Nyheter inom snabbladdning, vecka 1-6 2024

Jo, deras batterilösning verkar ha strulat en del tyvärr. Tanken är ju god annars.
Nu verkar de enbart en laddare/två uttag igång.

Hur går det för SuC i Västerås? Visst byggs den nu?

Ja, åkte förbi i torsdags, ser färdigt ut… dom verkar vänta på att strömmen ska kopplas (killgissning)

1 gillning

Jag har ju frågat här om OKQ8 i Bandhagen. Nu grävs det. Personalen har fått lite svajig info om att det ska vara klart innan april månads utgång.


Kan det bero på att Elektrikerförbundet sympatistrejkar i Tesla konflikten (också en killgissning)

Förmodligen! (kille som tjejgissar)

Så klart J. Erasmie, att det är ”strejken” som försenar SuC:en i Hälla - Västerås att bli klar. Vi får hoppas att strejken tar slut så vi slipper killgissa och Västeåsborna får sina laddare……

1 gillning

Sympatistrejken gäller inte nyinstallationer så det beror nog på annat :slight_smile:

Där ser man slut på killgissandet då :call_me_hand:

1 gillning

Fick för mig att du sagt det i en av dina emenenta videor men kollade på Elektrikerförbundets hemsida och då fick jag intrycket att det gällde även matarledningar. Men de skriver såhär “Detta innebär att vi inte kommer att laga om något går sönder i Teslas transformatorstationer eller tillhörande matarledning, det vill säga all inkommande el till Teslas laddstationer.”
Varför skriver man inte att det inte gäller nyinstallationer? Är de så fega att de inte vågar skriva detta för att betraktas som svikare?

I denna artikeln berättar de att de inte gäller nyinstallation – vet ej varför de inte är tydligare med det på sin egna webb.

"Strider det här monteringsarbetet mot er blockad?

– Vårt varsel gäller service, reparation och felavhjälpning. Inte nyinstallation. Däremot är det så att vi hela tiden kollar på hur vi kan utöka våra möjligheter att hjälpa IF Metall. Vi tittar självklart på hur vi kan utöka varslet, men det är inget som är bestämt nu, säger Petter Johansson."

Ska försöka å tänka på det innan jag skriver👍

Förmodligen av den anledning som jag beskrev. Känner igen beteendet, kommer väl snart en snyftning att de inte såg det komma… :wink:

Observera att elnätsföretagens personal och serviceentreprenörer inte omfattas av strejken, så där sker ingen masking av nätanslutning eller felavhjälpning osv.
Det tar bara lång tid som vanligt.

Nu är SuC i gång, Hälla- Västerås ( fritt fram för alla elbilar enligt ChargeFinder )

Den sista stationen i år? Hursomhelst tacksamt när man kör från Östergötland och vidare mot Gävle.

Nu gör de det :slight_smile:

Branschöverenskommelse om tillåta laddning med kontokort etc. Inte en sekund för tidigt!

Både Norge och Storbritannien har eller skall införa liknande regler i dessa dagar. Så de är lite före. Men bra att det sker!

Tyvärr var det i flesta fall scanna QR-kod – inte kortterminal.