Nyheter inom snabbladdning, januari 2026

2026 blir en mjukstart för nya snabbladdningskontakter. Jag kan rapportera om följande:

• 21 nya laddplatser med 98 nya CCS-uttag

• 6 uppgraderade laddplatser med 26 nya CCS-uttag

• på 2 laddplatser finns 2 nya Chademo-uttag

Summa summarum har det tillkommit 124 st CCS-uttag samt 2 st Chademo-uttag.

Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.

Chargenode | + 2 uttag

• Kalix Stabsvägen (Bilbolaget Nord) | 2 x 220 kW

Cheap Charge | + 4 uttag

• Hoting Storgatan (ICA Nära) | 4 x 300 kW

Circle K | + 16 uttag

• Järfälla Aspnäsvägen (Jakobsberg) | 6 x 400 kW

• Mariefred Storgatan | 6 x 400 kW

• Varberg Äppelvägen (Lassabacka) | 4 x 400 kW

e.on Drive | + 6 uttag

• Höör Nya Sätoftavägen (Preem) | + 6 x 200 kW

Eviny | + 2 uttag

• Storfors Tallbacksgatan (ICA Nära) | 2 x 400 kW

Fristående | + 2 uttag

• Kista Trondheimsgatan (Eways) | 2 x 150 kW

Hedin Supercharge | + 4 uttag

• Kristianstad Sävvägen | 4 x 100 kW

Monta | + 16 uttag

• Dingle Kallkärrsvägen | 6 x 500 kW

• Norrtälje Baldersgatan (Berglunds Transport) | 1 x 400 kW, 1 x 100 kW

• Sunne Industrigatan | 2 x 160 kW

• Avesta Högbostigen (POFAB) | + 4 x 400 kW

OKQ8 | + 20 uttag

• Bromma Brommaplan | 4 x 200 kW

• Kalmar Ölandsleden Truck | 4 x 400 kW

• Kil Årstidsvägen (Stora Coop) | 2 x 200 kW

• Lidingö Drottningvägen | 6 x 200 kW

• Kungsängen Skolvägen | + 4 x 200 kW

Preem | + 4 uttag

• Saltsjö-Boo Klintvägen | 4 x 150 kW

Recharge | + 14 uttag

• Malmö Kulthusgatan (IKEA) | 10 x 400 kW

• Kumla Brändåsen (McDonald’s) | + 4 x 300 kW

Spirii | + 4 uttag

• Gustavsberg Gustavsbergsvägen | 4 x 400 kW

Tesla (all EV) | + 8 uttag

• Ludvika Tingshusgatan* | + 8 x 250 kW

Vattenfall InCharge | + 8 uttag

• Säffle Vintergatan (Lidl) | 8 x 150 kW

Virta | + 18 uttag

• Kalmar Karlsro (Kalmartravet) | 6 x 300 kW

• Norsborg Kumla gårdsväg (Creek Power) | 10 x 400 kW

• Nyköping Åkerbärsvägen (Söderbergs Bil) | + 2 x 240 kW

(OBS! Icemakers Arjeplog utgår från listan då den ej är publik.)

7 gillningar

Dessa har väl stått där ett bra tag? De har alltid varit tomma (precis som IONITY-laddarna).

De driftsattes först nu i januari.

Tack för bra och intressant sammanställning som vanligt. :+1:

Den här rackarn stod jag och tittade på i somras på väg hem från vildmarksvägen. Den var inte igång då men väl uppsatt. Jag skulle ladda på Ionity i Hoting så spelade ingen roll att den inte vara igång men alltid kul med fler laddare så titta måste man ju. :grinning_face: Cheap har dessutom bra pris på laddningen.

1 gillning

Alltså det borde snart räcka med laddare i Kalmar. Det är helt sjukt runt centralorten, det finns laddare precis överallt.

1 gillning

Jodå, laddare räcker snart kanske, behövs ju fler bilar som vill använda dem istället. :smiley:

Komiskt! Jag vill minnas att jag skällde ut “Kalmar” när jag var där första gången för ett par år sedan :stuck_out_tongue:

1 gillning

Jag jag vet! Från att ha haft två 50kW laddare och 5 Tesla så finns det nog över 100 laddpunkter bara i och runt Kalmar idag… :sweat_smile: om inte ännu mer. :sweat_smile:

EDIT snabbt räknat 133 uttag över 150kW.

2 gillningar

“Håll min öl..” på bredaste kalmaritiska…

3 gillningar

Här på sydostkusten har vi ett par tre i Simrishamn och några fler på ICA i Ystad men där står bilar parkerade som inte laddar sen är det ganska tomt och öde

“Ge mig en öl…” på bredaste Österlenska

Kalmar ligger ju topp 2 under 2025 vad gäller tillkommande elbilar. Ser kanske lite sämre ut med där det ökat mest med elbilar 2025 i förhållande till utbyggnad av snabbladdare.

Ser glest ut i stora Norrlands glesbyggd, men det tar sig väl även där. Har en släkting i Hoting som har/hade en bilaffär, men vet inte status på affären nu, då det var länge sedan vi hördes. Mycket premiumbilar var det iallafall på den tiden han ville kränga på mig några :slight_smile:

Recharge har nog dragit vinstlotten med sitt samarbete med IKEA. Smart också att de inte bara erbjuder 300 kW laddare, utan även långsamladdning som nog IKEA gillar :slight_smile:

Hur gick detta till? Blockaden.
Men det kanske var uppgradering av laddarna

Man har valt att installera ett batterilager precis som i Löddeköpinge och Norrköping för att kunna effektbalansera och erbjuda fler uttag. Eftersom det praktiken inte innebär att något arbete utförs i elnätet så omfattas det inte av blockaden.

Det måste väl vara Ivars Bil som du syftar till? Ivars Bil har dessvärre lämnat familjen Eriksson nyligen, nu är det en tidigare anställd som tagit över och driver ”Nya Ivars Bil”.

Bil-Ivar sålde ju otroligt många Mercedes genom åren, men tappade försäljningen av märket någon gång vid 2000 typ och då blev det BMW istället. Men man har faktiskt bara Subaru i dagsläget. Tror Hedin köpte upp deras BMW-försäljning i Östersund.

Jag är ju ursprungligen från Dorotea. Pappa som, precis som mig, var bilintresserad tog mig ofta till Ivars Bil i min ungdom. Kommer fortfarande ihåg alla fina S-klass och därefter 7-serie som fanns i bilhallen. Är i dag, tyvärr, en sorglig bilhall.

Dock tror jag att familjen fortfarande har kvar museet.

1 gillning

Ja det stämmer och lite vemodigt men åldern tog väl ut sin rätt. Han och familjen har nog haft butiken så länge jag levat. Kul ändå att museet är kvar och att butiken lever vidare även om det inte är som förr. Sist jag träffade honom var i Wasa Finland, då vi stötte på varandra på en tävling. Måste ha varit mitten av 80-talet.

Jag laddar ofta i Hoting på Ionity