Nyheter inom snabbladdning, vecka 42-48 2024

⚡ EN LADDAD HÖST! ⚡ Del 2/2
Här följer ett par inlägg för att summera höstens utbyggnad av snabbladdare i Sverige, för veckorna 42-48 kan jag rapportera följande utveckling:

  • 99 nya laddplatser med 517(!) nya CCS-uttag

  • 11 uppgraderade laddplatser med 62 CCS-uttag

  • 16 laddplatser finns 24 nya Chademo-uttag

  • samt Tesla har öppnat upp 3 stationer “för alla” med 30 CCS-uttag

Summa summarum har det tillkommit 579 st CCS-uttag samt 24 st Chademo-uttag.

Som vanligt ett särskilt tack till Patrik Nylin för många tips på nya laddare, denna lista hade inte varit möjlig utan ditt bidrag!

Plustecknet i listan nedan anger en uppgraderad befintlig laddplats.

Lista sorterat på laddoperatör enligt nedan:

Allego | + 22 uttag

  • Karlstad Våxnäsgatan (Max) | 4 x 300 kW

  • Ronneby Karlshamnsvägen Burger King) | 2 x 150 kW

  • Skene Skrålabäcksvägen (Jysk) | 2 x 300 kW

  • Sundsvall Norra Förmansvägen | 4 x 150 kW

  • Trelleborg Västra Ringvägen (Burger King) | 4 x 150 kW

  • Örebro Adolfsbergsvägen (Adolfsons) | 2 x 150 kW

  • Örnsköldsvik Vikingagatan (Sibylla) | 4 x 300 kW

Circle K | + 40 uttag

  • Arlandastad Cederströms slinga | 4 x 400 kW

  • Helsingborg Rusthållsgatan (Ättekulla) | 8 x 400 kW

  • Helsingborg Rusthållsgatan Truck (Ättekulla) | 2 x 400 kW

  • Norrtälje Stockholmsvägen | 4 x 400 kW

  • Täby Antennvägen (Arninge) | 2 x 400 kW, 4 x 300 kW

  • Visby Broväg | + 6 x 400 kW

  • Växjö Älgvägen Truck (Evedal) | 2 x 400 kW

  • Växjö Älgvägen (Evedal) | 4 x 400 kW

  • Örnsköldsvik Vikingagatan | 4 x 400 kW

e.on Drive | + 24 uttag

  • Helsingborg Rusthållsgatan (McDonald’s) | + 2 x 100 kW

  • Malmö Gullrisvägen (Rifil Laddpark Arlöv) | + 4 x 240 kW

  • Markaryd Hannabadsvägen (Vetenskapshuset) | 4 x 300 kW

  • Trelleborg Engelbrektsgatan (City Gross) | 4 x 200 kW

  • Trelleborg Hedvägen | 4 x 150 kW, 4 x 50 kW

  • Ängelholm Klippanvägen (McDonald’s) | + 2 x 100 kW

e.on Drive & Clever | + 4 uttag

  • Värnamo Bredastensvägen (Rasta) | + 4 x 300 kW (uppgraderad)

