Nya reduktionsplikten innebär att elbilar subventionerar bensinmackar och fossilbränsle

Trams . I stort sett Alla bilintresserade vet att det är minst åtta år och 16000 mil garanti på högvoltsbatteriet .

1 gillning

Klart den gör, men efter 5 år har det varken påverkat bränsleförbrukningen och därmed räckvidden. Medan en elbil är oftast nere på 90% batterikapacitet efter 5 år, och när redan räckvidden är snål så blir det faktiskt ett problem

1 gillning

Då räknar du med att de gått ganska många mil under de 5 åren? De flesta elbilar som gått 10k mil (vilket är välanvänd 5 år gammal bil) har fortfarande 93%+ kapacitet kvar. Detta är dock helt anekdotiskt baserat på mina observationer från Kvd och Carlas batteritester. Att de går under 90% är oftast oerhört högmilade elbilar eller där batteriet helt enkelt har konstruktionsfel.

Så är de idag ja..

Men lägger man en registreringavgift på nya fossil bilar så är risken stor man börjar utnyttja privat import på ett annat sätt än bara för entusiaster.

Även 93% är ju en rejäl förlust, och nej det är ju inte de som kommer 50 mil på en laddning som får problem, men oss som hade kommit 18-20 mil på 100kWh, då blir 10% förlust ett problem.

I övrigt är det så klart utmärkt med elbil, men laddningen längs vägen är för dyr

1 gillning

20 mil på 100 kWh låter som extremt kort räckvidd sett till batterier. Du skulle nog kunna köra tredubbla på ett 100kWh batteri. Men absolut, har länge sagt att elbilar med kort räckvidd i grunden är riskabla köp och det bör finnas en buffert för att kunna förlora 100km utan att bilen blir helt lamslagen. Därför bilar under 500km WLTP räckvidd blir sällan intressanta för mig. De över det kan du förlora massiva 20% batteri på under bilens livslängd och fortfarande ha bevarat en fullt funktionell bil.

1 gillning

Beror väl på vad du använder bilen tlll?

Använder du den som dragbil så hamnar du ju i den räckvidden,

Notera att @jalle skriver om problemet, inte sin åsikt. :wink:

För mannen på gatan är räckvidd och hållbarhet på batteriet en stor fråga.
Speciellt med tanke på de höga priserna på elbilar.
Detta är inte alls märkligt.

Dessutom vet de flesta att vid stora teknikskifte tar det några generationer innan teknik och kvalitet stabiliserat sig.
På elbilar är det jättetydligt att det finns barnsjukdomar, och dessa sprids i pressen för att de säljer jättebra.
Det vill säga… intresset är skyhögt avseende elbilsproblem.

All detta kommer att lägga sig med tiden och elbilar kommer vara det självklara valet.

1 gillning

Extra intressant blir det avseende de stora frågorna inom energipolitiken då alla svenska partier enats.

Att det trots det alltid är andra sidans politiker som gjort fel är märkligt…

Tror de flesta är överens om att miljö och energipolitiken är en riktig soppa av ändrade åsikter, olika subventioner och helt ändrade beslut med mera.

Det har varit gasbilar… diesel… etanol… ja listan är lång över totala totala vändningar i subventioner och politisk styrning.

1 gillning

Jo jag förstod det . Trams dom som sprider sånt var han nu läser det . Jag har inga sociala medier i min telefon , mer än detta då , så jag har inte sett sånt .

Nu är hon inte här och kan försvara sig… så vad ska hon ha sagt och vad var fel?

Givetvis bör våra företrädare föra fram fakta - men helt ärligt är det inte likadant från alla partiföreträdare på lite olika sätt?
Och de är människor som vi som inte kan ha koll på allt och ibland misstar sig. Man bör även ha lite överseende tänker jag, istället för att i varje läge utnyttja att motståndaren har sagt nåt fel.

1 gillning

Det hade ju varit hemskt om medier hade mörkat det , men problem med batterier brukar väl sällan drabba bilägaren . Återkallas väl oftast för åtgärd . Läser nog lika ofta om problem motorer trots 100 år av tillverkning , och brinnande ICE bilar . Nu i veckan om BMW dieselbilar som ofta brinner . Många Elbilister verkar inte tåla liknande reportage om Elbilar . För mig handlar det bara om min egen förmåga till att kunna reparera bilen själv eller inte , och att jag föredrar manuellt växlade bilar .

1 gillning

Det är självklart mindre problem med elmotor och batteri, se bara på den enormt stora skillnaden i komplexitet på en förbränningsmotor ihop med insprutning, styrsystem och växellåda jämfört med elbil.

Hade bara elbilarna kostat lite så hade detta varit en icke fråga.

För hur många krisartiklar är uppblåsta om rakapparater och andra prylar med batterier? :wink:

1 gillning

Vete fan om jag skrivit det någonstans jag som har Blocket bevakning på tre elbilar (säger inte vilka) och när en i rätt färg rätt utrustning rätt mätarställning och förståss rätt pris dyker upp är jag redo att slå till

Har ofta förespråkat begagnad elbil men med grundlig hälsokoll av märkesverkstad innan köp

Nej, inte riktigt :grinning_face_with_smiling_eyes:
Det var detta du skrev som jag tänkte på:

Större delen av dagens elbilister är av generationen som byter sin iPhone när nästa modell kommer ut och alltid ska ha det senaste laddar det inte snabbt nog är den inte 800 volt har den inte det flashigaste infotainmentsystemet har någon YouTuber sagt att det kommit en ny bättre då är det dax att byta

Skrivet med en rätt stor del ironi…..

Jo, jag är medveten om det, men det är nog faktiskt en hel del verklighet i det också?

Någon ska ju förse begagnatmarknaden med fd tjänste och privatleasingbilar

Nu är det ju politikerna som styr i Sverige och jag avundas absolut inte deras jobb. Många är dessutom riktigt duktiga på sina sakfrågor, men Busch skulle nog hållt sig till sina sjukvårdsfrågor om du frågar mig!

Vad gäller Busch övertramp och personliga attacker på journalister, så är fakta bara en goggling bort och då menar jag faktagranskande mediat.
Vad gäller asociala mediat som fejjan m fl, så var det länge sedan jag slutade följa alla idioter på de kanalerna, men som du säger så förekommer det säkert en del och kanske även botar med som utger sig för att ha erfarenheter från livets hårda skola. Men det borde väl ändå vara en liten klick som går på det tramset väl?!

Jag är tämligen säker på att anledningen att Sverige är sämst i Norden är för att vi subventionerar det fossila och har satsat fel vad gäller elektrifieringen. Två minus blir bara plus i det matematiska, men inte i verkligheten.

1 gillning

Tror knappast det är iPhone-generationen som plockar ut nya leasebilar för 5-6k i månaden bara i basutgifter. Det är nog ganska mycket Nokia 3310 generationen.

Oavsett vidhåller även jag att begagnad elbil är tryggare köp än begagnad förbränningsbil. Det där med regelbunden service är lurigt och många går till billiga ställen där allt de gör är enkel oljebyte och sen får de stämpel i serviceboken.

Tyvärr just nu tuff köpläge på Blocket. Innan kriget och elbilsbonusen fanns riktigt bra kap man kunde göra. När jag kollar genom nu ser jag inte alls samma möjligheter. Men hoppas du får bilen till ditt tänkta pris snart.