Till stor del byggs detta med stödpengar från staten dvs skattebetalarna från Sverige och EU står för notan upp till 50% av etableringen. MEN dessa pengar kommer tillbaka till staten med blixtens hastighet eftersom driften på alla dessa DC sajter gynnar bara nätägare och staten ekonomiskt. Samtliga operatörer förlorar pengar med stora mått eftersom driften är så dyr och beläggningen generellt låg med höga toppar på storhelger.
Det finns ingen affärsidé att bygga publika laddstationer isolerat endast den verksamheten. Det kan vara en inropare hos olika aktörer där kundflöde ökar eftersom folk laddar och köper andra produkter/tjänster på platsen som man har bra marginal på. Vi behöver ungefär 2,5M elbilar (50% av flottan som är ca 5M) för att det skall fungera för alla med dagens utbyggnad. Det som inte kommer fungera då är storhelger, där vi redan nu ser 30% av trafiken på storhelger är från DK. Månatlig effektavgift för 2026 är över 120kr/kW ex moms, den ökar 5-10% årligen.
Man börjar nästan undra om man verkligen räknat rätt på behoven . Genomsnittet som ligger på 1500 mil om året , signalerar väl inte att normal Svensken åker så mycket långsträckor ? . Bilarna får allt större batterier och längre räckvidd dessutom. Har inte svenne banan fullt upp med arbete och familjeliv hemmavid . Så skoj är det väl inte att sitta i bilen hela dagar på sin fritid . Nästan så man får lite Etanol pump lagen vibbar . Nu när det är fint väder på helgen blir jag lite sugen på en utflykt på som längst en timmas bilkörning hemifrån . Ska vi sitta i bilen när det är så fint väder säger Gumman då . Så kompromissen fick bli ca 30 minuter färd hemifrån . Snittet i det här forumet kör säkert mer mil , men vi har ju dom flesta av oss valt elbil för att det blir ekonomiskt fördelaktigt för oss .
Med en nybilsförsäljning på ca 300000 bilar om året ? Och hälften Elbilar , så lär det ju ta 10-15 år innan vi är uppe i 2,5 miljoner Elbilar . Och fortsätter exporten av tre år gamla elbilar i samma takt som nu , så kommer det att ta ännu längre tid
Med dessa förutsättningar att driva publik DC-laddning så är ineffektivt på sajten ett jätteproblem. Jag hävdar att 60-70% av alla publika DC-sajter i Sverige är felbyggda, i Tyskland hela 80%.
Tänk er en restaurang där alla bord är avlånga med 8st stolar, varje bord kan max ta två sällskap, perfekt om det alltid kommer familjer som är 4+4. Men det blir snabbt ett jätteproblem för krögaren när det kommer sällskap som är ensamma eller 2 personer som dessutom bara beställer en pommestallrik och sitter 45min med datorn framme. Det innebär att köket går på tomgång även om alla bord är upptagna och är kö att komma in på restaurangen. Så här ser det ut på de flesta publika DC-platser i Sverige.
Ett distribuerat system som Tesla, Kempower osv har alla bord helt modulära oavsett antal i sällskapet så att köket får jobba fullt hela tiden eftersom alla stolar i restaurangen är fulla hela tiden. Det är ingen slump att Alpitronic, Siemens, ABB äntligen tar fram distribuerade system, men det är i princip för sent för Norden.
De som har lönsam DC-laddning idag är icke publika sajter där man bygger exakt efter behov, vi ser genomströmning av energi per månad som är 7-9x högre än snittet per laddare på publika sajter som ligger runt 15MWh/mån/laddare.
Kollar så jag förstår. Så problemet är hur effekten distribueras från nätanslutningen till laddarna, inte hur laddarna står uppställda fysiskt?
Kan du förklara mer?
