Nyheter inom snabbladdning - Årssummering 2025

Nådens år 2025 är till ända och jag ska försöka mig på att summera och ge lite perspektiv på utbyggnaden av snabbladdning i Sverige. ⚡

1️⃣ Utbyggnaden av snabbladdning håller en fortsatt hög nivå.

➡️ Totalt sett 500 nya laddsajter med 2413 nya CCS-kontakter (>100 kW), lägg därtill 57 uppgraderade sajter med 247 CCS-kontakter (>100 kW).

➡️ Sammanfattningsvis 2660 nya CCS-kontakter (HPC) runt om i landet.

➡️Det har även tillkommit 108 nya Chademo-kontakter, dock med brasklappen att flertalet andra har avvecklats under året till förmån för fler CCS-kontakter.

2️⃣ December blev årets starkaste månad för 2025 med 86 nya laddsajter och 387 nya CCS-kontakter.

3️⃣ Jämför med föregående “rekordår” 2024 noteras en minskning med -14% för antalet nya laddsajter, -17% för nya CCS-kontakter samt -42% för nya Chademo-kontakter.
Nivån ligger dock långt över 2023 års nivå, så jag väljer inte att dra några långtgående slutsatser om att en avmattning är på väg.

4️⃣ Det kan möjligen ses som en viss anpassning till att elektrifieringen inte går lika snabbt som förväntat och antalet elbilar på vägarna växter långsammare. Likaså måste nyttjandet av befintlig laddinfrastruktur upp för att en sund lönsamhet ska nås. Det är inte realistiskt att bygga laddare för en enda dags högtrafik i Malung.

5️⃣ Blockaden av nätanslutning av nya Tesla Superchargers påverkar utbyggnadstakten något. Det ska nämnas att Tesla har uppskattningsvis 15-20 stationer klara i väntan på nätanslutning.

➡️ Antal laddsajter

Sveriges ‘största’ laddoperatör OKQ8/Skellefteå Kraft, med 266 laddsajter, har fortsatt sin expansion under 2025 och utökar gapet i antal sajter med snabbladdning. Det ska tilläggas att man generellt bygger fler men mindre laddsajter är övriga laddoperatörer.

➡️ Antal CCS-kontakter

I den här kategorin innehar Tesla Supercharger fortsatt en ohotad förstaplats. Övriga laddoperatörer har dock gasat på i skuggan av blockaden mot nätanslutning av Tesla. Gapet har minskat särskilt för Circle K, OKQ8 och Eviny.

➡️ Årets “tillväxt-raketer”

Dvs. de laddoperatörer som utökat mest under 2025 i förhållande till tidigare antal CCS-kontakter.
På plats 1) Cheap Charge, 2) St1 Charge och 3) kWatt.

14 gillningar

Grymt jobbat @David med alla sammanställningar!

2 gillningar

Fantastisk bra jobbat David :+1::star_struck:

1 gillning

Känns inte som det är en brist på snabbladdare längre, visst det blir lite kö kring sportlovet och andra reshögtider men det är svårt att ekonomiskt motivera ett bortbyggande av. Det som saknas är destinationsladdare i bostadsrättsföreningar och på allmänna parkeringsplatser om elbilen ska gå ett totalt genombrott. Om jag bott i lägenhet och inte haft tillgång till laddning hemma så vete tusan om jag köpt elbil?

3 gillningar

Det är inte kul att köra elbil längre.

Det är för lätt. Ingen sport längre.

6 gillningar

Grymt bra David !!
Har du en motsvarande sammanställning över laddnätverk inom EU (inkl Norge och UK?

1 gillning

Haha, den pucken ger jag mig inte på! :joy: Måste gå att hitta en EU-sammanställning om det hela.

Har försökt flera gånger tidigare men misslyckades

ST1 stationer ligger strategisk för mig på vägen till jobbet . Jag laddar nästan aldrig offentligt, men laddade ner appen , ifall jag skulle vilja toppa upp lite innan avfärd hemåt i väglag som i dag . Jag har inte använt den till laddning än , men har börjat starta pumpen med appen när övriga bilar ska tankas . Smidigt ändå så här års att sikta kvar i värmen i bilen och starta pumpen , snabbt ut och sätta i handtaget , in i bilen i värmen igen några minuter . Innan man avslutar och far vidare .

Snyggt jobbat!

Lite tråkigt att Ionity (min favorit) är lite slö på utbyggnaden med tanke på hur stort nätverk dom trots allt har i Europa. Kanske blir bättre under 2026…

1 gillning

Mycket trevlig app, tankar mina fossilbilar vid Shell (numera st1) och appen funkar 100%, bra jobbat!!
Bör funka lika bra vid el-laddning

Intressant år med flera vita fläckar i norr täckta, tex Åsele, sträckan mellan Ö-vik och Umeå som hade noll laddare har nu 16st uttag fördelat i Nordmaling och Hörnefors.

1 gillning

Det har också varit min tanke. Ganska glest i jämförelse med många av de andra leverantörerna. Verkar som de satsar mera i Norge och övriga Europa av någon anledning?!

Den som skrattar sist…nu står jag i laddkö i Vansbro. Höll inte på att komma iväg alls imorse, 12-voltsbatteriet tyckte det var för kallt. Tack vare ett medtaget jumppack fick vi igång kärran, bra att ha med sig då allt skiter sig.

3 gillningar

Jo, ser att det är fullt hus i Vansbro. Nu saknas allt den där nya Superchargern som står klar.

Samtidigt så är Sverige Ionitys fjärde största marknad, fler laddsajter än i Norge och betydligt större bilmarknader som Italien och Spanien.

Ingen slump att jag kör Tesla laddare, så man kan använda samma laddnätverk i hela Europa, Norge och England.
Det som är bra med Tesla är att de har många laddare på varje plats, vilket ökar chansen att någon är ledig, rent matematiskt, jämfört med få laddare per plats och många olika platser.

Det som sänker chanserna är att folk tänker precis så där och ställer sig i kö till Tesla istället för att kolla runt omkring sig efter andra laddare :slight_smile: :man_shrugging:

1 gillning

Jag har aldrig köat till Tesla, man planerar väl sin resa eller åker till nästa Teslaladdare

:man_shrugging: jag har ett laddkort jag blippar och tycker det är himla mycket smidigare än att hålla på med appar och korta kablar men det är olika för alla :slight_smile: Har sett kö flera gånger, senast förra helgen, och idag dök denna post upp i flödet :slight_smile:

2 gillningar