Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Inte bara priset som är ett problem heller. Har du en tid att passa är det en massiv chanstagning att ta tåget, även inrikes.

Jo , jag skulle inte ta tåget om jag har en flygtid att passa . Men på en helg vistelse på fritiden bryr jag mig inte om tåget är lite försenat . Det får vara mycket försenat om det ska ta längre tid än att åka bil , plus att det är väldigt mycket bekvämare och trevligare tycker jag . Särskilt om det finns en hyfsad restaurangvagn att tillgå .

Finns redan idag sajter som levererar biljetter i hela Europa på en och samma bokning utan några som helst problem

Intressant artikel idag från elbilen/IEA.

Så vill partierna göra med bränslepriset.

Ganska symtomatiskt från höger-regeringen, som inte tar upp nåt alternativ framöver än att sänka och hålla ner skatter på fossilfritt som enda alternativ. :slight_smile:

1 gillning

Glädjande att dom förstår att det handlar väldigt mycket om biobränslen . för att sänka utsläppen . Det nämndes bestämt fler gånger än el i artikeln. Är inte det konstigt om biobränslen hade varit ett fossilt bränsle tycker du ? .

Intressant också att det i den tidningen inte nämns , att Elbilar minskat och Laddhybrider ökat i Kina dom sista åren .

Tror det slant lite där, det är kolbaserade, det är alla bränslen liksom precisnallt annat på jorden. När man eldar kolbaserade saker blir det koldioxid och kolmonoxid av det.

Lite mera statistik frå IEA.
Vet inte hur det påverkar på det stora hela, men obra att EU lägger tullar på BEV bilar, men inte PHEV och EREV bilar.

Har du några siffror på hur försäljningen ser ut mellan elbilar och hybrider så kan det vara intressant att se?

Det tar bara 20 sekunder att googla . Inte för att jag hade behövt det i denna frågan , för det lärde jag mig i tredje klass i grundskolan. Vi som är så moderna dator vana människor. Det brukar jag göra för att få fram sanningen , fråga privatpersoner är meningslöst har det visat sig . Fotosyntesen kan du googla på . Lika mycket koldioxid försvinner under tiden det växer, som som släpps ut vid förbränning . Men det visste du naturligtvis redan eller ? . Fossilt är miljontals år gammalt kol från Dinosaurier bland annat . Jag hade varit besviken på miljöpartiet om dom velat ha hög inblandning av biobränslen om det hade varit ett fossilt bränsle .

Nej inga exakta siffror . Läst det ett flertal gånger och våra poddare nämnde det väl efter deras besök på mässan i Kina . Länka artiklar vet jag inte hur man gör heller , så det får väl bli ett AI till dig också då .

Ok, hade varit väldigt intressant se siffror på om hybrider ökar i förhållande till elbilar i Kina och hur stora andelar av dessa som stannar inom landet Kina eller exporteras till EU och andra områden i världen. Är väl ganska svårt hitta några siffror, men om nån av @Esse eller @cgullin eller andra har så dela de gärna?

Eftersom behov verkar finnas konstigt nog . Så får jag väl förmedla vad Fossil olja är för något . Det borde man förstå bara med hjälp av ordet i sig självt annars , kan jag tycka .

Håller med om det . Lite olyckligt att vi inte ska kunna få köpa billiga Elbilar , när det nu är bestämt att det är det som gäller på längre sikt . Även om billiga EREV bilar är bra det också till dom som föredrar det . Men om det räddar Europeiska bilindustrin så ….

Om jag ska jobba i tre år till , så blir det alldeles för dyrt att pendla med Opeln . Då hade jag kunnat tänkt mig att pendla i den här på väldigt låg privatleasing kostnad . Väldigt lik min Opel i karossformen fast med Eldrift för låga bränslekostnader . Men Opeln skulle jag behålla ändå för körglädjens och räckviddens skull .

Googla då gärna på “vad är kemiska formeln för HVO100” och du kommer få svar med en massa C och H.
Googla sedan på “kemisk formel med C och H innehåller”. Svaret kommer vara Kol och Väte, samt samlingsnamnet Kolväten.
Googla sedan på “kemisk formel för diesel” och notera att det kallas Kolväte och hur likt det är kemiska formeln för HVO100.

Mycket praktiskt, då man kan köra en dieselmotor på HVO100, fast mer miljövänligt. :+1:

Och det naturen gjort under miljontals år, kan man även göra i en fabrik för att producera HVO100. Fast rätt mycket fortare. Smart!

Vill minnas från historielektionerna att Tyskarna under WW2 tog fram konstgjord bränsle till sina motorer, från Kol och Väte. Säkert andra länder med. Är alltså inte ny teknik och innehållande kolväten.