Eviny | + 8 uttag

  • Askersund Stora Bergsgatan (ICA Supermarket) | 4 x 300 kW

  • Stockholm Kristinehovsgatan | 4 x 300 kW

Fristående | + 28 uttag

  • Stockholm Drivhjulsvägen Västberga (JOLT) | 4 x 300 kW

  • Stockholm Vretensborgsvägen (JOLT) | 4 x 300 kW

  • Strängnäs Kvartsgatan (Compromix) | 8 x 400 kW

  • Umeå Depåvägen (Arkipelag Förvaltning) | 4 x 420 kW

  • Vansbro Älvgatan (Vansbro kommun) | 6 x 350 kW

  • Öje Västra Bygatan (Centrumhuset) | 2 x 150 kW

GITO | + 12 uttag

  • Skövde Rydsdalsvägen (Norra Ryd) | 4 x 350 kW

  • Vara Fordonsgatan | 4 x 350 kW

  • Vårgårda Länsväg 181 (Tumberg) | 4 x 350 kW

Ionity | + 13 uttag

  • Mora Strandgatan | 3 x 350 kW, 4 x 200 kW

  • Storuman Blå vägen (Hotell Toppen) | 6 x 350 kW

kWatt | + 6 uttag

  • Abisko Lapportsvägen (Mountain Lodge) | 2 x 175 kW

  • Tärendö Lehonmäki (IKs Mack) | 4 x 320 kW

Mer | + 38 uttag

  • Edsbruk Tindered Lantkök | + 2 x 300 kW

  • Gävle Geodetgatan | 8 x 200 kW

  • Karlshamn Nyemöllevägen (McDonald’s) | 6 x 200 kW

  • Risträsk Hembergsvägen | 2 x 150 kW

  • Sälen Hemfjällsvägen (Fjällmacken Lindvallen) | 6 x 200 kW

  • Sälen Tandådalens Köpcentrum (Hemköp) | 6 x 200 kW

  • Umeå Formvägen Ersboda | 4 x 200 kW

  • Vemdalen Åsgatan (COOP) | 4 x 200 kW

Monta | + 14 uttag

  • Lyckeby Verkövägen Truck (Stena Line) | + 2 x 160 kW

  • Stockholm Henriksdalsallén (JB Charge) | 8 x 150 kW

  • Stockholm Kammakargatan (JB Charge) | 4 x 150 kW

NIMA Energy | + 58 uttag

  • Malmö Topplocksgatan | 20 x 400 kW

  • Stockholm Gustavslundsvägen (Alvik) | 14 x 300 kW

  • Stockholm Ringvägen (Vita Bergen) | 8 x 300 kW

  • Stockholm Valhallavägen | 16 x 300 kW

OKQ8 | + 70 uttag

  • Arvidsjaur Storgatan | + 2 x 150 kW

  • Billdal Kungsporten | 2 x 200 kW

  • Djurås Södra Industrivägen | 4 x 150 kW

  • Eskilstuna Västergatan | 6 x 150 kW

  • Falköping Österängsgatan | 2 x 150 kW

  • Finspång Norrköpingsvägen | 2 x 200 kW

  • Flen Brogatan | 2 x 200 kW

  • Hallsberg Tegelgatan | 2 x 200 kW

  • Huddinge Ågestavägen | 4 x 150 kW

  • Härnösand Kaptensgatan | 4 x 150 kW

  • Johanneshov Arenavägen | 4 x 150 kW

  • Kinna Lyddevägen | 2 x 150 kW

  • Kristianstad Långebrogatan | 2 x 150 kW

  • Lycksele Villarydsvägen | 2 x 200 kW

  • Skellefteå Mackvägen | 4 x 200 kW

  • Skillingaryd Klevshult Åkaregatan | 2 x 150 kW

  • Säffle Sommarrovägen | 4 x 150 kW

  • Södertälje Bergaholmsvägen | 2 x 150 kW

  • Umeå Formvägen | 6 x 150 kW

  • Vagnhärad Gnestavägen | 2 x 200 kW

  • Vårgårda Stockholmsvägen | 2 x 200 kW

  • Västerås Erikslund Hallsta Gårdsgata | 2 x 150 kW

  • Västerås Norrleden | 2 x 150 kW

  • Västerås Stockholmsvägen (Hällamotet) | 2 x 150 kW

  • Överkalix Storgatan | 2 x 150 kW

Recharge | + 82 uttag

  • Enånger E4 Ångersjöns Rastplats | 6 x 400 kW

  • Eskilstuna Gårdskälsgatan (Jureskogs) | 6 x 400 kW

  • Linköping Västra Svedengatan (IKEA) | 8 x 200 kW, 2 x 150 kW

  • Markaryd Ulvarydsvägen (Preem) | 6 x 400 kW

  • Sollentuna Bagarbyvägen (Willys Häggvik) | 12 x 300 kW

  • Sundsvall Norra vägen (McDonald’s Bydalen) | 4 x 400 kW, 2 x 300 kW

  • Torsby Berggårdsvägen (COOP Torsby) | 8 x 150 kW

  • Trollhättan Anes väg (Preem) | 6 x 300 kW

  • Täby Ytterbyvägen (Preem Roslagsnäsby) | 4 x 400 kW

  • Uddevalla Torp (IKEA) | 14 x 200 kW, 2 x 150 kW

St1 | + 48 uttag

  • Borås Viaredsvägen (Shell) | 6 x 400 kW

  • Haparanda Norra Esplanaden (Shell) | 6 x 400 kW

  • Landvetter Härkeshultsvägen (Shell) | 6 x 400 kW

  • Linköping Kylarevägen (Shell) | 6 x 400 kW

  • Norrköping Boktryckargatan (Shell) | 6 x 400 kW

  • Sundsvall Kolvägen (Shell) | 6 x 400 kW

  • Södertälje Bergaholmsvägen | 6 x 400 kW

  • Visby Slitevägen | 6 x 400 kW

Tesla (open for all) | + 40 uttag

  • Halmstad Prästvägen Supercharger | + 20 x 250 kW

  • Linköping Norra Svedengatan | + 8 x 250 kW

  • Mora Strandgatan Supercharger | + 12 x 250 kW (20 x 250 kW)