Förstår att det är krångligt att greppa. Utmaningen ligger i att vi har AC i nätet och DC i batteriet. Vi behöver omvandla AC till DC. Om vi tar Sveriges vanligaste stand-alone laddare HYC400 har den ofta 2 uttag och den kan omvandla 400kW från AC till DC.
Den har intern kraftupplösning om 50kW (8kanaler totalt), så den lägger till fler kanaler efter behov. Men du har en Id3 och model Y som laddar i 60kW resp 110kW. Id3 måste allokera 100kW (2 kanaler) och model Y 3st kanaler 150kW. Vi säljer alltså 170kW till kund, vi har 400kW som är installerat varav 150kW (3 kanaler) som inte kan göra nån nytta. Tänk er en större sajt med sånna här laddare i publik miljö det blir snabbt flera hundra kW kanske tom MW som bara sitter passivt i ett skåp som man betalt dyra pengar för.
I ett distribuerat system finns oftast 1 laddare som sköter 6-18 uttag med högre upplösning på kraft så att all kraft kan användas optimalt oavsett mix på fordon.
Detta blir superviktigt eftersom marginaler är redan negativa då har man inte råd med med lokal ineffektivitet ovanpå allt annat.
Tack för förklaringen Men varför har inte alla ingenjörer byggt arkitekturen så?
Kraftupplösning om 50kW är ju en usel lösning och ditt exempel visar det dessutom!
Tog en tur med bilen igår och det slog mig hur fruktansvärt öde det var på laddstationerna, därför kom även ämnet upp i bilen.
Stockholm, Tierp, Gävle, Falun, Mora, Gesunda, Borlänge, Enköping och sen hem till Stockholm igen med stopp på samtliga ovanstående orter pga ärenden
Och baserat på mina egna två relativt korta 10-12min laddstopp så var vi själva på båda dessa.
Tierp - inga bilar vid Allegro
Gävle - Ensam vid IONITY och tomt hos CK.
Falun - tomt vid Eninys laddare och kan inte minnas laddande bilar vid de övriga stationer vi passerade
Rättvik - en bil vid CK tomt på övriga inom synhåll.
Mora - en bil vid ST1, två vid Tesla och tomt vid IONITY
Borlänge - tomt på tesla, tomt på ionity men det rullade in en BMW när vi åkte.
Enköping - 2 bilar på Ionity
Upplands Väsby - Två taxibilar på CK.
Kan säga att diskussionen i bilen inte handlade om laddköer och inte heller att det är krångligt att köra 65mil på en dag inkluderat ett 4h ”träningspaus” på E-biken i Gesunda Bikepark. (Där vi ännu inte har destinationsladdning)
Det är en mycket bra laddare men applikationen är fel. För krävande applikationer inom tung trafik där man kräver kontinuerligt över 350kW eller 200/200 split för två fordon är laddaren utmärkt val. Men inte publikt där allt från Mazda MX30 till Xpeng G9 kommer in okontrollerat.
Mardrömmen är ju en kall Id4 och en MX30 som ockuperar en HYC400. 70% av kraften går inte sälja till kund medan du har kö till laddaren, enorm ineffektivitet. Som operatör är din ENDA uppgift att leverera så mycket energi som det bara går på månadens 720h då har du inte tid med scenario ovan.
Det är snarare CPOer som bygger och äger sajter som väljer att bygga så här. Tyskland är skräcken, flera enorma publika sajter med 20-30 stand-alone laddare på samma plats.
Isåfall, vad är det dåliga menar du med just 20-30 stand-alone laddare?
Är ju skitbra med många laddare på samma plats, det dåliga är arkitekturen inte antalet laddare.
Vad är det jag inte förstår du vill säga?
Det jag försöker säga att det är mindre klokt att bygga en laddplats med så många kraftfulla laddare som är helt isolerade från varandra att kunna fördela effekt. Alla dessa laddare på sajten fungerar som enskilda enheter, ineffektiviteten måste vara astronomisk när man passerar 50% beläggning på sajten.