Nyheter inom snabbladdning, vecka 1-6 2024

Utbyggnaden av nya snabbladdare fortsätter även vinter och kyla. Så här långt in på året kan jag rapportera:

  • 40 nya laddplatser med 157 st CCS-uttag,

  • 9 uppgraderade laddplatser med 28 st CCS-uttag,

Summa summarum 185 st tillkommande CCS-uttag samt 17 st Chademo-uttag.

Som vanligt ett särskilt tack till Patrik Nylin för många tips på nya laddare.

Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.

Lista sorterat på laddoperatör enligt nedan:

Allego | +12 uttag

  • Helsingborg Landskronavägen Råå Center | 4 x 150 kW

  • Arboga Burskapsvägen | + 2 x 300 kW, 4 x 150 kW

  • Linköping Tornby Norra Svedengatan | + 2 x 300 kW

Circle K | +30 uttag

  • Gnarp Kyrkvägen | 4 x 300 kW

  • Handen Brandbergen | 4 x 300 kW

  • Jokkmokk Truck Klippgatan | 2 x 360 kW

  • Mantorp Trucks | 4 x 360 kW

  • Umeå Ersboda Greenzone | 4 x 300 kW

  • Göteborg Vädermotet | + 4 x 300 kW

  • Kungsbacka Onsalamotet | + 4 x 300 kW

  • Mölndal Söderleden | + 4 x 400 kW

E.ON Drive | +34 uttag

  • Malmö Fågelbacksgatan | 2 x 150 kW

  • Malmö Nobelvägen | 2 x 100 kW

  • Norrköping Åby trafikplats | 18 x 400 kW

  • Vårgårda Wallentinsvägen (Hall) | 4 x 150 kW

  • Stockholm Drottningholmsvägen | + 2 x 150 kW

  • Stockholm Jarlaplan | + 2 x 150 kW

  • Stockholm Kungsbro Strand Laddgata | + 2 x 150 kW

  • Stockholm Narvavägen 35 | + 2 x 150 kW

Eviny | +14 uttag

  • Eskilstuna Karl Hovbergsgatan ICA Maxi | 8 x 360 kW, 6 x 200 kW

Eways | +4 uttag

  • Piteå Akustikvägen | 4 x 160 kW

Fristående | +10 uttag

  • Jönköping Nybergs Bil | 2 x 150 kW

  • Sundsvall Norravägen Alltank | 2 x 250 kW

  • Årjäng Smedgatan Nordmarkens Motor | 6 x 150 kW

Hedin Supercharge | +8 uttag

  • Gävle Skolgången | 4 x 300 kW

  • Uppsala Fyrislundsgatan | 4 x 300 kW

InCharge | +8 uttag

  • Halmstad Snösvängen MAX | + 4 x 60 kW

  • Svappavaara Gruvköket | 4 x 90 kW

kWatt | +4 uttag

  • Gällivare Metallvägen Stora COOP | 4 x 300 kW

Lidl | +2 uttag

  • Karlstad Östra Infarten | 2 x 180 kW

NIMA Energy | +12 uttag

  • Stockholm Dag Hammarskölds väg | 8 x 300 kW

  • Stockholm Wennerbergsgatan | 4 x 300 kW

OKQ8 | +28 uttag

  • Gustavsberg Blekängsvägen | 2 x 150 kW

  • Jokkmokk Klockarvägen | 2 x 150 kW

  • Jönköping Truck Kraftgatan | 2 x 350 kW

  • Karlsborg Askersundsvägen | 2 x 150 kW

  • Mönsterås Storgatan | 2 x 150 kW

  • Torsby Truck Toria-Center | 2 x 350 kW

  • Täby Näsbydalsvägen | 2 x 150 kW

  • Ulricehamn Boråsvägen | 2 x 150 kW

  • Umeå Kronoskogsvägen | 2 x 150 kW

  • Umeå Parkvägen | 2 x 150 kW

  • Årsta Partihallsvägen | 6 x 150 kW

  • Örebro Truck Berglundavägen | 2 x 350 kW

Porsche Charging | +1 uttag

  • Umeå Gräddvägen Porsche Center | 1 x 320 kW

Recharge | +14 uttag

  • Eskilstuna Tuna Park | 5 x 400 kW, 1 x 300 kW

  • Älvängen Garverivägen | 8 x 150 kW

Virta | +4 uttag

  • Åmål Strömbergsgatan Laddbolaget | 2 x 350 kW

  • Östra Ljungby Börjessons Lastbilar | 2 x 120 kW

5 gillningar

Mönsterås är välkommet!

Kul med nya Chademo också!

Absolut, förhållandet ser ut att vara 1 Chademo på 10 CCS ungefär. I huvudsak är det tre aktörer, Circle K, Eviny och Recharge som bygger nya Chademo-uttag.

Jag vet inte hur många bilar (det är väl nästan bara Leaf) som har Chademo, men det säljs ju fortfarande nya sådana så det vore ju bra om de gick att ladda lite varstans med. :slight_smile:

Stämmer, bland nya bilar är det bara Nissan Leaf. Det finns 15-16 000 bilar med Chademo-kontakt i Sverige.

1 gillning

Behöver finnas Chademo också sålänge det finns leaf och Lexus. Kan man välja brukar jag välja en CCS+CCS framför CCS+Chademo om det är en sån gammal man bara kan använda en kabel i taget på :blush:

Jag som bara kan använda Chademo vill ju gärna ha möjlighet att köra längre hemifrån än en laddning om man säger så! Och då är jag förstås också glad om det inte sitter en CCS-bil i den enda laddaren jag kan använda.

Tesla verkar tyvärr ha stannat upp för tillfället, även om t ex Västerås snart(?) öppnar

Det kommer flera under året, det varierar verkligen från månad till månad mellan operatörerna hur många sajter de kan öppna (elnätskapacitet, tillstånd, byggtid med mera).

Vilka hutlösa priser!

Ja, kWh-priset är verkligen i överkant. Minutpriset tillkommer ju först efter 60 minuter, typ som Teslas blockeringsavgift.

Tycker det är vettigt med en sån avgift. Men egentligen hade jag hellre sett att man får avgiften för laddning över 80%.

Tycker nog att tid känns mer rättvist med tanke på stora skillnader på laddkurvor, kemi (LFP) och små batterier i småbilar etc.

Circle K Örebro Västhaga 8 x 400 kW CCS, 4 x 60 kW Chademo

Jag noterar Örebro som ett resemål framåt vårkanten! :slight_smile:

Japp, öppnades i veckan. Den kommer med i nästa publicering av listan.

Även Ionity kommer öppna ytterligare en station i Örebro inom kort.

Har du koll på nya snabbladdare som kan tänkas öppna mellan Nyköping-Södertälje i närtid?

Tesla ska väl öppna i Södertälje i Q2 men kanske finns fler? Väldigt eftersatt sträcka med tanke på hur mycket bilar som kör på E4an imo

OKQ8 ska öppna 6 st CCs i Nyköping inom kort. Sen kommer det nya även till Sillekrog vart efter, problemet är att över 10 km nya elledningar behöver byggas fram dit osv. Tystberga tror jag det finns en Klimatklivsansökan för osv…

Tillägg: Vid Circle K Järna planeras nya laddare med.

Var total katastrof på OKQ8 Sillekrog i vintras. Tror det var två som funkade och bilarna stod kaotiskt.