Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Blir jag riktigt gammal , och vill byta till nyare bil om 20 år . Så är det ju trevligt att EU har blivit förnuftiga nog att tillåta även andra klimatneutrala bilval . Vi som gillar att köra bil med manuell växellåda få väl köpa en biogasbil då . Jag har gärna en elbil också som nu , men med lägre inkomst och endast en bil så väljer jag att köra bil som förr . Härligt att det fortsatt kan få finnas valfrihet , och inte tvinga alla andra till sin egen övertygelse. Vanligast bland yngre skulle jag vilja påstå , att man är så hänförd över sitt eget val så man tycker att alla andra som väljer annorlunda är si eller så . Men bra för mig om väldigt många Européer väljer Elbil , ju större chans till billiga utsläppsrätter på bränslen . Om ett lagom stort antal andra väljer Biogas med kanske mig , så räcker ju den gasen bra till oss . En del väljer kanske andra E bränslen . Valfrihet för individen än något värt att bevara .

Nokia 3310 generationen har råd att plocka ut en dyrare tjänstebil och väljer mest troligt en laddhybrid

Mellancheferna på väg upp i iPhone generationen vill ju såklart ha en EV för då får man en ny om tre år och drar ner på annat för att ha “rätt” tjänstebil

Helt ovetenskapligt av en i LM Ericsson Dialog generationen

Men här måste vi behålla debatten på rätt nivå.

Svenska staten subventionerar inte drivmedel, men ja de minskar skatteintäkterna på drivmedel ett antal månader.

Elbilstödet är och har varit en subvention, dvs en ren utbetalning av medel…sänkning av drivmedelsskatten är inte det.

1 gillning

Jag ger dig rätt i definitionen, men likväl är det fossila billigare nu att tanka och vi har mindre subvention på elbilar. Så ekvationen är ändå detsamma, dvs sämst i klassen i Norden vad gäller försäljning av elbilar. Det handlar om dålig politik jämfört med våra grannländer i vilket fall som helst!

1 gillning

Appropå att hålla debatten på rätt nivå! Vet inte hur faktakorrekt detta är i sammanhanget :wink:

2 gillningar

Okej det här nivåjusteringsinlägget ändrar ju allt!

(P.S. Alla (organisationer, media, myndigheter) använder “subvention” lite hursomhelst nuförtiden men i slutändan spelar det ju ingen roll. D.S.)

Dålig politik​:joy:

Lite svårt att tolka din skrattgråtande emoji, men du får gärna förklara vad som var så otroligt roligt med min kommentar dålig politik?

Svårt att låta bli att skrattat åt ironin.

En annan politik är inte en dålig politik, tvärtom.

Intressant,
Observera att jag syftar på att Sverige är sämst i Norden vad gäller nyförsäljningen av elbilar och att jag tycker det är orsakat pga sämre politik än våra grannländer.

Kan du utveckla vad du menar med att en annan politik är bra i sammanhanget, så jag förstår varför det är bra att vara sämst i Norden på elektrifieringen av våran fordonsflotta?

En politik där man inte tvingar folk att skaffa det man inte vill ha, som i praktiken borde Norge och Danmark gör, DET är usel politik!

2 gillningar

Du säger tvingar och jag säger uppmuntrar. Du säger piska och jag säger morot! En viss skillnad på vilken infallsvinkel man ser på detta. Att sänka priser på fossila drivmedel är inte rätt politik i min värld. Sedan vet jag inte om du pratar i eget intresse då du säger att folk tvingas skaffa det man inte vill ha om man uppmuntrar på olika sätt att skaffa elbil.
Jag tror inte vare sig Norrmän, danskar eller finländare känner sig tvingade att köpa elbil för att de de absolut vill köra fossilbil. Men det vet jag inte. Hade dock varit intressant att se några undersökningar på vad våra grannar tycker, precis som vad svenska folket tycker om nuvarande regeringens politik. Det lär väl visa sig till efter valet antar jag!

Med extrema straffkostnader för det ena alternativet och enorma subventioner för det andra alternativet så kan man nog allt säga att det indirekt är ett tvång.
Fossila drivmedel är fortfarande svindyra, även med den lilla sänkning som regeringen gör, och någon subvention har vi inte av fossila drivmedel

2 gillningar

Konstigt att det går så mycket bättre då i Finland utan dessa elsubventioner och med indirekta skattelättnader för det fossila. Nåt rätt gör de jämfört med Sverige.
Allt är inte svart eller vitt och tittar man på detaljer i varför Norge och Danmark lyckas, så är det inte oansvarig politik, utan däremot är riktningen tydlig mot elektrifiering av fordonsflottan, istället för Sveriges spretiga politik idag.
Som sagt en poll vad våra grannländer tycker om sin egen och Sveriges omställningspolitik till elektrifiering hade varit intressant!
Vi Svenskar får ju facit vad folket tycker senare i höst!