  • Borlänge Supercharger | + 12 x 250 kW (öppnad för alla)

  • Skellefteå Supercharger | + 6 x 130 kW (öppnad för alla)

  • Sveg Supercharger | + 12 x 250 kW (öppnad för alla)

Vattenfall InCharge | + 60 uttag

  • Halmstad Gamletullsgatan (COOP) | 8 x 150 kW

  • Huddinge Ågestavägen (COOP) | 8 x 180 kW

  • Linköping Garnisionsvägen (COOP) | 8 x 150 kW

  • Mariestad Västerängsgatan Truck | 6 x 360 kW

  • Norrtälje Stockholmsvägen (Norrbil) | 4 x 200 kW

  • Skogås Nyckelvägen (Willys Länna) | 8 x 180 kW

  • Sundsvall Förarvägen (Birsta) | 16 x 150 kW

  • Trollhättan Lärketorpsvägen (NÄL) | 2 x 180 kW

Virta | + 8 uttag

  • Malå Storgatan (Skellefteå kraft) | + 2 x 180 kW

  • Sysslebäck Näckåsvägen (Reload) | 6 x 300 kW

Z-kW | + 8 uttag

  • Strömsund/Näsviken Trollövägen (LIR Teknik) | 2 x 450 kW, 2 x 400 kW, 4 x 350 kW
4 gillningar

OKQ8 satsar rejält ser jag. De har väl samarbete med Skellefteå kraft om jag inte har fel.
Funkar deras laddare bra och hur är prisbilden på OKQ8 jämfört med andra?

Stämmer, i praktiken är det Skellefteå Kraft som bygger och driver snabbladdarna åt OKQ8.
I min erfarnehet funkar deras laddare bra, men lite låg effekt för min bils potential. Prismässigt ligger de hyfsat bra till, har varit 5,34:-/kWh större delen av året men en liten höjning nu i november till 5,69:-.

1 gillning

Just effekten på deras normala laddare gör att jag undviker dem helt.

Skall jag ladda ”långsamt” så är det för att jag behöver äta och då gör jag helst inte det på en mack ändå. :grimacing:

Och nu verkar de ligga på 5:84 kr/kWh.

Fördelen med OKq8 approachen med lägre effekt (tycker ändå 15kW räcker) är att det i regel inte behöver byggas om så mycket för att hitta effekten, den mängden finns oftast i gatan.

150 kW är mer än ok, “problemet” i sammanhanget är att effekten delas mellan uttagen - så halv effekt när två laddar samtidigt.

Jag vill ha lite mer än 15 i alla fall. :sweat_smile:

1 gillning

Bommade nollan. Noll är ju ingenting :robot:

1 gillning

Sant, men de nya verkar ha 200KW som det syns. Fördelen är ju att de är många och mindre köer. Om man dessutom laddar korta stopp på mackarna så tror jag de funkar bra för de flesta.
Bra med flera laddare åt folket :slight_smile:

Ja skillnaden mellan att ladda EV9an på en 150kW och en 250+kW laddare är ca 5min på en 10-80% session.

Men som du säger, kommer det någon och väljer samma laddare trots att det finns andra lediga ja då blir man stående där 37minuter extra :zipper_mouth_face:

Fast mellan inget och 2x75kW är det senare att föredra om det inte finns effekt för mer :slightly_smiling_face:

Ja, i värsta fall, om båda bilarna kopplar in till samma delade laddare exakt samtidigt, och båda bilerna har en laddkurva som gör att de faktiskt kan ta ut 150 kW över hela laddsessionen. (EV9 har en sån laddkurva förstår jag, men inte alla bilar.)

Mer realistiskt är väl att du får kanske 10-15 minuter längre laddtid om någon kommer en kvart efter dig och kopplar in.

I normala fall så kommer ju folk undvika att parkera på samma laddare just eftersom det gör att de också blir stående längre, det är ju inte bara du själv som drabbas, liksom, så det optimala beteendet, även ur rent egoistiskt perspektiv, är att inte dela laddare i onödan.

Personligen tror jag att konceptet med delad effekt på laddare har en hel del fördelar också, det gör att man med bättre samvete kan stå och fisladda upp till 100% vid behov, med vetskapen att man inte blockerar effektiv effekt i laddaren. Eller, om man vänder på det, att man själv kan ladda i typ full effekt om någon annan sitter och fisladdar. :slight_smile:

Men givetvis är det bästa systemet om det är hela stationen som har effekt som är delad, och inte stolp-par. Så är det ofta på stationerna som har högre effekt, är det många som laddar får du inte ut den effekten helt enkelt.