Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Jag håller helt med dig att Trumpifieringstaktiken med sina försök att lägga fram lögner i tid och otid sprider sig ut från asociala mediat in i politiken, men jag har hopp om att vi har både smartare politiker och medborgare som inte hänger alltför mycket på det asociala mediat och som ser igenom dessa bluffare.

Huh? Fordonsskatten är ju 360 kr/år för en elbil i Sverige, dvs 3600 kr för 10 år.

Ja där hittar du en förbättringspotential för Sverige, höja beskattningen på elbilarna till samma nivå som övriga bilar. Och ändå lyckas Svenskarna bättre än Finländarna

Sverige utmärker sig från Norge och Danmark att vi också har inhemsk produktion av elbilar, och där tex Volvo EX60 har lyckats hålla tusentals sysselsatta i Göteborg. Sverige borde vara världsetta i elektrifiering kanske nästan bara på detta. Och sen har vi faktorn att vår el också är nästan bara inhemsk, i överflöd och dessutom utan fossilbränslen. När folk köper en subventionerad elbil kan de gå köpa en bil som är skapad och tillverkad i Sverige och driva bilen på el från svenska företag. Hur är inte detta århundradets win-win? Men våra politiker tänker bara kortsiktigt. Allt handlar om valfjäsk nu. Amerikaniserad tänk som nu förruttnar även svenska politiker som en gång i tiden var välkända för sina iskalla långsiktiga visioner. Det finns ingen vision i att paniksänka skatten på bränslemedel. Det är bara realpolitik.

Är det någon som hindrar dig att köpa en EX60?

Tack det blev fel siffror där.
faktum är ju att det kostar 4ggr mera i fordonsskatt i Finland än i Sverige vad gäller elbilar.

Har ändrat det det i inlägget!

Utan att recensera recensionen av en politiker här så har @Bankiren helt rätt. Det finns många andra forum att prata om våra politiker. Här pratar vi möjligen om relevant politik i form av elbilsbonus vara eller icke vara men vi håller oss till just det och inget annat.

2 gillningar

Är det någon som hindrar dig se poängen? Den distinkta skillnaden mellan Sverige och Norge/Danmark är att svenskar när de köper elbilar går och köper svensk bil. För tillfället är det Volvo EX/EC40 som är Sveriges bäst säljande (el)bil. Detta är en svensk bil. Det stödjer svensk biltillverkande. Nästa år blir det sannolikt EX60. En sådan fördel har INTE Norge eller Danmark och trots detta så ligger de långt före i elektrifieringen. För Norge så är det ju ännu mer förlustaffär då de har massa olja såklart. Bara det faktum att vi i Sverige har bra elbilar att erbjuda marknaden borde vara ännu större morot att driva elektrifieringen. Här kan Sverige ta igen för förlorade år och etablera sig ånyo som världsaktör i bilvärlden. Enorm möjlighet som helt vaskas bort. Tragiskt att se på.

Ber om ursäkt från min sida. Ibland är det dock svårt att lyfta fram fakta utan att blanda in politiska beslut. Jag försöker hålla mig till ämnet och ska absolut skärpa mig!

Ja, det är ju bara att gå och köpa, så är ju det problemet löst. Ingen som hindrar någon att köpa en elektrifierad Volvo mig veterligen. EX60 är dessutom en riktigt trevlig bil.

Nu säljer ju Volvo andra bilar också som säljer väldigt bra till svenska folket även om man slutat med de riktigt fina motorerna.

Carup har väl inget kommentarsfält?
Gå annars in på avdelningen “Elbilar” på Flashback, där skrivs mycket negativt om elbilar.

Dess Facebook-trådar.

Du var nog den sista jag tänkte på :slight_smile:

1 gillning

Trams!

1 gillning

Det finns många “Blocket” att ha bevakningar på Mobile.de Subito.it AutoScout24.it Automobile.it AutoTrader.co.uk och några till så att hitta en bil är inga större problem sen ska alla pusselbitarna falla på plats

Inget ont om @mattserl . Klok man det där utifrån sin ståndpunkt / övertygelse . Men vem annan här har dom sista 30 inläggen nämnt någon specifik politiker med negativ kritik ? .

1 gillning

Handlar mer om hur man utrycker sig – “vidrig populist” tex fungerar inte här.

2 gillningar

Håller med .

Jag tar åt mig av kritiken och tackar samtidigt för ditt vänliga ord @FH13
Det är fel av mig att som Busch själv gå in på att kritisera henne som person istället för hennes roll som näringsminister.
Däremot tycker jag näringsministern i hennes roll går för långt ifrån vad som jag personligen tycker är ok och politiker ska ju framgå som goda exempel. Att som politiker syssla med den typen av angrepp på media när fakta läggs fram är allvarligt och det uttryckte jag kanske lite i affekt ska jag erkänna!

Jag försöker ändå gå tillbaka till ämnet men som sagt det är svårt att inte lyfta upp att det är politiska beslut som orsakat det tråkiga resultat vi nu ser vad gäller elektrifieringsresultatet jämfört med våra grannländer. Beslut som kan komma surt sedan då miljö-notan skall betalas!

Jag är väl inte någon anhängare jag heller , även om jag tycker att hon gör rätt också många gånger som Effekttariffer . Som gammal Centerpartist ogillar jag den stora sänkningen av reduktionsplikten . Men det är nog ett gemensamt beslut från hela Tidö Regeringen skulle jag tro . Centerpartiet är kanske lite ensamma om att vurma för miljöbränslen ? . Lite högre priser på fossila bränslen där pengar går till lägre priser på miljöbränslen skulle jag vilja se . Men det får jag nog bara drömma om , eftersom EU inte tillåter det efter vad jag förstått ? . Medel till elektrifiering funkar ju det också , men lite större bredd på klimatsatsningarna önskar jag , alla kör ju inte bil i storstäder . Bidrag till lantbrukare som satsar på att fånga in metangaser på kontinenten t.e.x. . Mest här i Norden som det anammas efter vad jag förstått . Men Kina är nog nöjda med EU politik , som verkar gynna dom . I Tyskland har det redan försvunnit 100000 arbetstillfällen i bilindustrin , och fler lär det bli . Kina har börjat planera för tillverkning i Europa, men då i låglöneländer. Hoppas att lönevillkoren är bättre än i Kina bara när Européer ska börja jobba på Kinesiska bilfabriker istället .