Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

En bekant som första mars bytte sin Laddhybrid tjänstebil till en Elbil , fick en effektavgift på 700 kr för mars månad . Nu har han ställt ner laddeffekten till att det tar 14 timmar att ladda fullt sa han . Men där skaffade sig Ebba en ny väljare lät det som . Han längtade efter September då avgiften ska tas bort för Jönköping energi kunder

Jönköpings energi har ju dock bara hög effektavgift november - mars och bara mellan 07:00 till 20:00 – då är den på 65,66 kr/kW vilket max genererar en avgift på 722 kronor med 16 amp.

Laddar han bilen på full kareta från 20:00 till 07:00 i stället så är det 27,70 kr/kW vilket är en avgift på 305 kronor.

Då får han in runt 100 kWh på den tiden. Mer troligt är att han inte behöver mer än 40-50 kWh per natt som mest – vilket skulle göra att han kan ladda med halva effekten på runt 5 kW ≈ effektavgift på 138,5 kronor per månad om han inte går över 5 kW med annat under en heltimme två gånger i månaden.

Nu när effektavgiften försvinner höjs troligen andra avgifter så som överföringsavgiften eller den fasta avgiften till en högre totalkostnad än han betalat om han laddat smart.

Men det är också det här är som är haveriet, dels finns det så många varianter av effekttaxan så att det är svårt för icke intresserade att förstå hur det fungerar – men också att politiken har varit så aggressiv och med sitt tonfall och formuleringar fått det att låta som att vi som aktiva kunder inte kan påverka någonting när det i själva verket var hela syftet med effetktarrifen att vi skulle och kunde göra det.

1 gillning

Tror sverige skulle må bra av ett gemensamt system för detta som är stenhårt reglerat från staten.

Effektavgifter är inte ett problem om de införs under tiderna de behövs, men då måste de även vara obefintliga eller iaf väldigt låga under timmar där de inte fyller någon funktion.

Svensk hushåll skulle kunna planera och spara på utgifter och elnätet skulle må ganska bra av en sådan reglering.

1 gillning

Kommerihåg en film på Anslagstavlan att man inte skulle starta diskmaskin tvättmaskin torkskåp före kl 20.00 inte duscha på morgonen och helst duscha tillsammans med någon

Dom flesta här är för unga för den

Ja håller med.

Kommer också ihåg senast vi hade bensinransonering 1974. Då åkte jag moppe och det var långa köer till de obemannade tankautomater där folk hamstrade innan ransoneringen med kuponger startade. Kupongerna gick ju inte att använda på de automaterna, utan bara på bemannade ställen så kaoset var ett faktum då det var långt till närmsta bemannade stationen där jag bodde. Ransoneringen varade bara 3 veckor, men konsekvenserna märktes av bara under den korta tiden. Så det blev att moppen fick stå för mig mest hela tiden, men det var värre för andra som hade långt till arbetsplatser m.m.

1 gillning

Hittade en bild från en broschyr jag kommer ihåg att jag såg från energikrisen då man uppmanades att spara på ström och bensin.
Lite ironiskt att vi nu trots liknande scenario vad gäller energikris inte försöker dämpa konsekvenserna, utan snarare eldar på med kortsiktiga subventioner. Detta utan tanke på att det faktiskt kan bli långvariga och eskalerande konsekvenser!

1 gillning

Problemet idag är att hade priserna hållits uppe på drivmedel så skulle konsekvenserna enbart drabba de med sämre ekonomi.

De som redan kör minst skulle köra mindre, men på totalen skulle det inte märkas på Sveriges behov av drivmedel utan enbart i plånboken…

Däremot skulle mat, transport, kläder… eller ja allt i samhället bara bli än dyrare och de som inte ha råd att köra skulle nu få problem att ha råd att äta också.

Dvs då skulle staten fått gå ut med riktade medel till dessa grupper för att få dem genom vardagen.

