Nygammal bekantskap och rattar

Såja såja pojkar inte sånna rattar…

ID.BUZZ har varit på uppdrag med Volkswagen så jag har haft en Skoda Enyaq iV 80 Sportline en ganska fullutrustad bil
Jag har tidigare bara kört “runt kvarteret” i en Enyaq men har nu bekantat mig med den Vid första anblicken är den en SUV/Crossover invändigt är den vad vi sa på Infiniti ‘understated luxury" den känns premium med lite plast och allt från veganläder till carbon fiber Stolarna är riktigt bra och med förarstolen i botten sitter man riktigt bra stora glasytor ger ett rymligt intryck inte som i ID.4 som har höga skuldror och smalare rutor som ger ett instängt intryck Den är så trevlig att köra och inifrån känns den mer som en sedan eller kombi inte alls SUVig Travel Assist funkar mjukt och följsamt men inte motsträvig det enda som stör lite är att om man är för lätt med handen på ratten så varnar den "ta över styrning’ mycket oftare än på ID.BUZZ
Dom olika drive mooden känns inte så väldigt stor skillnad på jag gick in och satte individuella inställningar men det var ingen större skillnad heller och varje gång man startade igen så ställde den tillbaka till Normal HUD displayen är rätt placerad och inte för intrusive men för mig som är lite till åren kommen och behöver glasögon när jag kör bil stör den väldigt mycket i mörker och jag blev tvungen att stänga av den
Den är lite stötig och inte helt ljudlöst men det kan bero på 20" Pirelli vinterdäck
Gott om utrymme i baksäte och bagage gör den en bra familjebil En kul feature är en gammal 80tals Mercedes funktion ställ blinkersspaken i vänsterblinkläge stäng och låt dörren då är vänster parkeringsljus på bak och fram perfekt när man parkerar på en smal obelyst Italiensk bygata
Jag måste säga att jag är imponerad av Skodan och skulle absolut rekommendera den till någon som undrade vad jag tyckte om den

Så var det där med rattar Skodans känns vid första mötet verkligen snygg design och skön att hålla i “knurled” aluminium och tydliga knappar ger ett premium intryck
Volkswagens hatade av influencers med sin enklare/billigare design och sina haptic buttons ger inte samma intryck däremot om man som jag levt med den i snart 4 år är den helt oslagbar på vänster sida sitter det som styr ADAS systemen på höger sida det som styr ljud/media på Skoda är det ljud/media på vänster sida och förardisplay på höger sida och sen rattvärme och Travel Assist spridda på båda sidor adaptiva farthållaren och dess inställningar sitter på en spak bakom ratten på vänster sida precis som på en 90tals Cadillac hur fan tänkte man där För mig är valet lätt dom haptiska kontrollerna är helt överlägsna när man väl vant sig att använda dom jag behöver inte längre titta ner när jag ska göra något



Slutligen vilken av syskonen ID.4 Q4 och Enyaq skulle platsa på min uppfart? Ingen av dom mest för att jag inte är en person som vill ha en SUV
Audin gå direkt bort en otroligt trist och oinspirerad design men jag gissar att det är vad TV4 pölsan vill ha på uppfarten för dom är fyra 0000 i nosen viktigt
VW känns lite budget på både in och utsidan är väldigt top heavy vid sportig körning och pga sina smala rutor mörk och instängd men den mest prisvärda av dom tre som begagnat köp
Skoda känns mest premium av dom tre på alla sätt och vis och från förarplatsen kan man lura sig att man sitter i en sedan eller kombi och inte en SUV och det var inte helt fel

Edit: Något som jag verkligen störde mig på var rattvärmen såhär års har jag alltid rattvärme på i Skodan satte man på rattvärme en två eller tre prickar 2 prickar är perfekt för mig men efter 30 minuter stänger den av rattvärmen men behåller fortfarande 2 prickar tända så man får slå av rattvärmen och slå på den igen otroligt störande men lätt löst

1 gillning

Har kört Enyaq ganska många mil vid det här laget men har lite svårt för dom. Räckvidden är otroligt bra och likaså komforten och det är helt klart den bästa i syskonskaran (med reservation för Tavascan som jag inte provat). Tycker utseendet är lite klumpigt men designen är snygg.

Tycker inte interiöra designen i skodan klarar tidens tand lika bra som VW motsvarighet, kan vara för det du skriver om med den instängda känslan men den känns gammal typ.

Hade gärna haft en med inte för priset den kostar. Å andra sidan finns det inte mycket bilar som klarar 30+mil vintertid för samma pengar.

