Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Jag röstade på Centern , så jag känner mig inte skyldig :grin: . Jag tyckte bara att det blev en rimlig slutsats av det @elmacken skrev . Det blir säkert nya mål efter valet i höst . Ebba är ju med rätta arg på EU som försöker ta våra pengar i flask hals fonden eller vad den nu heter . Vi kanske kan ta lite därifrån till snabbladdning som @elmacken föreslog i annat inlägg , innan EU snor pengarna för oss .

För den högre 7-8 gånger högre förbrukningen gör den dock 20-30 gånger mer transportarbete så koldioxidutsläpp per ton transporterat gods är längre än för samma mängd arbete med en personbil.

Jag är för elektrifiering av tung trafik men det viktigaste klimatarbetet för tunga transporter är att ekipagen måste bli längre och tyngre för att få ut så mycket transportarbete som möjligt från varje lastbil, särskilt här i Norden där man inte prioriterar järnvägstransporter direkt. Vi är redan bäst i klassen i västvärlden, förutom Australien, och ljusår före USA.

Man gör 7-8 gånger större klimatvinst genom att byta ut en lastbil än en personbil , oavsett hur mycket var och en av dom lastar var min mening . Det är ju inte så lite Lastbilar ute på vägarna direkt . Men gärna mer gods på järnvägen , det är ju ännu bättre då inga batterier behövs . Diesellastbilar låter ju och stör omgivningen mer än personbilar också , som en liten extra bonus . När jag kommer åkandes hyfsat centralt i städer med mitt 24 meters åk tyst och fint , så sprider jag lite förvånad glädje hos många märker jag . Det har jag inte upplevt i personbilen på el . Då blir jag gladare jag också , för det är vanligt med det omvända annars bland dom som mest tycker att vi är i vägen .

Det håller jag inte med om , längre kan dom bli med eldrift också . Riktigt tunga transporter kan möjligen bli en utmaning för ellastbilen , men väldigt mycket lättare gods transporteras på vägarna . Jag väger 64 ton med last åt ena hållet , och ca 26 ton tillbaka . Skillnaden i förbrukning blir faktiskt inte så stor som man kan tro . Bilen är väldigt duktig på att tillvarata rörelse energin med återladdning och utrullning vid minsta tillfälle. Höjden / luftmotståndet påverkar mer verkar det som , när det blir motvind . Och hellre 1,5 Ellastbilar än en diesel Lastbil om det skulle vara så .

En mer forcerad omställning av tung trafik , påverkar inte människors ekonomi och transport vanor heller . Forcerad omställning av personbilar med piskor i form av höga bränslepriser, och framtvingat byte till mindre trängre bilar med obekvämt kort räckvidd påverkar mycket . Endast några promille av lastbilarna går på el , och vi skriker om att endast 40 % personbilar som säljs är elbilar . Lastbilar är ju ett rent arbetsredskap dessutom , utan några känslomässigt negativt för individen . Vem skulle välja att sitta en hel arbetsdag med en dator från 90 talet , som jag vill minnas väsnades något förfärligt istället för laptopen .

Det är ju vid de allra tyngsta transporterna som ellastbilarna glänser.

De allra största och tyngsta timmerekipagen i norra Sverige och Finland är ofta eldrivna.

Håller med om att lastbilarna behöver bli eldrivna, men det kommer behövas morötter, om det skiljer mycket mellan en eldriven personbil och en förbeänningsdriven är det ingenting emot en lastbil som dessutom blir dyrare att ladda med effekttariffen än vad det kostar att tanka och utbilda förarna.

Men där jag jobbar har vi i alla fall skapat förutsättningar genom att bygga en gigantisk laddpark vid vårat logistikcenter och elektrifierat interna transporter.

Därav mitt förslag till riktat bidrag till laddplatser för Lastbilar , med lågt pris per KWT . Jag är inte så insatt i det ekonomiska , men vill minnas att @elmacken skrev i annan tråd att ett KWT pris på 3 kr skulle få åkarna att kunna räkna hem den högre investeringen ? .

Räknar man sedan in att en lastbil rullar 10 gånger mer mil per år än personbilen , så måste ju klimatvinsten bli 70-80 gånger högre att byta ut lastbilen . Ändå är det bara försäljningssiffror på elbilar , som journalister trycker upp i ansiktet på våra politiker, och som finns i tankarna på människor . Tredje statsmakten styr lite för mycket . Helt sjukt när man tänker på det . Flytta fokus lite kanske, istället för att önska straffa våra medmänniskor.

1 gillning

För att nätstabilisering görs av stora tunga generatorer som finns i vattenkraftverk, kärnkraftverk, olja, gas och kolkraftverk. Där dessa är utspridda geografiskt nära storkonsumenter (tex storstäder), så att elnätet mellan storkonsumenterna balanseras.

Fast det stämmer ju inte, de satsar väldigt tydligt på ny kärnkraft

2 gillningar

Morötter är alltid bäst, tex skitlågt stabilt elpris vore det bästa, då man kan räkna med en liten marginal.
Nu då vi harjättehögt volatilt elpris behöver man ha stora marginaler, vilket leder till mindre investeringar. Mycket dumt för Sveriges konkurrenskraft..

Jag pratar specifikt om SD* och deras motstånd till att sätta allehanda klimatmål. Har ingenting med kärnkraftsdrömmar att göra.

*: Eftersom jag insett att folk kommer reagera, låt mig förekomma:

Ministerposter är symbolik och mest en prestigegrej (se bara på L). I praktiken, där vi lever, är SD ett regeringsparti. De blockerar också försök till nya energiöverenskommelser (tillika M). Den Project 2025-inspirerade utrensningen av opolitiska tjänstemän på regeringskansliet av Björn Söder (SD) har mycket mer långtgående konsekvenser än några ministerposter, dessutom.

