju ingenting om hur den fungerar på vägen. Har Esse och Gullin eller någon som är insatt i dessa någon input till val?
Av de 4 bilar du nämner så har jag bara kört en i Sverige (Audin) så det blir lite svårt att rekommendera baserat på det. Nya iX har jag inte klämt på men av de övriga så känns nog Zeekrn bäst interiört och jag tror som sagt Polestar 3 kör bäst, utan att ha testat alla, som sagt. Handlar nog mycket om personlig smak i denna fråga tror jag
Jag hade valt iX bland dessa. En trevlig bil som nu har 70 mil WLTP.
Jag har sedan två månader tillbaka en Zeekr X och är även med i Zeekr gruppen på Facebook. Om 7x är något som liknar 001 och X så tror jag inte att du skall jämföra den med Audi och BMW. Du skall nog verkligen uppskatta denna snabba laddningen och vara mycket överseende med mjukvaran om du går för Zeekr. Personligen hade jag gått för Audi Q6 om jag hade haft råd.
Vet du om 7X har samma mjukvara som 001 och x? Antar att det är så men vet du mer?
Det är väl främst stolarna och ratten som är nytt interiört i iX? Men så vitt jag förstår är även den gamla av hög kvalitet interiört?
Liknar 001 men vet inte hur mycket som är samma. 7X har ny hårdvara och känns mycket rappare än 001
Som jag har förstått det, så är det ”bara” det som är nytt.
Men jag gillar interiören. Luftig men elegant! Den runda rattens återkomst gjorde interiören bättre.
Jag satt i samma situation frugan ville absolut ha en SUV, vi tittade runt och provkörde mm sedan provade jag en ID7 Tourer hämta frugan då hon inte ville ha den alls trvingade henne åka med en sväng och efter provturen svarade hon vi köper ID7 men hon skulle välja färg och krävde glastaket se det blev en sådan
Jag var i Stockholm i en SUV nyligen och det är väldigt tydligt att man inte uppskattas man få många arga blickar folk som skakar på huvudet och en och annan pekar finger och hytter med näven men konstigt är att dom flesta SUVar man ser körs av kvinnor men dom känner sig väl säkra däruppe lite von oben
Gillar att ni valde bort SUV vi behöver inte fler på våra vägar
Kom igen. Nu hittar du på.
Absolut inte här nere i sydösthörnan får jag bara leenden och glada vinkningar med min ID.BUZZ med med en Range Rover Autobiography blir man inte uppskattad i Stockholm i Malmö däremot gillar dom den…
Edit Ska jag vara riktigt ärlig så var dom kanske inte bara sura för att det var en SUV utan snarare den stora Svenska avundsjukan en bil för en bit över 2 miljoner sticker i ögonen på en del människor men det rolig var att i Malmö ville folk bli fotograferade vid den
Inget hittepå…
Säker på att du inte körde i fel fil mot trafikriktningen?
Känner inte alls igen det där när jag åker med i kollegors och bekantas SUVar.
Bland det dummaste jag läst på forumet hittills.
Stan kryllar av bilar i den storleken…ja och större än det dessutom.
Kanske att du råkade köra fel och hamnade framför något hipsterbageri i kärrtorp där återställ våtmarken hade årsmöte.
Nu har jag bara kört runt i stan med en liten stadsbil från Kia kallad EV9 de senaste 7-8månaderna men verkar ha missat hela hatet mot stora bilar.