Skulle det minska användningen av drivmedel i sverige… ytterst ytterst begränsat och slår ransonering till ja då gör den det oavsett skatteläget.

Höga skatter hjälper inte samhällen i dessa lägen, det är en fin men galen vänstertanke att allt skall skattas ihjäl.

2 gillningar

Då ändrade han effekten i onödan nu i vår då . Men 5 månader om året tycker inte jag är bara . Inte för mig som jobbar på nätterna och laddar på dagen . Jag laddar ändå bara med 6 KW effekt, men skulle med Vattenfalls provgrupps effektavgift på 105 kr KW gett 630 kr extra effektavgift utöver hushållets / husets behov . Våra effekttoppar ligger på 12-13 KW på vintern , vilket skulle ge en avgift på totalt ca 1300 kr i månaden . Något tips på hur alla vi hundratusentals nattarbetare ska ladda smart ? . Jag skulle med mycket krångel med olika effekt kunna komma lite lindrigare undan då jag kommer hem 0400 , men väldigt många andra nattarbetare gör inte det . Ebba får inte min röst , men jag blev väldigt glad och tacksam när hon stoppade det hela till nästa vinter , om jag nu har kvar elbilen då . När det kommer tillbaka så lär det inte bli någon mer elbil för mig om det är utformat så . Gissar att fler nattarbetare med berörda familjemedlemmar kommer att tänka så . Sen har vi ju alla Änkor och Änkemän i hus med direktverkande el också , utan inkomster till investeringar. Ett avgiftssystem utformat för dagtids arbetande Elbilister , som älskar sina investeringar i smart laddning blir inte bra för alla andra .

Inget jag kan göra utan att skruva av locken på Laddboxen idag . Köpa en ny istället för den jag har som funkar perfekt kostar en slant det också.

Det är alltid trickigt hur kort eller långsiktig man ska vara oavsett vilken omställning man tvingas göra när resurserna börjar ta slut. Det tråkiga är att nästan alla tänker kortsiktigt och släcker bränder då de dyker upp. Vi människor har ju fullt upp att få lönen att räcka till nästa månad. Företagsekonomer tänker ju på lönsamhet där företagen vill ha snabb och bra avkastning. Nationalekonomer tänker ju lite större med globala kriser och att försöka hantera inflation m.m.
Men likväl är det ju också att släcka bränder kortsiktigt.
Sedan har vi forskningen som verkligen tittar på alternativ till ändliga resurser, men även de är ju beroende av att få sin lön varje månad och företaget måste ju öka sin avkastning o.s.v.

Sedan har vi då de styrande politikerna som verkligen har en makt att kunna ändra på karusellen, men de är ju bara människor de med och måna om sitt jobb/lön och att sitta kvar i makten en mandatperiod till. Så även många politiker är ju väldigt kortsiktiga tyvärr!

Jag har inget facit på detta, men jag försöker iallafall tänka lite längre än våran generation på att det kan bli etter värre om man fortsätter som nu med eskalerande krig för att resurser börjar ta slut.

Hur klarar sig resten av Europa, en total befolkning som till stor del har långt mindre disponibel inkomst än vad vi har i Sverige? De länder där soppan gått upp men där man inte har valår och (höger)populist-regering som köper väljare för skattepengar? Vi är ett av de länderna som generellt sett har det lite bättre, men vi har en (höger)populist-regering som sänkt skatten på soppan till en nivå som gör att vi har bland EUs lägsta priser på bensin.

Låt oss säga att folk i snitt kör 1200 mil om året, bilen de framför snittar 0,6l/mil. Det blir 720 liter soppa på ett år. Om man då tar miljoner ur landets budget för att sänka skatten med 5:- per liter så gör det 3600 per år eller 300:- i månaden. Nej du, jag köper inte (höger)populist-regeringens argument om att “vanligt folk måste ha råd att köra bil”. Vanligt folk HAR råd att köra bil!