Vad menar ni med statligt reglerat system?
Menar ni att staten lägger på elnätsägarna att ansvara för utrustningen ute hos kunderna också så är jag helt med er. Jag tror det vore absolut bäst, särskilt när man tänker sig när V2G blir ett faktum!

Jag ser egentligen ingen skillnad på detta och de elnätsskåp som elnätsägarna idag ansvarar för att de hålls på en tillräckligt uppgraderad och bra nivå. Så mycket bättre om staten och nätägarna upphandlar den utrustning som krävs, istället för att alla slutkunder ska göra det.

Det håller jag med om . Inte tvång .

I Norge införde man samma effektavgift för hela landet.

Kärnkraft är ungefär 10-15 år bort om det ens blir av. Man har katergoriskt satt sig emot energiproduktion som skulle kunna vara på fötterna inom ett par år. Man ylar om hur hemskt det är att elda fossilt i Karlshamn (som knappt en händer) samtidigt som man sänker skatten på bensin och diesel

Man har ständigt satt käppar i hjulen för en blocköverskridande energiöverenskommelse och verkar mest ha fokus på att optimera inför kommande val än att vara den vuxna i rummet som faktiskt tar lite jävla ansvar

Sedan är det ju ändå så att framtida kärnkraft inte är en avgörande faktor för att vi skall lyckas med elektrifieringen. Vi har gott om el i Sverige och kan DK lyckas, som inte ens kan producera det man själva gör av med, så kan vi som elexportör göra det under rådande omständigheter.

Men det är ju så det är med populister, det är sällan logik eller sanning som väger tyngst.

2 gillningar

Fast det är ju inte så att balanseringen bara kan göras av den beryktade svängmassan.

Det kan mycket väl göra av elektronik och batterier, t.om bättre om man inte bara ser till frekvensstabiliteten utan även till spänningen.

Kanhända skriver jag i egen tycke nu . Men finns det något transportsätt som borde subventioneras, så är det Tåg . Helt sjukt att det oftast går att köpa en flygbiljett inom Europa till lägre pris , än en Tågbiljett till Stockholm . Förra våren for vi till Palma och betalade 500 kr stycket och person och totalt 2000 kr . Får jag och Gumman för oss att vi ska till Stockholm över en Helg , så kostar Tågbiljetter för oss två mellan 4 - 6000 kr . Tanka Opeln till den resan kostar ca 900 kr och tar vi Elbilen så blir det ännu billigare . Ibland tar vi tåget ändå för att slippa köra den fruktansvärt tråkiga E4 an , men oftast sitter man där i bilen ändå i snåle . Samma för många andra man pratar med , dom skulle vilja ta Tåget , men tar bilen för att dom tycker det blir för dyrt med Tåget . En som jag pratade med idag körde den sträckan själv i bilen över helgen , för att Tågbiljetter hade kostat 3000 kr sa han . Vansinnigt att folk ska sitta i bilar , när dom hellre hade åkt Tåg tillsammans mycket bekvämare. Lösningen är inte att göra alternativen dyrare utan det bästa billigare.

Jag försökte boka tågbiljetter från Malmö Central till Milano Centrale en otrolig byggnad i klassisk Mussolini arkitektur satt i två dagar bakom skärmen (samma tid som att köra dit) men gav upp Det är fan att det är så svårt att åka tåg i Europa väl i Italien går tågen överallt kors och tvärs och nästan alltid i tid just för att Mussolini byggde järnvägar

Italienskt ordspråk: Mussolini fece in modo che i treni arrivassero in orario

Synd att det ska vara så . Det låter ju nästan som mer besvär med digitalisering . Jag / vi tågluffade 1984 innan det fanns något digitalt att boka alls . Köpte Interrailkort på järnvägsstationen och betalade extra för nattåg till Paris . Ett långt tag sedan , men som jag minns det klev vi på tåget i Nässjö och gick av i Paris . Det var något sent på kvällen vid Färjan med ett fasligt skramlande och och ryckigt , men om vi bytte vagn kommer jag inte ihåg . Inget byte på någon järnvägsstation iallafall . Underbart att sitta och kunna titta på landskapet i lugn och ro när vi vaknade istället för svart asfalt . Efter några dagar i Paris gick vi bara tillbaka till Järnvägsstationen visade kortet och med min dåvarande flickväns skolfranska köpte sängplatser till nattåg till Rivieran / Marseille . Perfekt tyckte vi att ta oss fram längta sträckorna sovande med lite tid till att se en hel del vackert på vägen dessutom . Efter det tillbaka till Paris och vidare till London osv . Vi köpte bara sovbiljetter efter hand och upplevde det som smidigt härligt resande . Dom var inte pigga på att svara på Engelska i Frankrike , så utan min flickvän hade jag kanske haft mer problem. Vi var ju och bil semestrade Moseldalen / Tyskland förra sommaren . Aldrig mer Autobahn tyckte både Gumman och jag efter det ” mest Gumman ” . Flyg eller tåg med hyrbil på plats hade nog gjort resan betydligt mer njutbar skulle jag tro . Jag har föreslagit och lite tjat om Tågluff för Gumman , men har lite svårt att få med henne på Tåget :rofl: . Vi måste ju inte springa runt med ryggsäck har jag hävdat , utan resa med kabinväska på hjul och ringa efter Taxi lokalt . Men men än har jag inte lyckats.