Nyheter inom snabbladdning, vecka 29-35 2023

Vi har precis klivit in i den första höstmånaden och det är dags att summera de senaste sju veckornas utbyggnad av snabbladdare i Sverige. Jag kan rapportera 17 nya laddplatser och totalt 78 nya uttag - kanske något av en “baksmälla” från rekorden av nya laddare i maj/juni.
Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats. Bild från Evinys nya anläggning i Värnamo.

Circle K

  • Jönköping Hyltena | 4 x 360 kW

  • Landskrona Pumpgatan | 4 x 300 kW

  • Varberg Nord | 8 x 300 kW

  • Varberg Nord Trucks | 4 x 360 kW

e.on Drive & Clever

  • Nyköping McDonald’s Bergshammarsvägen | 4 x 300 kW

Eviny

  • Nyland ICA Nära | + 2 x 200 kW

  • Skanör ICA Supermarket | 4 x 275 kW

  • Värnamo ICA Kvantum | 6 x 360 kW, 6 x 200 kW

Fristående

  • Varberg Mantum Vagnvägen | 2 x 150 kW

  • Örnsköldsvik OKQ8 Stationsplan | 8 x 240 kW

Hedin Supercharge

  • Akalla Hedin Esbogatan | 4 x 300 kW

OKQ8

  • Danderyd Enebybergsvägen | 6 x 150 kW

  • Partille G:a Kronvägen | 4 x 150 kW

  • Värnamo Bredasten | 6 x 150 kW

Virta

  • Lycksele Nordemans Bil | 2 x 150 kW

  • Oskarshamn Be-GE Personbilar | 2 x 300 kW

  • Västerås Aros Auto | 2 x 100 kW

Några särskilda noteringar i dagens lista:

  • OKQ8 Örnsköldsvik är reggad som fristående och inte under OKQ8 av den anledningen att det är OK Örnsköldsvik som själva byggt laddare där.

  • Den första av Hedin Superchargers nya laddare har öppnat i Akalla.

  • Circle K avlastar IONITY (och kanske Tesla) i Varberg med 12 nya laddare.

9 gillningar

Intressant ändå att circle K i Gränna fortfarande inte kommit igång :person_shrugging:

Väntar på nätägaren dessvärre. Samma i Mantorp.

Tack för uppdateringen @David . Spännande att Hedin Superchargers är igång nu.

2 gillningar

Kul att Hedin kommit igång. Verkar vara vettigt också, 5kr/kWh och betala med Parkster. Tack @David för ditt fina jobb :slight_smile:

3 gillningar

Ingen möjlighet att betala med kort?

Även ett stort tack till @David för den här listan! :smiling_face_with_three_hearts:

2 gillningar

Vet inte, står inte på Chargefinder. Tänkte åka förbi imorgon och ta mig en titt så får återkomma med rapport :slight_smile:

2 gillningar

Ser fram emot det! :smiley:

Eways laddkort eller Parkster app, ingen kortbetalning :frowning:

1 gillning

Märkligt, känns väldigt otidsenligt med tanke på kommande lagkrav.

Pratat med Hedin om det. Tydligen är den siten inte helt redo än. I mitten av september ska det komma kortbetalning, swish, apple pay/samsung pay osv. Han skulle återkomma då så får jag ta en närmare titt då. Men det låter ju helt klart bättre!

3 gillningar

Trevligt, då kan du ju göra ett inslag om det. :slight_smile:
Hedin har ju som nämnt lovat ett uppsjö av betalningsalternativ till sitt nätverk.

Tack för glada tillrop om listan… :slight_smile:

En ny station som missades i huvudinlägget är:

Mer

  • Kållered Ekenleden | 6 x 150 kW

För det går väl inte att redigera huvudinlägget, eller hittar jag bara inte den knappen?

4 gillningar

Riktigt fin rapport, tack David!

2 gillningar

Vet inte riktigt när OKQ8 öppnade upp sina laddare vid OKQ8 Glumslöv norrgående (strax utanför Landskrona), men stannade där i lördags och det fanns 6 platser på baksidan av stationen.

Häromveckan när jag stannade till där har jag för mig att det fanns skyltar om att man inom kort kan snabbladda där, så det är nog ganska nyligen.

Kunde ladda där med We Charge (Elli), så det var trevligt. :+1:

1 gillning

Snyggt! Det har varit lite olika bud på om OKQ8 fungerar med Elli men så verkar alltså vara fallet nu?

Högst oklart. Jag har laddat med We Charge på OKQ8 i Junsele, Trelleborg och Glumslöv.

Men verkar inte vara alla stationer som är med i Elli-nätverket? Högst oklart, som sagt.

1 gillning

Håller med. Lyckas inte starta OKQ8-laddarna i Uppsala med Elli :frowning: Hade varit supertrevligt om så var fallet.

Vecka 8 i år så OKQ8 öppnade sina laddare i Glumslöv. :slight_smile:

Haha snyggt där David!

1 gillning