20-30.000 importbilar om året är en väldigt smal bakdörr
En förhöjd engångs registreringsavgift (som i Kina) på alla nya och importerade fossilbilar är väl något som skulle kunna fungera så att någon kanske överväger valet av en elbil istället men fortfarande har valfrihet att köra vad man vill
Dessutom beror skillnaden till största delen på subvensioner och straffskatter på fossilbilar.
Tex i Danmark genom skattelättnader och subventioner till elbilar, där fossilbilar får skithöga registreringsavgifter.
Liknande i Norge.
Kul att mitt inlägg blossar upp en debatt. Var liksom meningen med inlägget.
Busch sätt att raljera med media och undvika fakta är allvarligt och det bör hon inte komma undan med!
Hon borde få svara varför Finland lyckas bättre än Sverige med omställningen till elbilar!
Finland har inte ens den EU finansierade elbilsbonusen som Sverige har och Finland har även indirekta skattelättnader för en del fossila bränslen, dock inte lika kraftiga som Sverige.
Är det inte ganska uppenbart varför Sverige är sämst i Norden på omställningen till elbilar?!
Håller med och Tidögängets Trumpmetoder att hela tiden underminera journalistisk med anklagelser om jäv är allvarligt. Detta skulle få en politiker att tappa all anseende för 20 år sedan. Men ribban blir bara lägre och lägre. Det är pinsamt när till och med SD ger mer seriösa svar än EBT och hennes galna fanatiker i partiet.
Varsågod, en gång till då:
Jag vill själv ha en elbil någon gång, men just nu känns det osäkert med bl.a. andrahandsvärdet pga utvecklingen av elbilar, räckvidden, vikten och degraderingen av batterierna. Jag själv vill t.ex. inte köpa en begagnad elbil med ca 90 % och mindre SoH, och det lär det väl ungefär vara när bilen är ca 5 år gammal?
Jag förstår, men har inga råd att ge . Jag har inte full tilltro till tekniken / hållbarhet själv . Band annat därav valet att privatleasa med garanti . Vad jag förstått på min omgivning så finns det många fler som tänker så .
Du tror inte att en brännbil åldras på 5 år? Det är bara så att det är otroligt mycket svårare att veta vilket skick den egentligen är i än en SoH-siffra (som förvisso inte heller visar hela bilden, men det är färre delar som det kan vara fel på).
Jo, självklart åldras en fossilbil, men det är så tydligt för alla hur många procent en elbils SoH är.
Det gör mycket på andrahandsvärdet.
Tror inte en elbil är så intressant oavsett hur fin och välskött den än är när batteriet ligger på 90 % eller ännu lägre? Inte av mig i varje fall.
Det är en inställning man måste justera, eller så får vi alla gå över till att bilar ska vara som mobiltelefoner och slängas efter 3-5 år. Det är förvisso kanske dit vi är på väg. Om bilarna vore byggda för att inte hålla 15-20 år och istället vore bra mycket billigare, tja… vem vet.
Är inte dom flesta importerade ICE bilar entusiastbilar ? . Dom ser jag ingen anledning till att straffa vid import . Om dom körs några hundra mil på sommaren i Sverige eller annat land har väl ingen betydelse.
Läste att det har blivit lite så i Kina . 3-5 år gamla Elbilar bara står eller demonteras, för att köparna hellre köper nya . Dom kunde dom väl skeppa till Europa istället , och sälja billigt . Slit och släng samhälle vill jag inte ha .
Så är det nog men det finns ju firmor som Executive Cars mfl som tar hem Ram och Chevy trucks och lite andra nyare bruksbilar Har man råd att importera en bil på egen hand eller får hjälp av en broker eller annan firma så har man nog råd med en registreringsavgift
Vår ID 4 som byttes in nyligen hade rullat 9000 mil och var nästan fyra år gammal. Den var i nyskick. Förstår inte vad folk snackar om när de får det att låta som att elbilar inte håller.
Större delen av dagens elbilister är av generationen som byter sin iPhone när nästa modell kommer ut och alltid ska ha det senaste laddar det inte snabbt nog är den inte 800 volt har den inte det flashigaste infotainmentsystemet har någon YouTuber sagt att det kommit en ny bättre då är det dax att byta
Vilken förbränningsbil skulle må så här bra efter ens hälfen av körda mil? Tror när batterinojan har lagt sig så kommer folk inse att elbilar är mycket tryggare andrahandsköp än ICE.
Vem har skrivit att elbilar inte håller?
Jag skrev typ att elbilen kan var i perfekt välskött skick, men att SoH är 90 % eller lägre, då är bilen inte intressant eller tappar väldigt mycket i värde.
Dessutom utvecklas fortfarande elbilen så mycket att begagnade inte är intressanta.
Precis som J.Erasmie skrev.
Den har nog lagt sig när det gäller mil . Lång tid vet vi inte än . Men det är mycket annat dyrt som kan gå sönder precis som på ICE bilar . Skillnaden är ju att det krävs special kunskaper för att jobba med dom . Inte vilken billig byverkstad som helst som klarar eller har behörighet till det . Inga gör det själv bilar direkt för dom flesta i min generation . Värmeväxlaren gick sönder på min Cupra . Ingen speciellt dyr komponent, men inget man byter själv i garaget för mig iallafall . 400 volt pillar jag inte med . Men dom är ju så billiga att leasa , så det går ju bra att köra dom utan behov av det ändå . Om man har behovet eller viljan att köra just en sån vill säga .
Ganska intressant när alla debatter likt detta hamnar i att politikerna gör fel, oavsett vilken sida av politiken man kritiserar.
Att sverige har färre elbilar än grannländerna handlar mycket om kultur och inskränkta ”gubbar” och ”kärringar” (flera av dem typ 35-40år gamla dessutom) som har läst på internätet och det där fejsbook att elbilar är värdelösa och man måste byta batteri för 200K efter 3 år.
Elbilar hör hemma på tivoli det vet alla, hälsingar livets hårda skola.
Sen röstar de rött för de gjorde deras mormor och allt är Ebba Buschs fel. (Eller om man är höger så är det Annika Strandhälls fel för den delen)
Jag hade kunnat tänka mig att leasa elbilar i all evighet , om jag varit yngre och velat försätta att jobba . Men äga bil så vill jag inte ha någon eldrift alls . Så mycket mekanisk som möjligt . Och jag tankar gärna E20 bränsle för klimatets skull . Hur många elbilar det säljs i förhållande till grannländerna skiter jag fullständigt i . Miljöbränslen är viktigare inom dom närmaste fem åren .