1 gillning

Jag känner igen skoda instrumenteringen mycket från min VW golf 2010. Där sitter t ex farthållaren med spak på vänster sida. Har också paddlar, men då för att växla min automatlåda och inte regenerering. Att bli kompis med plastiga knappar och touchkontroller är för mig lika osannolikt som att jag skulle vänja mig vid galonbyxor :laughing:

Jag gillar Skoda av många skäl och det kommer bli svårt men trevligt nu att välja min första elbil nu när det äntligen kommer en rad bilar nu som passar mig bra i storlek och komfort.
Kia EV3 är en av flera passande. Skoda Elroq är jag mycket intresserad kolla närmare på när den kommer. Sedan kommer det säkert flera under 2025.

Kört ganska många mil i Enyaq och överlag en bra bil om man funderar på SUV, speciellt av MEB kusinerna. Det jag var mest förvånad över hur vindkänslig den var för sidvind då bilen är så pass tung så trodde jag det skulle påverka mindre. Då jag precis som J.erasmie inte är en SUV fantast så kanske det är vanligt på SUVar bara jag inte märkt det då testturerna i övrigt inte varit nog blåsiga eller för korta turer.

Dom senaste dagarna har det blåst 15-20 sekundmeter här på Österlen och jag upplevde inte Skodan som väldigt vindkännslig ID.BUZZ däremot är som att köra omkring i en gigantisk frysbox men jag upplever att Travel Assist hanterar det förvånansvärt bra

Stor gubbe stora nävar , så jag gillar mulliga rattar . Så Skodans ser skönast ut på bilden . ”Anekdot ” från nutid . Körde en ung tjejs lastbil en dag när min var på service . Hon hade bytt den moderna ratten mot en bakelit ratt imitation modell Volvo starke , och flyttat alla funktions knappar till ett betydligt mindre praktisk plats , där man inte hade en aning om vad man tryckte på . Modenycker kan yttra sig på dom mest oroliga sätt . Vit backelit ratt är tydligen allra coolast bland unga lastbilschaufförer . Hade dom fått köra den Volvo jag började med på tidigt 80 tal . Som hade en 16 stegad manuell låda ( 8 växlar plus halv växel ) så hade hon nog fått ståpäls av lycka . Det var på den tiden det var roligt att köra lastbil . Jag brukar ha på lane assist som extra säkerhet , ifall gubben får stroke eller nåt . Men det är alltid avstängt efter att kvälls chaufförererna kört bilen . Bland dom står inte en Tesla , där förarmiljön mest liknar ett playstation variant på bil , högt i kurs kan jag lova. Inte min bil heller för den delen ( man skulle ju kunna tro att det skulle vara tvärt om ) . Olika värdar bland olika grupper av människor . Men vi har två Ellastbilar nu också, och fler lär det väl bli med tiden . Så dom får väl tugga i sig framtiden framöver .

Jag har hunnit vara med om att Travel assist inte kunnat hantera starkare sidvindar/kastvindar i Enyaq så att det känns tryggt utan jag har fått assistera assistenten :grinning:, vet tyvärr inte hur mycket det blåste vid det tillfället.

Men om det är något jag märkt är ju att Travel assist från varit bra blivit bättre i nyare mjukvaror då jag testat andra MEB med 4.0 och 5.0. Den Enyaq jag har tillbringat en hel del tid i är en Sportline 80x från 2023 och 3.5 mjukvaran.

Jag har under de 4 år jag ägt eller kört i princip alla bilarna på MEB plattformen och hur dom från tidiga ID.3 bilarna som om vi ska vara riktigt ärliga var sämre än sämst har utvecklats till att vara i princip fullt jämförbara med annat på marknaden idag Skodan hade bara några hundra mil på mätaren så jag tar för givet att den hade 5.0 men kollade inte

Hörde tillochmed hur grabbarna på Laddstationenen faktisk berömde bilarna på MEB plattformen och utvecklingen av mjukvaran till det dom är idag

Såg idag meddelande att VW förlängt samarbetsavtalet med kina fram till 2040.
Det lät som att VW med sina tidiga innovativa lösningar fortfarande imponerar på Kina, men det går sämre i USA. Där kanske det bara blir Tesla för hela slanten framöver vad gäller elbilar om det vill sig illa!

VW har byggt förlängda versioner av sina ICE sedaner i Kina i många år och dom har alltid varit favoriter i Kommunistparti kretsar medan Audi varit populära bland nyrika Kineser så VW har en lång historia att bygga “lyxbilar” i Kina och ett gott rykte där

Lite VW kvalitetshistoria i Kina!