Vill vi hitta en lösning för att dämpa inflation genom ökade transportkostnader så kan man hitta styrmedel för att rikta en lösning till transporterna, inte till att Peller Persson skall bränna mer olja i sin V70.

Slutsats: Nej, jag köper inte ditt argument?

Du har helt missat poängen med effekttariffer.

De finns där för att flytta förbrukning från just höglast till låglast.

Vissa kommer inte kunna justera förbrukning och andra kommer kunna.

Så hela meningen med tarifferna är att genom ekonomiska styrmedel justera svenska folket och svenska företags förbrukning.

Det är Inget avgiftssystem för elbilister öht

Nej då jag förstår naturligtvis . Men menar att det slår orättvist, och premierar just Elbilister som jobbar dagtid med investeringar i smart laddning . Och utan ökad användning av El , som till t.e.x. Elbilar . Så hade det kanske inte behövts någon sådan avgift .

Verkar som flesta svenskar inte är särskilt imponerade över dessa billiga politiska manövrar (men dyra för statsbudgeten). De flesta svenskar vill hellre se mer satsningar på fossilfria energikällor. Mer tråkig vänstervriden statistik för Fröken Busch!

Och det är helt Ok ur en vänster populistiskt synvinkel där ett hårt beskattad folk är en bra sak.

Men så låter det varje gång och har gjort i 100år nu.

Beskatta till bristningsgränsen och de som inte klarar sig ger vi allmosor till. :man_shrugging:

2 gillningar

Det enda jag kan referera till är mitt andra hemland Italien där är en medelinkomst € 42.000/år före skatt Bensin kostar € 1.94/liter diesel kostar € 1.98/liter och el kostar för hushållsel inkl avgifter och skatter 0.35 - 0.42 €/kwh man har en max effekt på 3kw och kan betala extra för upp till 6kw och så har man Fasce Orarie vilket betyder billigare nattetid och helger dyrare dagtid

Medelinkomsten är beroende på vilken del av Italien man lever i det berömda “nord e sud” söderut mindre och i norra Italien främst då industristäder i Lombardiet och Emilia Romagna kan genomsnittet var upp till 40% högre

Vi har det ganska bra här i Sverige så vi borde kanske inte klaga så mycket

1 gillning

Tänk om jag då hade varit vänster!! :joy: :joy:

Jag förstod också den kanske goda avsikten med vänsterblockets långt framskridna planer på förändrade reseavdrag, som väl skulle ha införts om dom vunnit valet ? . Där man skulle få samma avdrag baserat på avstånd oavsett hur man valde att resa , för att främja kollektivt resande . Men lika vansinnigt orättvist för många ute i landet det också . Stockholm med kranskommuner hade det nog kunnat funka . Jag har Tidö Regeringen att tacka för mycket , som med sin arbetslinje ville underlätta för människor som vill kunna jobba och pendla till sina arbeten . Höjde istället reseavdragen till 25 kr milen vilket jag haft stor nytta av . Jag är dessutom för utbyggnaden av Kärnkraft , men kan inte tänka mig att rösta på något parti av dom , på grund av ett specifikt parti . Så jag röstar mot min egen plånbok, och blir lite glad ändå när dom förlorar :rofl: .

Skatt kan t.ex. vara till för två saker.

1. En ren inkomst för att finansiera statens utgifter.
  2. Ett styrmedel för att få till en förändring som man siktar på att uppnå.

Jag är inte för höga skatter och har aldrig varit. Men det är 101% hål i huvudet att ta pengar ut statens budget för att sänka priset på drivmedel i dessa tider när vi dessutom har en situation då man faktiskt talar om att det kan bli brist och kanske t.o.m. ransonering.

Vi har ökat våra utsläpp sedan Uffes marionettregering tillträdde. Vad tror du det kommer att kosta oss den dagen vi inte uppnår de klimatmål vi själva varit med och förhandla fram? Men det kanske vi inte skall prata om, det vinner man ju inga val på!

1 gillning