Nådens år 2025 är till ända och jag ska försöka mig på att summera och ge lite perspektiv på utbyggnaden av snabbladdning i Sverige. ![]()
Utbyggnaden av snabbladdning håller en fortsatt hög nivå.
Totalt sett 500 nya laddsajter med 2413 nya CCS-kontakter (>100 kW), lägg därtill 57 uppgraderade sajter med 247 CCS-kontakter (>100 kW).
Sammanfattningsvis 2660 nya CCS-kontakter (HPC) runt om i landet.
Det har även tillkommit 108 nya Chademo-kontakter, dock med brasklappen att flertalet andra har avvecklats under året till förmån för fler CCS-kontakter.
December blev årets starkaste månad för 2025 med 86 nya laddsajter och 387 nya CCS-kontakter.
Jämför med föregående “rekordår” 2024 noteras en minskning med -14% för antalet nya laddsajter, -17% för nya CCS-kontakter samt -42% för nya Chademo-kontakter.
Nivån ligger dock långt över 2023 års nivå, så jag väljer inte att dra några långtgående slutsatser om att en avmattning är på väg.
Det kan möjligen ses som en viss anpassning till att elektrifieringen inte går lika snabbt som förväntat och antalet elbilar på vägarna växter långsammare. Likaså måste nyttjandet av befintlig laddinfrastruktur upp för att en sund lönsamhet ska nås. Det är inte realistiskt att bygga laddare för en enda dags högtrafik i Malung.
Blockaden av nätanslutning av nya Tesla Superchargers påverkar utbyggnadstakten något. Det ska nämnas att Tesla har uppskattningsvis 15-20 stationer klara i väntan på nätanslutning.
Antal laddsajter
Sveriges ‘största’ laddoperatör OKQ8/Skellefteå Kraft, med 266 laddsajter, har fortsatt sin expansion under 2025 och utökar gapet i antal sajter med snabbladdning. Det ska tilläggas att man generellt bygger fler men mindre laddsajter är övriga laddoperatörer.
Antal CCS-kontakter
I den här kategorin innehar Tesla Supercharger fortsatt en ohotad förstaplats. Övriga laddoperatörer har dock gasat på i skuggan av blockaden mot nätanslutning av Tesla. Gapet har minskat särskilt för Circle K, OKQ8 och Eviny.
Årets “tillväxt-raketer”
Dvs. de laddoperatörer som utökat mest under 2025 i förhållande till tidigare antal CCS-kontakter.
På plats 1) Cheap Charge, 2) St1 Charge och 3) kWatt.