Ja kan vi diskuttera lösningar (gärna långsiktigt hållbara) istället för politiska vridningar och så vore det bra!
Det blir ju då inte ett skit bättre när ministrar ur vår egen marionettregering står och rapar upp samma korkade felaktigheter, argument och myter på bästa sändningstid! Ministern som dessutom är högst ansvarig i frågan. Ja, jag tänker på Ebba.
Blev tydligen tvärtyst då man efterlyste lösningar istället för politiskt pajkastande.
Då sticker jag ut hakan och säger att jag vill se minst lika mycket pengar satsas på forskning till förnybara alternativ till olja i dess olika användningsfall, som man satsar på försvaret idag.
Kan nästan slå vad om att det skulle göra större skillnad på världsfreden än vad upprustningen gör.
Det blev tvärtyst från denna pajkastare eftersom vederbörande körde från kontoret till livet som tonårsförälder. ![]()
![]()
Såklart! Försvaret byggs upp för ett hypotetiskt scenario som med hög sannolikhet aldrig kommer bli verklighet. Förnyelsebar energi och fossilfri transport är ju något som gynnar oss redan från dag 1 i alla tänkbara scenarion. Sverige har enorm innovation- och teknikförmåga sett till capita och är underutnjutad i den aspekten. Northvolts krasch borde sänt väckarklockor till hela EU att vi behöver omvärdera digniteten av våra investeringar för att kunna vara oberoende och förnyelsebar i energifrågan. Tror absolut kommande årens maktbalans kommer framförallt handla om tillgång och självständighet till energi. Investeringar i Försvaret borde vara sekundärt till investeringar i energisektorn sett enbart till rikssäkerheten.
Ja precis det är dyrt med el i Italien, inte undra på att elbilar är sällsynta.
Vi betalar 0.32€ per kwh här nere i lazio (provins frosinone), så lite lägre här nere. Senaste räkningen (vi har 6kw)
Vi i Sverige är bortskämda kan jag tycka
Med risk för djupt vatten . Läste någon rubrik med ”klimatet känner inga gränser ” , där samarbete med Indien var på tapeten. Är det inte så att vi kan kompensera med satsningar i andra länder inom EU regler ? .
Miljoner ja, 8000 miljoner. Man får mycket elbilsstöd (eller annat) för 8 miljarder kronor, beroende på hur man laborerar med det. För en temporäråtgärd som bara varar 6 månader och inte gör jättestor skillnad i plånboken ändå. Valfläsk kallar vi det. Och ja, 100% lån såklart. För konservativa regeringar är alltid ekonomiskt ansvarsfulla heter det. En riktig klassiker (läs: myt). Paja finanserna och låt oppositionen tvingas köra med nedskärningar under deras nästa mandatperiod så att de garanterat förlorar nästkommande val. Och cirkeln är sluten.
Dom här skulle inte jag kalla för bortskämda , när dom får svårt att klara elräkningarna på vintern på sin kanske låga pension, för att elen minsann är dyrare i Italien . Jag förstår att välbärgade människor som har råd med semesterhus i Italien tycker så . Alla tänker vi utifrån vårat eget kanske.
Kul med aktiv tråd. Jag vill belysa att alla företag i Sverige har effektavgift och haft väldigt länge. Företag står för ca 65% av Sveriges energi och effekt. På många stora nät tex EON för företag saknas låg/hög last dvs företag har alltid drygt 120kr ex moms per kW. Majoriteten av lasten i nätet finns alltså inget incitament/möjlighet för att flytta för företag till en annan tidpunkt, det är oftast lika dyrt.
Men det är endast privatpersoner som får valsedlar i september, därav lägger man allt fokus där. Den stora elefanten i nätet, företag, saknar rösträtt. Man hade uppnått högre samhällsnytta att faktiskt göra el dyrare för privatpersoner och reducera för företag men det är politiskt självmord i dagsläget. Elektrifiering av en tung lastbil som alltid drivs av ett företag är i princip en återvändsgränd idag pga driften och allt runt omkring.
Jag återkommer ständigt till frågan varför inte elnätsägarna får ta ett större ansvar för lösningar att balansera näten. Eftersom det tydligen krävs utrustning ända ute hos alla abonnenter, så borde det väl fungera på samma sätt som man sätter upp elskåp ute hos kunderna. Som lekman så undrar jag hur svårt det kan vara?
Det finns egentligen bara en väg framåt som är hållbar, och det är att vi måste bli av med vårt beroende av fossila bränslen inom både transport och energiproduktion. Detta kan man till exempel uppnå med ett system för utsläppsrätter, likt det inom EU som är på gång att starta nästa år. Men man kan också göra det med andra styrmedel, såsom skatter eller avgifter, vilka kan fungera både som piska och morot.
