USA:s president Donald Trump aviserar nya handelstullar mot EU. Redan nästa vecka vill han höja tullarna på importerade bilar och lastbilar till 25 procent, enligt ett inlägg på Truth Social. Motiveringen är att EU påstås bryta mot det nuvarande handelsavtalet – utan att några detaljer anges.
I dag ligger tullnivån på omkring 15 procent, vilket följer den överenskommelse som finns mellan parterna. En höjning skulle innebära ett tydligt slag mot europeiska fordonstillverkare med export till den amerikanska marknaden.
Från EU håll är kritiken omedelbar. Europaparlamentets handelsutskotts ordförande Bernd Lange beskriver beskedet som ”oacceptabelt” och menar att USA:s agerande skadar förtroendet mellan parterna. Han öppnar samtidigt för motåtgärder och betonar att EU måste agera med tydlighet och beslutsamhet.
Utspelat sker samtidigt som ett nytt handelsavtal mellan EU och USA fortfarande är under behandling. EU-parlamentet gav sitt godkännande i mars, men avtalet är ännu inte slutgiltigt förankrat på högsta politiska nivå. Fler samtal väntas, med ett nytt möte planerat till den 6 maj.
Den svenska regeringen vill dämpa konflikten. Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa lyfter risken för negativa konsekvenser för svensk export, särskilt inom fordonsindustrin, och understryker vikten av att båda parter lever upp till avtalet. Samtidigt framhåller Trump att tullarna inte ska påverka fordon som tillverkas i USA, och pekar på stora internationella investeringar i landets bilindustri.
DN
1 gillning
Kommer ihåg i början på 1990-talet när Scania lämnade USA som marknad, fanns inget business case! De vill ha lastbilar som var billiga i inköp och drift, ingen ergonomi, konstiga lösningar som var kutym, typ sealed beam strålkastare och runda kromade tankar. Satt och rensade i de tekniska beställningarna och tog bort dessa USA-specifika alternativ. Låt de köra sina pickisar därborta, satsa på andra marknader. Eller bygg något annat. Har en overload av kinesiska märken också, någon borde väl konka snart?
2 gillningar
Tycker det blivit dax för EU och våra Europeiska grannländer to grow some balls mot Trump regimen vi kan väl bara lägga tariffer på Louis Vuitton Bentley Ferrari Lamborghini viner champagne och det som dom 1% (Trumps Oligarker) köper från Europa Vi i Sverige har väl inget direkt vi kan tariffa mot USA IKEA kanske men man kan ju tycka att våran ryggradslösa kappvändande regering iallaf kan visa att vi i Europa står enade
Som vanligt dödlig kan man börja med att i största möjliga mån välja bort Amerikanska produkter till det gör ont Jag valde att säga upp streaming som Disney HBO Prime Video (behöll Netflix och Spotify) sa upp Amazon Prime Open Ai Pro och handlar inte längre på Amerikanska siter typ E-bay sa upp min förorder av en Slate avsa mig mitt Amerikanska medborgarskap och sist men svårast sa jag upp bekantskapen med vännen Jack Daniels
Det kanske inte får Trump på andra tankar men jag känner att iallafall jag har en ryggrad och så sparade jag in ett antal tusenlappar om året i prenumerationer
Man kan inte bara tycka på internet och inget göra
5 gillningar
Trump undrar varför vi i Europa inte köper deras fordon . Inte så konstigt när det gäller Lastbilar , för det vore som att köpa en ny Volvolastbil från 80 talet har jag förstått . Volvo och Scania är otroligt bekväma att åka i .
Har Volvo fått igång tillverkningen av Volvomodeller som Amerikaner vill ha i USA ? .
De har ju ett samarbete med White så de har modeller som tilltalar amerikanska kunder. Scanias problem var att storkunderna i USA hade tusentals lastbilar och de ville ha dem utan ergonomiskt tjafs och osynkade växellådor, ”är ju ända bara en n-r som ska köra dem mellan delstaterna” (inte mina ord, utan ord från Scanias säljrepresentanter)!
Kan man inte anpassa sig till kundernas behov o krav, ja då säljer man inte.
Vi i sverige har tyvärr ibland “vi vet bäst”-attityd. Vi ska vara världens samvete. Man får inse att våra krav på arbetsmiljö, säkerhet för anställdas liv o lem, hälsa mm inte finns överallt.
Men trots det, köper vi varor i Kina som produceras genom att förstöra miljön och med usla arbetsvillkor. De är ju billigare…
Hotet mot europas bilindustri är enbart att vi är för dåliga på att tillverka konkurrenskraftiga bilar.
Börja där!
Man kan bara påverka sig självt och sin egen prestation - inte andra.
1 gillning
Förlåt , otydligt från mig . I den frågan tänkte jag på Volvo personbilar. Om dom har fått igång tillverkningen av laddhybrider där ? .
Vad har Kina med den här tråden att göra?
Det här ju komplicerat men man kan ju välja vilken kundkrets man vill ha. Sedan har vi ju företagen som ser ytterligare vinst genom att skära bort arbetarskydd och miljö, höja avkastningen och intala kunderna att det är samma kvalitet. Kvartalskapitalism är ju det som gäller. Scania gjorde misstaget att tro att USA var ett demokratiskt i-land med ungefär samma krav som i Västeuropa eller för den del hela Europa och Sydamerika där man säljer bra och har lokal produktion sedan 60-talet. De hade t o m bussproduktion i USA ett tag, men det gick åt pipsvängen det med. Bara inse att vissa marknader är rätt ointressanta.
2 gillningar
Den här amerikanen har importerat en Scania (den första?) till USA och det är intressant att följa honom dels med Scanian men även hur han jämför den med amerikanska lastbilar.
2 gillningar
När jag och gumman skulle till Kalix sommaren för två år sedan , så hade vi stort huvudbry om hur vi skulle transportera oss . Gumman ville att vi skulle bila för att kunna se lite mer av Sverige på vägen till och från . Då hade vi bara Cupran och Volvon som alternativ, och ingen av dom såg jag framför mig att jag skulle orka med att köra så långt . Men tanken slog mig att det är ju oerhört mycket bekvämare att köra Lastbil , så jag frågade transportledaren om det gick att fixa ett lass till dom trakterna under semestern. Jo det kunde han säkert ordna , så jag la fram förslaget till Gumman , och lockade med bekväm säng om hon skulle bli trött på att glo på omgivningen med utsikt från högt läge och behöva vila lite , med bekvämligheter som mikrovågsugn och kylskåp dessutom och luftfjädat chassi / luftfjädrad hytt på chassit / luftfjädrad stol / inställbara luftkuddar på tre olika höjer för att passa alla ryggar / överdelen går att vinkla fram bak allt elektriskt styrt / ventilation - värsta lyxbils komfort som jag undrar om någon ens lyx person bil kommer upp i . Och detta istället för att betala en massa bränsle i en jämförelsevis obekväm personbil skulle vi ju få betalt för det dessutom . Det blev dock avslag på förslaget från Gumman som köpte flygbiljetter till Luleå istället, där svärsonen kom och hämtade oss . Ja ja jag slapp ju köra iallafall , så jag blev nöjd jag också.
1 gillning