Var väl också så att t.ex Ionity som ägs av flera biltillverkare tidigare ville kunna garantera full effekt till kunden som investerat runt miljonen i sin nya Porsche Taycan. Fast också Ionity börjar väl bygga lite smartare nu.
Svår fråga att svara på men det är definitivt inte billigare, snarare mycket dyrare. Det handlar nog om förståelse, för att en sådan sajt skall kunna sälja all effekt behöver endast fordon åka dit som oavsett SoC alltid begär över 200kW bara då kan man nyttja all installerad effekt. När väl CPO förstår och inser ovan så bör ineffektiviteten speglas i kundpriset per kWh.
IONITY har sedan start byggt med 350kW peak per uttag och 1200kW totalt på sajt med 6 platser (alla långa laddare med halo-ring och tidiga tritium satelliter), detta är ett dynamiskt och distribuerat system. Det är nu på senare tid man kör med HYC400 med två uttag, en sk. Stand-alone lösning. Dock verkar man gå tillbaka till distribution framåt med HYC1000 system.
Betyder detta att Tesla SuC är rätt smart eltekniskt och laddtekniskt uppbyggda?
De har ju funnits länge, så andra laddoperatörer borde väl förstå uppbyggnaden?
Eller har inte tillverkarna tagit fram lämpliga produkter tidigare?
Ja det vore mycket märkligt att man inte skulle ta lärdom av Tesla’s laddares arkitektur.
På vägen “hem” till Italien ser man dom lite här och var längs vägarna och dom har max två till tre bilar laddande så man undrar ju hur det kan bära sig
Ner genom Tyskland laddar jag nästan bara på Circle K dom verkar ha köpt upp Total laddplatser och installerat sin Easy to use kortbetalnings laddare
När man kommer ner till Lichtenstein och Schweiz är det slut med Circle K men man har lärt sig vart det finns laddare med kortbetalning väl i Italien är det inte direkt gödslat med snabbladdare men dom flesta är byggda efter att kortbetalning blev standard men det är inte alltid så enkelt
Väl hemma i Brescia har jag garageplats med laddare så vare sig jag har hyrbil eller ID.BUZZ så räcker en 100% laddning oftast för dagens uppdrag
Verkar som det finns många fler laddare än elbilar…
Varför är det inte fler som har samma intuitiva system för kortbetalning som Circle K där man kopplar in kabeln och på den svarta dosan bekräftar vilket nummer kabel man valt blippar kortet slår in pinkod och laddning drar igång varje gång Hos Ionity på dom flesta laddarna måste man läsa av en QR kod knappa in sitt kortnummer förfallodatum och koden på baksidan innan laddaren eventuellt startar
Jag har i princip gett upp att ladda hos andra än Circle K där är det precis som när jag tankar min ICE är det fler laddoperatörer som har en lika enkel och intuitiv kortbetalning?
Sånt här gör ju att “vanligt folk" inte vågar skaffa en elbil…
Jag brukar blippa Cupra Card Laddkort dom få gånger jag laddar offentligt på snabbladdning. Inga koder bara blippa och verkar funka hos dom flesta operatörerna , och hur mycket det kostat vet jag inte förrän efteråt . Men med så få gånger så bryr jag mig inte heller . Men finns det en Mer laddare att tillgå så väljer jag den och blippar en tagg , det brukar också funka bra . På jobbet har jag en Assemblin tagg som alltid har funkat , som jag fick efter påstötning efter att appen krånglade ofta . Detta med personbil . Ellastbilen startar jag snabbladdning två till tre gånger per dag .
Alla hanterar kortbetalningar olika, jag håller med om att en fysisk kortterminal är det bästa sätet. Jag har liknanade setup hos mig som du beskriver. QR-kod har jag testat via Stripe men inte nöjd med det så jag tog bort det.
Eller så kan ju alla alternativ få finnas kvar hos dom stora laddoperatörerna , så att kunderna kan få välja det sätt dom föredrar själva . Det finns säkert dom som föredrar app laddning också misstänker jag . Jag ska prova någon gång på ST1 . Vem vet jag kommer kanske att älska det , det har funkat varje gång jag tankat med appen så det borde väl funka med laddning också . Valfrihet i livet precis som med bilval föredrar jag .
Jag noterar 480kW i Norrtälje. Är det Sveriges snabbaste? Måste åka dit och se om jag kan maxa den med min G9a ![]()
Hörde något om förändringar hos Vourity, deras kortläsare sitter ju på rätt många stationer - kommer det att funka framöver med?
Njae, frågan är om det är 500A vid 960V eller liknande specifikation..
Det finns ju redan flera snabbladdare som ger 500A vid 1000V och därmed anger 500 kW utan att någon personbil kommer upp i de laddeffekterna pga lägre batterispänning.
Aaaah! Jag skulle behöva 656A vid 800V för att maxa. Så 500A Ger mig ”bara” 400kW laddning ![]()
Nya Alpitronic HYC 1000 ger 600A, nära men ändå inte tillräckligt. Xpeng tänjer på gränserna för CCS-standarden. ![]()
Under augusti/september får Norrköping en Kempower 700A och 600kW, dock kommer den vara på låst område hos kund. Kanske kan göra ett studiebesök med en G9a.
Älskar min gränstänjande XPENG! ![]()
Så vart hittar jag en sån laddare? ![]()