Den nya elbilspremien är en väldigt bra start som siktar in sig på en del av befolkningen som kan göra skillnad. Människor som bor på landsbygden kör ofta långt fler mil per år än vad vi i storstädernas betong gör. Det är genom att få över mer ”vanligt folk” som man kan få trenden att vända. Detta, tillsammans med att många av de traditionella tillverkarna idag erbjuder helt okej elbilar till allt mer attraktiva priser, gör att det finns potential för att detta kan göra skillnad på lång sikt. Dessutom kan det komma att ge begagnatmarknaden ett lyft, vilket i sin tur kan göra att andrahandsvärdet på elbilar sakta men säkert kryper uppåt.
En annan sida av myntet är att vi måste se till att folk kan ladda där de bor, framför allt vi som bor i flerfamiljshus. Det måste kanske till och med satsas lika mycket på detta som på att premiera inköp av själva elbilen. I den satsningen bör man också väga in och premiera nyttan med att få fart på V2X.
Samtidigt så är det väldigt viktigt att inte elnätsbolagen sätter käppar i hjulen för att denna omställning ska bli verklighet. För även om vi fortfarande har relativt låga elpriser här i Sverige, så är folks känsla nog inte densamma, och det väger tungt. Så vi måste få elbolagen att ta sitt ansvar i detta och se potentialen i vad alla rullande ”powerbanks” kan göra för dem, både på kort och lång sikt.
Slutligen: Det absolut sista vi behöver är det som händer nu, där man mer eller mindre premierar de som kör fossilt – i en tid då vi dessutom potentiellt står inför en oljekris som kan få 70-talets version att framstå som en fika.
Det absolut viktigaste är att våra politiker måste börja bete sig som vuxna människor och ge fan i att öka polariseringen och sprida sin dynga över frågor som energi- och klimatpolitik. Det gäller både högern och vänstern!
Ja, det var mina €0,02!
Jag tror att det är en supertanker som kommer att ta flera generationer att vända
Vi här i Sverige är uppväxta med en Volvo 740 Kombi med dragkrok som medelstorlek på bil kommer vi ner i Tyskland är det Golf segmentet som är medelbilen kommer vi längre söderut Frankrike Italien Spanien Grekland är det Fiat Uno segmentet som är medelbilen Vi här i Sverige hur mycket vi än säger det kommer aldrig nöja oss med mindre än vi är vana vid det är ju bara att kolla vad det stora flertalet härinne kör jag skulle gissa på att medelvikten på “våra” elbilar ligger närmare 2.3 ton varesig vi har behov av en bil i den storleksklassen eller inte
Har snöat in på EUs nya fordonsklass M1a där vi kommer att se elbilar under 4 meter med enklare funktioner lättare och förhoppningsvis till vettiga priser Kommer “vi” köpa dom NEJ det är bara att lyssna på influencers och YouTubers som helt öppet hånar mindre lättare men framförallt billigare bilar för att tech och funktioner inte är det allra senaste och mest sofistikerade
Vi här i Sverige kommer att fortsätta slita på vägarna med en 2.5 tons SUV med dragkrok och ingen storstadsbo kommer ge upp den för en mindre mer platseffektiv bil Ska vi kunna byta ut vår åldrande vagnpark (runt 13år det är bara Grekland som har en äldre runt 17år) så måste alla dra sitt strå till stacken På landsbyggden är intresset för elbilar otroligt svalt det hjälper inte mycket med riktade bidrag dom som hoppar på det är i första hand i närheten av storstäderna
Jag tror att något så radikalt som att skrota tjänstebilen som är 60-65% av sålda elbilar så att alla som behöver en bil måste köpa eller leasa den privat men får någon form av reglerad milersättning om det är en elbil och företaget tycker det behövs det skulle få fart på försäljning och efterfrågan av mindre effektivare men framförallt billigare bilar och skapa på sikt en bättre begagnatmarknad Dagens tjänstebilar skapar inget mervärde på begagnatmarknaden utan går oftare på export Varför ska en mellanchef ha en Volvo EX60?
Jag vet och förstår att vagnparken måste elektrifieras men stöd bidrag och förbud snabbar inte på det det måste till en attitydförändring vi kanske kan börja med influencers och YouTubers
Jag äger idag fyra eldrivna fordon och åtta fossila varav fyra körs på Aspen jag har nog 20år kvar och kommer fortsätta bruka dom som jag alltid gjort ungefär 50/50
Just my two cents
Klimat känner inga gränser , om det är därför vi ska ställa om snabbt . Precis lika stor nytta för klimatet , om vi kan nå större utsläppsminskningar i ett annat land per skattekrona . Luftkvalitet är i Sverige med vår rena luft är främst ett problem i städer , och då är det kanske bra att det rullar flest elbilar där . Vi på landet kan lika gärna köra på biobränslen eller bensin för den delen om vi kompenserar i annat land om vi vill , men många kan vinna ekonomiskt på att välja elbil . MEN för våra svenska företag som Volvo LV / PV och Scania plus alla andra företag som växer med elektrifiering är det mer viktigt med snabb omställning till elbilar i mitt tycke . Men Volvo säljer ju lite mindre bilar också, dom tillverkas dock inte i Sverige. Så jag hoppas ändå att många köper EX 60 . Så tänker jag .
