Nyheter inom snabbladdning - Årssummering 2025

Tips 400kW Eon Norrköping Åby mitt emot Max

4 gillningar

Det var som … Tack för informationen @David
Man blir ju lite lurad då man kollar kartan över ionity laddare och jämför Sverige och Norge. Det ser ut att vara så mycket flera laddare i Norge. En synvilla där det är tätare mellan laddarna på en mindre yta i Norge och då luras hjärnan tänka att det är flera laddare. :slight_smile:

1 gillning

Men är det inte jobbigt att laddstolparna är olika och fungerar olika? Och att laddstationerna är olika och skyltas olika?
Hos Tesla känner man alltid igen sig, då de är relativt lika. Och en Tesla laddstation syns på långt håll.
Enkelt tycker jag.

Lite oklar på vad du menar faktiskt, ser olika ut? Skyltas olika? Jag kommer till en laddare, letar efter symbolen där man blippar kortet eller uttagets namn (GRE*X2 eller något sådant dumt) och letar upp laddaren i appen, väljer start, kopplar in och sen laddar jag.

De allra flesta laddare, Sverige eller Europa, kör med HYC (de laddare Circle K har) eller Kempower så de ser likadana ut. De jag har mest problem med är ABBs laddare vilket är antingen de nya Ionity, med fysisk stoppknapp som inte visar rolig laddata medan man laddar, eller Terra360, de 360 kW-laddare som t.ex. Eviny eller Circle K har, de undviker jag om jag kan. Önskar ABB i konkurs varenda gång jag står vid en av deras laddare (Förlåt ABB, jag menar det inte men för f*n, fixa era laddare!!).

Men… jag laddar väldigt mycket publikt, om det misslyckas 1 gång i veckan för mig har jag snabbt glömt det för jag har hunnit ladda 4-5 gånger till där det bara fungerat. Laddar man mer sällan publikt, vilket kanske är det normala, så blir en gång en större grej kan jag tänka mig :slight_smile:

Gällande Tesla… jag undviker inte Superchargers men finns det en annan operatör bredvid tar jag hellre den även om den är dyrare.

Såpass, varför det?

Bättre kvittohantering, slipper bry mig hur jag står för att kabeln ska passa, att blippa ett kort går snabbare, allt fler bilar jag åker är 800V :slight_smile:

4 gillningar

Rimliga motiveringar. Ja att C40 har laddluckan på samma plats som Tesla hade betydelse. Passar Tesla SC. Även Taycan har den på rätt ställe, fast diagonalt

1 gillning

Otroligt att det fortfarande saknas så mycket standards på elbilar och laddstationer.

Nästan tragikomiskt att det fortfarande 2026 ska behöva vara en diskussion om vilka elbilar som är mest kompatibla med vilka laddare och vad som är rätt eller fel :slight_smile:

Hur mycket skulle krav på Plug&Charge stöd på alla elbilar och laddstationer lösa. Där finns ju iallafall en standard. Det plus kreditkortsbetalning borde kunna passa alla väl?
Sedan vad gäller placering av laddluckor. Vore det inte bra med krav på en standardlängd på en utdragbar laddkabel på alla laddstationer?

Fast krav är satta på EU-nivå och vi ser redan en stor förbättring på nya laddstationer.
Redan idag är det relativt enkelt/lätt att ladda. Välj ett favorit-nätverk och ladda där så är nästan alla problem borta.
Men håller med…givetvis skulle detta varit standardiserat för 5-10 år sedan.

Fast när man läser det du skriver så låter det som att du sållar bilar efter var laddluckan är placerad och att Tesla supercharger är det enda rätta, så tydligen är det väldigt begränsat åtminstone för dig. Men jag kanske missuppfattat det du skriver är det rätta?

Jag parkerar väldigt nära en vägg på högersidan, så jag måste ha laddporten på vänster sida.

Tyvärr går VW och Skoda bort då.

Teslaladdare är krav och ska funka som förval i navi, rätt. Kör mycket.
Var laddluckan sitter är viktigt, men inte ett absolut krav.
Det vilktigaste för mig är bilkänslan! Kör som sagt väldigt mycket och därför ska bilen vara fin på vägen och berätta för mig tydligt hur underlaget är och ska kommunicera till mig via ratt, stol o chassi.
För övrigt ska den vara ergonomisk avseende displayer, reglage samt bra stolar, klimat och premiumkänsla.
Har höga krav på saker jag använder mycket och ofta, det gäller allt. Köper saker sällan, men då kostar jag på mig kvalitet och väljer nog noga.

Kan lägga till att jag nu när det är vinterväglag har testat olika bilar och det är väldigt avslöjande hur de uppträder på halt underlag både avseende comfort stabilitet, hur lätt det är att förutsäga vad bilen håller på med och även hur lätt det är att kontrollera bilen.
Fullutrustad Polestar 2 4wd, nya generationen är riktigt bra på vägen med 20”. Trevligare än en motsvarande EX 30 4wd tex. EX30 rwd är inte så trevlig som syskonen med 4wd (inkl C40)

Ska även testa BMW i4 och IX, någon som kört dessa i vinterväglag som kan jämföra med Polestar 2?

@Sportbilsentusiasten ibland undrar jag om du bara håller på att svara dig själv i dina krav på andras ställda frågor, även om du inte tillägger jag tycker när du säger saker och ting är det rätta :slight_smile:

Din favoritladdare Tesla laddare löser ju inget av de problem jag nämnde med avsaknad av ISO standard plug&charge och extremt korta laddkablar idag!

Nåväl du behöver inte svara och jag ber om ursäkt till trådskaparen att jag tog upp frågeställning som kanske inte passar ämnet och som spårar ur!

Dyrt, ca 1:50 billigare på närliggande Vattenfall.

Du kanske övertolkar svaren. :wink: Tror de som postar, gör det utifrån sina referensramar och det är väl bra så vi får en bredd på intrycken.
Såklart löser inte Tesla problemen, var ju de som hade skitkorta kablar. Å andra sidan var de först och optimerade för sina elbilar. Det ske de ha beröm för.
Numera har de längre kablar.
Sedan svarade jag på standardisering-frågan, eller hur :slight_smile:

Du syftar på 120kW? Betalade 5,80kr ansåg jag vara helt OK för 400 kW. Åker relativt frekvent sträckan Öland-Strängnäs. Sommartid brukar jag nå Katrineholm med SoC under 10% vilket brukar vara önskvärt för hög effekt. Nu nådde vi Norrköping med betydligt bättre matutbud som vi kunde kombinera.

Skulle ni ändå äta funkar väl 120kW bra? Ni kunde få varsin ”gratis” kaffe för det ni skulle sparat med 4,45 i stället för 5,80. :wink:

Tack för alla otroliga tips och råd.

1 gillning

Själv använder jag alltid Circle K när det finns, i andra hand kortbetalning.

Skulle använda en appladdare för ett tag sen för att testa ommdet blivit bättre på 5 år men blev sjukt besviken :joy: