Nya Audi A6 e-tron är här – kan den bli en ny svensk tjänstebilsfavorit?

Audi visade idag upp nya elektriferade A6. A6 e-tron baseras på en ren elbilsplattform och det finns ingen fossilvariant av nya A6. A6 kommer både som halvkombi (Sportback) och som herrgårdsvagn (Avant). Det finns ingen sedan.

Först ut är bakhjulsdrivna varianter med en effekt på 270 kW och batteri på 95 kWh. Det stora batteriet ihop med nya motorer och ett lågt CW-värde (0,21 för Sportback och 0,24) ger WLTP på 75 mil för Sportback och 72 mil för Avant.

Även en fyrhjulsdriven variant som kallas S6 (finns både som Sportback och Avant) med effekt på 370 kW (405 kW med launch control) lanseras samtidigt.

Interiören ser precis ut som det vi sett i Audi Q6 men i mitt tycke passar den bättre i den lite lägre A6:an – vi kommer närmre skärmar och reglage på ett annat vis.

Priser

• A6 Sportback e-tron Performance 839 900 kr (RWD)
  • A6 Avant e-tron Performance 859 900 kr (RWD)
  • S6 Sportback e-tron kostar 1 157 200 kr (AWD)
  • S6 Avant e-tron 1 177 200 kr (AWD)

Kommande varianter

Vi kommer få se en lägre specad instegsvariant med ett batteri på 79 kWh och motoreffekt på 210 kW. Namnet på den kommer kort och gott vara A6 e-tron (Samt Sportback eller Avant).

Att instegsmodellen idag heter Performance beror på att den ligger över den kommande instegsmodellen. Utöver det får vi en fyrhjulsdriven godbit som får namnet A6 Quattro – därmed behöver vi inte betala för en S6 för att kunna köra ut husvagnen på leriga campingplatser. Motoreffekten på den blir 315 kW.

Alla varianter har en dragvikt på 2100 kg.

Video

Text

1 gillning

Första frågan, vad gör den bättre än en ID.7 (egentligen)?

1 gillning

Inte designen iallafall IMHO

Om vi bara pratar teknik så är det 800V och laddning på 20 min ist för ID.7ans 400V och närmare 30 min :slight_smile: Den får dra mer, har kraftigare motor(er), en frunk och fler skärmar. Större batteri ger också längre räckvidd.

2 gillningar

Skulle aldrig välja denna före en i5 Touring eller ID 7. Otroligt tråkig bil i mina ögon.

Och vilken leksaksknapp det är där i dörren.

Pragmatiskt eller känslomässigt?

Denna känns fräsch tekniskt även om jag inte är fan av Audi. Men framförallt gött att det kommer annat än SUV.

1 gillning

Sista meningen kan jag definitivt hålla med om @elmacken! :slight_smile:

1 gillning

Mycket fin och köps antagligen av samma anledning som man väljer Audi framför VW framför Skoda, handlar om status och kanske smak. Verkar låg i baksätet (såg just Thomas i Autogefühl klämma in sina 1,89 i baksätet och det verkar inte vara någon hit), dyr men har frunk! VW ID7 är ju lite meh i utseendet så tror nog mellanchefer hellre plockar ut en Audi A6 eller BMW i5 om budgeten tillåter. Vi som ska betala bilarna själva väljer nog hellre en VW, Skoda, Tesla, Kia eller liknande för några hundratusen mindre.

Ja tar vi bort tjänstebilarna ser försäljningstoppen helt annorlunda – men det gäller till stor del även Volvo. Kia är så vitt jag vet det mest populära märket bland privatpersoner historiskt. Nu har möjligen olika privatleasingkampanjer ändrat det.

1 gillning

Tycker den ser ut som en Kinabil i fronten? Typ en Nio…

Kan hålla med om att både denna och Q6 tappat en hel del av det Audi DNA som verkligen tilltalat mig, lite samma väg Merca tog med sina elbilar och slätade ut dem till vad många förknippar med en futuristisk bil. (Något merca verkar backa från igen)

Att stora A6 dessutom blev så ”liten” är även det en besvikelse.

Men skall bli jäkligt kul att se dessa live och se om de då växer på en designmässigt.

När kommer pressen få provköra bilarna? Var inne till en återförsäljare nyligen och han sa att bilarna skulle dyka upp hos dem i november.

Slutet av november är presskörningarna – sedan vet jag inte när vi kan släppa inslagen om det.

Är det bara jag som känner att tiden för nyheten om att en elbil kommer tills dess att produkten kan stå på min uppfart är farligt lång. Vet att detta har varit ett problem inom elektronik-branschen med undantag för Apple som i varje fall tidigare hade endast någon vecka från presentation tills dess att jag kunde köpa deras produkter i butik.

Jag läser även i artikeln från Allt om elbil att man kan beställa bilen från och med September och att leveranser kan börja ske vid årsskiftet. Är det inte då lite bakvänt att det blir presskörning i slutet av November? Ut med bilarna till Esse, Christoffer och Kristofer :slight_smile:

Var inne på Audi`s sida och märkte att A6 etron har ett från pris på 719000:- men i nästa steg är billigaste varianten 819000:-. Så frågan är ju nu om det kommer en billigare version som det gjorde för Q6.

Nu är våra provkörnignar ute! Mer om Audi A6 e-tron i nästa podd som kommer ut klockan 09.00 måndagen den 9e.

Kan man slippa upplyst märke? Ser verkligen gräsligt ut med ett rött märke…

2 gillningar

Du får norpa en säkring :slight_smile:

Håller med 100%, det är inte snyggt.