Nyheter inom snabbladdning, vecka 1-6 2024

Lidandets högtid uttryckt i procent. :grin:

Kan för övrigt berätta att Nima inte accepterade AmEx i kortläsaren heller. :confused:

Hur många betalar med swish vs kort?

Mars 2024
Fördelning på typer av betalning:
62,4% kort
21,7% swish
15,8% Autocharge

Fördelning på omsättning:
Kort: 61,1%
Swish: 20,9%
Autocharge: 18%

3 gillningar

Mest lönsamt är alltså Autocharge. Och det beror då på att man reggar ett konto och då slipper avgifterna för kort och swish?

Eller är jag ute och cyklar?
Lär ju vara just därför kort inte slagit förrän nu, finns inget business case för merförsäljningen enkelheten skulle ge kanske inte togs med.

Autocharge är i princip avgiftsfritt om man räknar bort min tid som ställer ut en faktura till de kunder varje månad, saknas i dagsläget automatik för det. Det som är tydligt med Autocharge är att de kunder har högst volym per laddning och nästan aldrig misslyckad start då all kommunikation sker i en följd. Jämför man med kort/swish så blir de uppehåll i kommunikationen tills auktorisation är genomförd som gör att bilen ibland kan komma till time-out eller andra problem i kommunikationen.

Vi körde en långresa under påsken och just i Tierp hade det varit optimalt att ladda, men nu behövde vi ladda lite för tidigt i och med att det hade blivit tight att klara sig till Uppsala.

Personligen saknar jag att bara kunna svänga in på vilket stopp som helst och ladda. Det är fortfarande ganska mycket planering när man kör elbil.

Ja du har helt rätt. Jag menade inte att det var onödigt med laddare där. Man är tacksam för det man får :slight_smile:

Det ska vara snabbladdare vid varje “rastställe” och bensionstation.

EDIT: Fast jag tycker faktiskt inte det är så mycket planering nuförtiden. Kan vara så att man efter så många år med elbil inte ens ser det som planering längre.
Planering var på den tiden man hade 20-25mil framför sig och det fanns ingen laddare (inte ens 50kW eller AC laddare)… När man fick vända efter 2-3 mil för GOM:en sa att man inte kommer fram.

1 gillning

Snabb fråga: använder någon av er Allego-laddarna? Prismässigt är de ju katastrofala. Och jag får nog hellre ”soppatorsk” någonstans än att betala deras priser. :smile:

1 gillning

Tänkte säga detsamma - det enda sättet att få det lite billigare verkar vara att teckna ett Elli-abbonemang, men då är det fortfarande dyrt.

Kort svar, nej om det finns ett val. Allego är prisledande i negativ bemärkelse.
Man kan ju toppa för att ta sig vidare såklart…

Inget nytt om något i på den här sträckan? Hörde att Ionity ska öppna i Nyköping men kanske dröjer?

Nyköping finns nu på Ionitys karta över pågående byggnationer. Vi får väl se när den väl öppnar. :blush:

Ser att OKQ8 Nyköping dök upp på ChargeFinder precis, äntligen!

1 gillning

Första gången på detta Nima-ställe. Väldigt fin miljö att promenera runt i medan bilen laddas billigt för 4,50 kr/kWh.

10 av 10 i betyg :star_struck:



2 gillningar