Ja det där med tjänstebilar och förmånsbilar har fördelar men också nackdelar om man ser på vad som efterfrågas.
Ponera att man hade ett liknande upplägg privat som man har med tjänstebilarna och att man gjorde om avtalen så att enklare och mindre bilar premierades mera att välja, t ex genom då att bilarnas lägre tyngd är en viktig faktor när man räknar på förmånsvärdet.
Det görs även stora investeringar i Skövde med nya effektiva förbränningsmotorer, tänkta till supereffektiva laddhybrider. Så jag hoppas för deras och vi bilälskares skull , att det blir som det verkar . Att även dom tillåts och säljer bra i många år framöver.
Håller helt med och därför är forskningen så viktig på längre sikt, men kortsiktigt är det piska och morötter som gäller.
Ja här vill jag se mera riktade stöd där det gör både nytta och hjälp. Generella åtgärder som träffar mest där det vare sig gör nytta eller egentlig hjälp är fel. Som t ex generella sänkningar av bensin och diesel, eller den elkompensationen där mest pengar går till de som gör av med mest el i stora villor med pooler. Inte till de som kanske lever på marginalen och bor i hyresrätter men likväl får en särskild faktura för sin elförbrukning.
Kan bara hålla med om det. Det gäller att göra det attraktivare att välja elbilar.
Ja här har jag länge undrat varför man inte lägger större ansvar på elnätsägarna och elnätsbolagen att få till väl fungerande infrastruktur både för balansen i elnäten men även för att motivera konsumenter att deltaga i detta. Nu lägger man ju nästan allt ansvar på konsumenterna därför att de inte har några incitament att göra mera, då de ändå kan ta betalt av konsumenterna.
Ja det är märkligt att man inte tänker mera långsiktigt. Går det så långt som ransonering så vetefan om våra samhällen är lämpade att klara en så stor kris.
Avvaktade lite med att kommentera det här , för att se om någon fångade upp det . Men vi är väl för uppfyllda med vårat elbilsval och andras val av personbil . En tung lastbil i fjärrtrafik som väl alla ser mängden av på vägarna, förbrukar 7-8 gånger mer bränsle än en personbil. Och därmed 7-8 gånger högre koldioxidutsläpp . Om man sedan tänker på att dom flesta rullar ca 20000 mil om året en del mer , så borde man förstå hur vi snabbast minskar koldioxidutsläppen från transporter för att nå våra utsläppsmål . Många snabbladdare till lastbilar är ju begränsade till bara lastbilar och så måste det nog vara om det ska funka , så det borde inte vara så svårt med riktade subventioner till låga elpriser till dom . Blir det bara ekonomiskt fördelaktigt för Åkarna att välja Ellastbil så kommer dom att göra det . Dom flesta Åkare är inte på samma sätt känslomässigt styrda vid val av drivsätt på fordonen , utan räknar kostnader och intäkter som alla företagare . Avskrivnings tiden på en Tung lastbil i fjärrtrafik är ca 5 år för dom flesta , så dom byts ut betydligt fortare än personbilar . Nu finns det Ellastbilar att köpa som klarar dom flesta transportbehov, men ekonomin går inte ihop . Bättre då att rikta dom största stöden dit kan jag tycka, det ger nog störst vinst / effekt på utsläppen om jag får gissa lite vilt här i Ellastbilen under tiden den laddas . Låt folk i sina gamla Volvos vara tills det är dags att byta ut dom på ett naturligt sätt , och satsa på att elektrifiera lastbilar i första hand . Elbilar säljer sig själva på både ekonomi för många och andra fördelar ändå med tiden ska ni se .
Stöd till Ellastbilar , så blir det väldigt mycket diesel kvar till Pelle . Men helst med hög inblandning av biodiesel då om jag får välja . Men det kommer inte att hinna få någon betydelse i år . Men ganska fort ändå med tanke på att dom byts ut oftare .
Verkligen. Men det är svårt med ett regeringsparti som kategoriskt säger nej till nya riktade elektrifieringsmål och dessutom vill avskaffa transportmålet som har kritiserats som trubbigt och ouppnåeligt… men att ta bort det helt och inte ha något annat på plats överhuvudtaget är ju tämligen knasigt, eller? Och man skulle kunna lätt kunna argumentera för att det delvis är ouppnåeligt p.g.a. driven politik också. Det hänger liksom ihop.