Nya Leaf, en bladvändare?

Riktigt snygg tycker jag, måste undersökas närmare när den kommer hit! Kan någon förklara det här med crossover igen? Bilen är högre än en Golf/iD3 men markfrigången känns klen? Är det inte mer en Scenic-utmanare, och då menar jag inte senaste modellen som är en generisk SUV, just show no go! För oss gamla gubbar liksom som tycker Polestar 2 är svår att entry/exit!

1 gillning
1 gillning

Ser ut som en mini-Arya, och det behöver ju inte vara dåligt.

Jag tyckte ju att den gamla Leafen egentligen inte var en så bra bil. Men låt oss hoppas den nya är förbättrad som bil också, Inte bara som elbil så att säga.

Har den körkänsla som Renault Scenic blir det inte så bra – Ariya är ju nice där.

En Ariya med Google Automotive är egentligen allt som behövs.

Definiera körkänsla!? Tar den mig från A till B hyfsat bekvämt och laddning samt räckvidd är acceptabel så är jag nöjd om priset är konkurrenskraftigt. Ariya är för stor för oss (va! en familj som inte eftersträvar en gigantisk SUV på uppfarten!!!) går inte in i garaget heller. Gamla Leafs största problem var att den saknade CCS-laddkontakt, helt hål i huvudet! Som begagnad hade den varit given annars.

Körkänsla = kul att köra.

Jag tror att nya Nissan Leaf passar dig alldeles utmärkt :slight_smile:

Håller med, helt otroligt dumt att de inte uppdaterade till CCS även på den gamla.

1 gillning

Man blir ju glad av att se den. Känns som elbilen Nissan borde släppt för 1-2 år sedan med lärdom från tidigare elbil men förseningen med Ariya skapade nog en kedjeeffekt i utvecklingen! Kul att se att den är här nu, gillar interiören skarpt :slight_smile:

Den kan helt klart bli populär. Inte riktigt min favorit just nu med den sluttande bakdelen, men tar man bara t ex att laddluckan är på rätt ställe och en riktig volymknapp, så slår bara det en hel del betydligt dyrare premiumbilar :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inte alls på det här. Marknaden har ändrats mycket och jag tror de får prisa in den här bilen om den skall sälja i närheten av vad den gamla gjorde när den kom. För att tanken är väl att den nya modellen skall sälja mer än den gamla allt annat vore ett misslyckande?

Finns förstås adapters av varierande priser att köpa på marknaden, men klart att köpa en adapter för att kunna köpa en gammal leaf, är väl ändå inte optimalt!

OK, visst det här är en svensson-bil, ingen 800 V eller 100 kWh batteri eller laddtid på 10 min. Men det var väl ingen som förväntade sig? Jag tror på att den är byggd i Europa och ser hyfsat snygg ut och förhoppningsvis tillräckligt rymlig för en normalstor familj med 2,1 barn. Men jag brukar ha fel, har aldrig ägt en V70 eller XC60 som är någon slags standard på svenska vägar så misstänker att nya EX60 kommer sälja 5 gånger så mycket. Jag hoppas priset blir rätt annars får den svårt att sälja men det gäller alla elbilar och med dagens brist på incitament kommer inte elbilsmarknaden vara positiv.

1 gillning

Jag tror det blir svårt slå sina egna rekord numera oavsett man heter Nissan eller Tesla för man vill ju mjölka ut sin färska revolutionerande produkt så länge man kan tänker jag. Numera räcker det ju inte att “bara” komma med ett supersnabbt laddande batteri, eller ens bli först med en självkörande bil längre då konkurrensen är så stor och utvecklingen går så snabbt att den är gammal då första bilen lämnar fabriken. Men det vore intressant att få leva och se vad nästa stora steg blir som gör att hela branschen får tänka om. Inte ens säkert flygande bilar blir nån hit, men spännande är det.

Intressant lyssna lite på Nissan representanten varför man gjort som man gjort med laddningen m.m i 3:e generationen av denna Nissan Leaf.

Fast det är väl USA-modellen? I Europa kommer den att ha CCS på en sida (rätt sida för t ex Tesla-laddare med kort sladd), inga konstiga Tesla-laddare och andra amerikanska stenåldersladdare! Och CV-värdet är lägre på de europeiska, fråga mig inte hur?!

Jag var och kikade på Nissan Leaf igår. Det kommer en video om någon vecka eller så… men jag kan dela med mig av några bilder just nu.

Mitt intryck. Alltså… jag gillar den lite, iaf på utsidan. Den är faktiskt 10 cm kortare än andra generationen Leaf. Det är svårt att föreställa sig. Insidan är jag kluven… ratten, skärmarna och det där känns väldigt… jag vet inte riktigt. :slight_smile:

75 kWh som ger 604 km räckvidd är ganska bra annars. De lovar 330 km räckvidd i 130 km/h.

Men som alltid så hänger det ju på priset. Leaf var ju länge en av de billigaste elbilarna man kunde köpa (även om den kostade runt 400 000 kr)

2 gillningar

Jag var på ett Nissan-event igår. De ville inte svara på hur snabbt de skulle nå 1,4 miljoner Leaf (det finns 700 000) förutom att det skulle gå snabbare än 15 år :slight_smile:

ahh ja just ja, de är de tokiga lösningarna de har de där jänkarna! :cowboy_hat_face:

Ja eller annorlunda åtminstone! Teslas kontakt verkar ju bli standard på många elbilar som säljs där nu, vilket säkert är logiskt då de har en väldigt bra laddinfrastruktur även där. Ser att det finns konverteringslösningar även för det, såg t ex ”Aging wheels” använda en till sin Polestar 2.

Bättre utvändig formgivning än min Cupra ser det ut som . Både när det gäller luftmotstånd ? Och tvätt . Kör jag Cupran i automat tvätt så måste jag ändå tvätta bakrutan och plasten runt densamma för hand . Borstarna kommer inte åt innanför långt utskjutande tak . Plus att den skitar ner sig något fruktansvärt i bakändan .

Helrätt är ordet du letar efter, alla bilar behöver inte se ut som rymdskepp, många vill bara sätta sig i en bil och köra iväg :slight_smile: Tack för bilderna

2 gillningar

Ratten ser ut som i C8 Corvette dom där två ekrade rattarna dyker upp lite överallt nuförtiden lite svårt att vänja sig vid precis som Citroen med sina en ekrade en gång på 80talet