Ja, Sverige gör rätt jämfört med alla grannländer, även Finland
Finland har ju till stor del samma princip som Norge och Danmark, extrem registreringsavgift på motordrivna bilar och medan 0 på elbilar.

Går bättre?
Läser man på lite hur det går med finska ekonomin så går den inte alls bättre…

2 gillningar

Läste att biltillverkarna kommer att kunna kompensera försäljning av laddhybrider mm efter 2035 , med att tillverka bilarna i fossilfritt stål producerat i Europa . Det borde gynna stora investeringar / satsningar i Sverige . En del av omställningen det också , allt handlar ju inte bara om elbilar . Om nuvarande regering har någon del i det vet jag inte ? . Fånga upp metangaser och använda dom , istället för att dom annars läcker ut i atmosfären och gör stor skada , en annan bra klimat åtgärd .

1 gillning

Du svänger dig med extrema uttryck, det är väl det enda jag håller med om :slight_smile:
Nu var det politiken vad gäller elektrifieringen av fordonsflottan det handlade om och där är våra grannländer bättre i klassen än vad Sverige är. Det är fakta!
Det många inte tänker på är också hur de styrande i landet agerar. Har man tydlig riktning och satsningar, så följer det också med i industrin att våga satsa på det. Spretar man och velar som Sverige gör vad gäller valen av drivmedel för fordonsflottan, så vågar inte heller det satsas nåt på de spinoff effekter som tydlighet ger!
Vi får se om det blir tydligare efter valen, men nu på kort sikt får vi väl hoppas att det inte blir ransonering av oljan för då blir det nog extrema skillnader mellan våra grannländer ute på vägarna!

1 gillning

Ja, där är svensk politik mycket bättre än grannländernas, det är fakta!

Och varför tar du upp Finland som har ungefär 4-5% elbilar av flottan när Sverige har ungefär 9% av flottan?

Du tror inte debattklimatet i sociala medier avspelar det låga intresset för elbilar här i sverige?

Gå in i valfritt kommentarsfält på Elbilen, AutoMotor & Sport, Carup mm mm mm mm.

Det är en aldrig sinande ström av ”livets hårda skola” som inte klarar en dag i livet utan att få berätta hur dåligt det är med elektrisk framdrivning. :innocent::man_shrugging:

Och dessa röster är så höga att det speglar av sig i politiken, och att ta obekväma beslut är inte politikers starka sida direkt.

Nu får du nog läsa artikeln som mitt inlägg baseras på. Fakta är att det går bättre för Finland än Sverige vad gäller andelen nybilsförsäljning av elbilar. Sverige nu 40,7% och Finland 46,9%. Sverige har legat nästan still sedan den nya regeringen tillträdde, medan alla andra Nordiska länder ökar, så även Finland om än svagt.
Vad gäller fordonsskatten som bara är en del i flera delar som uppmuntrar till elbilsköp, så har Sverige och Finland olika sätt att ta ut fordonsskatter som väl är bekant hoppas jag, även om jag inte skulle tycka det är extremt som du uttrycker det. Tittar man på ett ägande i 10 år eller mera så äts den initiala större skillnaden upp snabbt eftersom Sverige tar ut högre fordonskatter löpande än i Finland.
På samma sätt skiljer det faktiskt vad gäller elbilar där Finland beskattar elbilar högre än i Sverige.
Så räknar man grovt på en faktor i skillnader mellan ICE och El bilar med ägande över 10 år, så är det en faktor 2 i skillander mellan länderna.
Det kostar ungefär det dubbla att äga en ICE bil vad gäller fordonsskatten i Finland (ca 48 000kr) än det gör i Sverige (ca 21 000kr).
Det kostar också ungefär 4 ggr att äga en Elbil vad gäller fordonsskatt i Finland (ca 12 000kr) än det gör i Sverige (ca 3 600kr).

Så någon extrem skillnad är det ju inte och ganska fel att rycka ut bara fordonsskatten i det hela.
Det tillkommer betydligt flera parametrar för att bedöma varför ICE bilar är sämre än Elbilar över tid. Men nu var det just den dåliga politiken som gör Sverige sämst i klassen i Norden vad gäller nybilsförsäljningen av elbilar som var mitt inlägg. Här kan vi lära av det våra grannländer åstadkommer, men då får vi nog byta ut sittande regering först som helt slår dövörat till och personligen angriper journalister som försöker lägga fram fakta!
Verkar ju dock som att Busch taktik smittar av sig, där det förs fram hur bra det går för Sverige utan substans. Trumpifieringstaktiken sprider sig!